kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۹۹
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸

مکاتبات مکرر با 3 مقام دولتی برای صادرات برق توسط بخش خصوصی

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر اینکه آئین‌نامه صادرات برق بخش خصوصی تدوین شده گفت: صادرات برق برای کشور ضروری است و تاکنون چندین مکاتبه با جهانگیری،‌ نوبخت و زنگنه برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها با هدف صادرات برق انجام داده‌ایم.


هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که آیا مسئولان وزارت نیرو و وزارت نفت برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها و صادرات برق با یکدیگر مذاکره کرده‌اند، گفت: وزارت نیرو تاکنون حداقل 3 تا 4 مکاتبه در مورد گاز تأمین شده نیروگاه‌ها برای صادرات برق با جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و زنگنه وزیر نفت انجام داده است.
وی افزود: بعد از اظهارات جدید جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور مجددا وزارت نیرو نامه‌ای را به دفتر او فرستاد و در آن نامه متذکر شدیم که صادرات برق توسط بخش خصوصی ضروری است و یکی از ضروریات این موضوع این است که نرخ سوخت نیروگاه‌هایی که قرار است اقدام به صادرات برق کنند، باید معادل نرخ مصرفی خوراک پتروشیمی‌ها باشد.
فلاحتیان ادامه داد: این موضوع را در نامه‌ای به دفتر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ارسال کردیم، چرا که دیدگاه ما این است که صادرات برق باید انجام شود و امر مفیدی برای کشور است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: در عین حال باید یک تعادلی بین صادرات گاز و صادرات برق باشد که کشور دچار چالش زیادی در این زمینه نشود.
بنابراین گزارش، پیش‌تر جهانگیری در همایش مدیران ارشد آب و برق درباره مسئله‌ای که این روزها بین وزارت نیرو و وزارت نفت در مورد گاز تأمین شده نیروگاه‌ها و سپس برق صادراتی مطرح می‌شود، گفته بود این مسئله بین وزارت نیرو و وزارت نفت باید حل و فصل شود.
وی ادامه داده بود، وزارت نفت معتقد است، اگر قیمت برق صادراتی ارزان است، پس بهتر است گاز خام را صادر کنیم، تا ارز بیشتری وارد کشور شود و نباید از بابت صادرات برق، صادرات گاز آسیب ببیند.
فلاحتیان در پاسخ به این سؤال که آیا آئین‌نامه صادرات برق توسط بخش خصوصی تدوین شد یا خیر گفت: آئین‌نامه صادرات برق توسط بخش خصوصی تدوین شده و آماده است، اما به هر حال پاشنه آشیل آغاز صادرات برق توسط بخش خصوصی به نهاده اولیه تولید برق و صادرات برق که همانا گاز و یا گازوئیل است، باز می‌گردد. وی افزود: بنابراین باید این نرخ سوخت رسما اعلام شود، تا مذاکراتی که بخش خصوصی با طرف خارجی انجام می‌دهد، کف قیمت و یا سقف قیمت صادرات برق را به طرف مقابل اعلام کند.