kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۹۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
یک کارشناس بین‌الملل انرژی:

کاهش قیمت نفت به ضرر عربستان و آمریکا تمام می‌شود

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل انرژی اعلام کرد: کاهش قیمت نفت بیشتر به ضرر عربستان و آمریکا است، تا ایران و روسیه.


به گزارش مهر، محمدصادق جوکار از کارشناسان مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژي ایران گفت: کاهش قیمت نفت منجر به کاهش درآمد‌های نفتی عربستان و در نتیجه تضعیف برنامه‌های توسعه‌ای این کشور در زمینه بهره‌وری و توسعه صنایع جایگزین تولید برق فسیلی (هسته‌ای) می‌شود که نهایتاً ظرفیت صادرات نفتی عربستان سعودی را کاهش می‌دهد.
این کارشناس بازار نفت تاکید کرد: با حفظ روندهای مصرف انرژی عربستان سعودی، این کشور در سال 2037 به واردکننده خالص نفتی بدل خواهد شد. در حقیقت، باید در ارزیابی این سناریو بیان کرد که عربستان سعودی تا چه سطح قیمتی این انفعال خود را ادامه می‌دهد؟
جوکار با اعلام اینکه عربستان مجبور به حذف یارانه‌های انرژي داخلی به دلیل کاهش درآمدهای نفتی خود خواهد بود که می‌تواند منجر به ناآرامی داخلی شود، اظهار داشت: علاوه بر این، ادامه وضع فعلی، تامین هزینه توسعه‌گرایی سیاست خارجی را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: تحلیلگران معتقدند که روند فزاینده تولید از منابع نفت غیرمتعارف آمریکای‌شمالی در شرایط قیمت‌های بالای نفتی ادامه‌دار بوده که خود این امر منجر به افزایش عرضه به نسبت تقاضا در بازار جهانی و کاهش واردات آمریکا و در نتیجه کاهش قیمت نفت شده است.
وی افزود: از این منظر، اقدام عربستان در تنظیم بازار و حفظ قیمت‌ها را «محرکی برای توسعه بیشتر نفت غیرمتعارف و عدم توازن بیشتر عرضه و تقاضا و همچنین کاهش اهمیت استراتژیک عرضه نفتی اوپک» می‌دانند.
به عبارت دیگر، با اجرای سناریوی کاهش قیمت‌ها قطعا در بلندمدت آمریکا نمی‌تواند هزینه‌های غیر اقتصادی تولید نفت و گاز از ذخایر نامتعارف را پرداخت کند که این سیاست به سود کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت همچون ایران، عربستان، روسیه و عراق است.
محمدصادق جوکار کارشناس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ایران با بیان اینکه عدم توسعه برنامه‌ریزی شده منابع غیرمتعارف نفتی و وعده تحقق برنامه کاهش وابستگی به واردات نفتی و در نتیجه حفظ اهمیت استراتژیک دوت خود در تنظیم بازار نفت، تصریح کرد: در حال حاضر هرچند عربستان برای اصلاحات اقتصادی نیازمند درآمد بالای نفتی است، اما می‌تواند به دلیل ساختار مخازن نفتی متعارف خود با قیمت‌های پایین‌تر نیز به تولید نفت خود ادامه دهد.
این سناریوی نفتی عربستان همچون شمشیری دو لبه زیان‌های دیگری هم برای اقتصاد آمریکا به ارمغان خواهد آورد به طوری که کاهش قیمت نفت بیشتر به سود رقبای راهبردی ایالات متحده نظیر چین است در حالی که ایالات متحده با کاهش تولید داخلی بار دیگر وابسته به واردات کالاهای مختلف خواهد شد.
کاهش قیمت نفت و در نتیجه چشم‌انداز عدم تحقق توسعه منابع غیرمتعارف نفتی آمریکا سبب می‌شود که ایالات متحده در موضوعات راهبردی به نظرات و منافع عربستان سعودی توجه کند. از سوی دیگر، سقوط آزاد بهای طلای سیاه، توان عربستان را برای لابی با شرکت‌های تولیدکننده نفت غیرمتعارف برای حفظ قیمت بالای نفت به منظور تاثیرگذاری بر مراکز تصمیم‌گیری ایالات متحده از طریق آنها افزایش می‌دهد.
کارشناس مسائل بین‌الملل انرژی با بیان اینکه ادامه سیاست‌های فعلی نفتی عربستان تنش راهبردی را با ایالات متحده افزایش داده و ممکن است انگیزه آمریکا را در حمایت از بحران ژئوپلتیکی در خود عربستان افزایش دهد خاطرنشان کرد: در شرایط کاهش قیمت‌ها، زیان اقتصادی کشورهایی همچون عربستان و آمریکا بیش از کشورهایی همچون ایران و روسیه است.
قیمت طلای سیاه از ابتدای فصل تابستان سال جاری در بازارهای چهار گوشه جهان با کاهش شدید قیمت دست و پنجه نرم کرده به طوری که بهای نفت خام در طول این مدت حدود 30 دلار در هر بشکه کاهش یافته است.
بر این اساس از ابتدای ژوئن سال 2014 میلادی تاکنون با ادامه روند رو به سقوط قیمت نفت، بهای سبد نفتی اوپک به محدوده 80 تا 82 دلار، قیمت نفت برنت دریای شمال به محدوده 85 دلار، قیمت نفت وست‌تگزاس آمریکا به بشکه‌ای 80 دلار، بهای نفت دبی به محدوده 82 تا 84 دلار کاهش یافته است.