kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۹۷
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷

خبرهای کوتاه از هفدهمین دوره بازی های آسیایی - اینچئون


4 طلای روز یازدهم و زنگ خطر ایران برای قزاقستان
نمایندگان ایران یازدهمین روز بازی‌های آسیایی را با چهار مدال طلا و دو برنز به پایان رساندند.
به گزارش خبرنگار اعزامی کیهان به اینچئون کره جنوبی، یازدهمین روز از هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی روز گذشته برگزار شد و نمایندگان ایران در رشته‌های تنیس روی میز، تکواندو، دوومیدانی، بوکس، کبدی، قایقرانی بادبانی، کشتی فرنگی و دوچرخه سواری رقابت کردند که نتیجه عملکرد ملی پوشان به شرح زیر است:
کبدی: تیم ملی بانوان در دومین دیدارش در مرحله گروهی به مصاف چین تایپه رفت و با پیروزی 43 بر 19 بر حریفش، صعود خود را به نیمه نهایی قطعی کرد.تیم ملی مردان برابر کره‌جنوبی به میدان رفت و با شکست میزبان با نتیجه 41بر22 به مرحله نیمه‌نهایی رسید.
کشتی فرنگی: وزن 71 کیلوگرم: سعید عبدولی در دیدار رده‌بندی حریف هندی را با نتیجه 6 بر صفر شکست دادو مدال برنز را بر گردن آویخت. عبدولی با حق کشی داوران راهی دیدار رده‌بندی شده بود.وزن 80 کیلوگرم: حبیب الله اخلاقی در فینال موفق شد با پیروزی 5 بر یک مقابل سوکاسا سوروماکی از ژاپن گردن آویز طلا را از آن خود کند.وزن 98 کیلوگرم: مهدی‌ علی‌یاری در فینال موفق شد با نتیجه‌ 8 بر صفر دی ژائو از چین را شکست دهد تا دومین طلایی تیم ملی فرنگی ایران در بازی‌های آسیایی باشد.
تنیس روی میز:دونفره: ایران با ترکیب افشین نوروزی و نوشاد عالمیان در نخستین دیدار خود به مصاف قطر رفت و موفق شد حریف خود را با نتیجه 3 بر صفر (11-7،١٢-۱۱ و ۶ -١٠)شکست دهد.
تکواندو: وزن 53 – کیلوگرم زنان: سوسن حاجی پور در مرحله نیمه نهایی با نتیجه 5 بر صفر مقابل «هوانگ یان فن» از چین تایپه شکست خورد و به مدال برنز بسنده کرد.وزن 74- کیلوگرم مردان: مسعود حجی زواره در مرحله فینال و در راند طلایی «نیکیتا رافالویچ»ازبکستانی را شکست داد و طلایی شد.وزن 87-کیلوگرم مردان: یوسف کرمی نیز در اولین مسابقه خود از جاسور از ازبکستان با نتیجه ٥ بر ٤ باخت و ناباورانه از دور مسابقات حذف شد.
دوومیدانی: دهگانه: هادی سپهرزاد در ماده دوی صد متر با زمان 11/14به مقام دومی رسید.در پرش طول سپهرزاد با 6/78 در رده نهم قرار گرفت.در پرتاب وزنه با پرتابی معادل 15/78 اول شد و 838 امتیاز به دست آورد.در چهارمین ماده در پرش ارتفاع رکورد 1.90 را ثبت و 714 امتیاز کسب کرد. تا این جای کار سپهرزاد با 3137 امتیاز در رده پنجم قرار دارد.دوی 200 متر زنان: مریم طوسی در دور مقدماتی با زمان 23/66 دوم شد. او رکورد ایران را شکست.دوی ماده 200 متر مردان: محمد حسین ابارقی در دورمقدماتی با زمان 20.80در جایگاه سوم قرار گرفت و به نیمه نهایی رسید.حسن تفتیان هم با زمان 21.39 نفر دوم شد و به مرحله بعد صعود کرد.پرتاب دیسک: احسان حدادی با پرتابی معادل 65 متر و 11 سانتی متر مدال طلای این رقابت‌‌ها را به دست آورد.محمد صمیمی با پرتابی معادل 60 متر و 37 سانتی متر چهارم شد.پرش طول: محمد ارزنده در فینال با 7.56 متر ششم شد.
بوکس: وزن 91+ کیلوگرم: جاسم دلاوری با انجام مبارزه‌ای خوب مقابل «کیم دو هیون» از کره جنوبی با نتیجه سه بر صفر پیروز شد و مدال برنزش را قطعی کرد.وزن 75- کیلوگرم: سجاد محرابی مقابل «ژانیبک المخانولیف» از قزاقستان شکست خورد و از دور بازی‌ها حذف شد. وزن 91- کیلوگرم: علی مظاهری در اولین مبارزه خود مقابل «اوتانبایار» از مغولستان پیروز شد و به جمع چهار نفر پایانی راه یافت. وی با راهیابی به این مرحله مدال برنزش در این بازی‌ها را قطعی کرد.
قایقرانی بادبانی: احمد احمدی تنها نماینده ایران دراین مسابقات کارش را با قرار گرفتن در جایگاه نهمی به پایان رساند.
زنجیر چرخ پاره و پنچری لاستیک رکابزنان کوهستان ایران!
در یازدهمین روز از بازی‌های آسیایی اینچئون، رقابت‌های دوچرخه‌سواری در بخش کوهستان پیگیری شد و فراز شکری و پرویز مردانی به عنوان نمایندگان ایران در این رقابت‌‌ها حضور داشتند.در پایان شکری با ثبت زمان یک ساعت و 52 دقیقه‌ و 12 ثانیه در رده نهم قرار گرفت و مردانی نیز با زمان یک ساعت و 52 دقیقه‌ و 35 ثانیه دهم شد. شکری در این رقابت‌‌ها زنجیر چرخ پاره کرد و همین مساله باعث عقب افتادن او شد. لاستیک مردانی هم پنچر شد و او هم زمان زیادی را از دست داد.
رضایت  از عملکرد ملی پوشان «کوهستان»
مصطفی چایچی، مدیر تیم‌های ملی دوچرخه‌سواری درباره عملکرد رکابزنان «کوهستان» ایران، اظهار کرد: ما باید این را در نظر بگیریم که در رشته کوهستان به وجود آمدن اشتباهاتی نظیر پنچر شدن دوچرخه و پاره شدن زنجیر اجتناب ناپذیر است. با این حال و با توجه به این که برای اولین بار بود مردانی و شکری در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کردند از آن‌ها راضی هستیم.
سمندر: کاراته ایران حقش را می‌گیرد
علیرضا سمندر در رابطه با وضعیت تیم کاراته ایران پیش از شروع رقابت‌های کاراته بازی‌های آسیایی، گفت: تیم ما هیچ مشکلی ندارد و امیدواریم بتوانیم نتیجه‌ خوبی بگیریم. ملی‌پوشان ما خیلی آماده‌اند و منتظر شروع رقابت‌‌ها هستیم.رییس فدراسیون کاراته ادامه داد: خودم به این تیم خیلی امیدوارم اما خدا کند که شرایط مسابقات طوری نشود که بخواهند مدال‌‌ها در بین تیم‌‌ها تقسیم کنند. با این وجود ملی‌پوشان ما حق خودشان را خواهند گرفت.
هاشمی: به عبدولی پاداش طلا می‌دهیم
کیومرث هاشمی پس از این ناداوری آشکاری که در حق سعید عبدولی شد،گفت: برنز عبدولی برای ما طلاست و عبدولی پاداش مدال طلا را نقد دریافت خواهد کرد. وی ادامه داد: به دلیل ناداوری و شرایطی که برای دلاور کشورمان پیش‌آمد ضمن اعلام خسته نباشید به او می‌گویم که که مدال برنزش برای ما ارزش طلا دارد و کمیته المپیک پاداش مدال طلا را به او خواهد داد.
واکنش مضحک رئیس کنفدراسیون کشتی آسیا به کشتی عبدولی
در پایان مسابقات کشتی فرنگی بازی‌های آسیایی حمید سوریان و علیرضا دبیر در حالی که قصد ترک سالن را داشتند با دکتر کیم، رئیس کنفدراسیون کشتی آسیا روبرو شدند و به او گفتند که داوری بسیار بد بوده است، اما دکتر کیم واکنش مضحکی نشان داد و در حالی که سعی می‌کرد خود را بی‌تقصیر و غیرمطلع نشان دهد، پاسخ داد که «من در مسائل فنی وارد نیستم و این نظر داوران بوده که چنین تصمیمی گرفته‌اند!» علیرضا دبیر هم در پاسخ به او گفت که «من در مورد داوری‌‌ها به نناد لالاویچ نامه خواهم نوشت.»
بابک: برای داورانی که وجدانشان را می‌فروشند متاسفم
حسن بابک در رابطه با حق کشی آشکار داوران علیه سعید عبدولی در کشتی با کشتی‌گیر میزبان گفت: همه دیدند که چگونه حق عبدولی را خوردند. او 14 امتیاز گرفت. او چهار فیتوی چهار پوئنی زد اما می‌خواستند هر طور که شده دست کشتی‌گیر میزبان را بالا ببرند. فقط می‌توانم بگویم خدا لعنتشان کند.بابک همچنین گفت: ما کشتی‌گیر خود را آن‌قدر قوی ‌کرده‌ایم که حتی حریف کره‌ای را در خاک خودش چند بار ضربه می‌کند و از او 14 امتیاز می‌گیرد اما دست حریف کره‌ای را بالا می‌برند و حق کشتی‌گیر ما را نمی‌دهند. من برای داورانی که وجدان و شرف‌شان را می‌فروشند متاسفم. مگر این قدر حق کشی هم می‌شود انجام داد؟
واکنش سوریان به ناداوری در حق عبدولی
حمید سوریان در واکنش به ناداوری صورت گرفته در دیدار عبدولی با کشتی گیر کشور میزبان گفت: متاسفانه همه دیدند که چگونه حق این کشتی گیر خوب کشورمان را به ناحق پایمال کردند. من بیست سال است در کشتی هستم و تا کنون چنین صحنه و ناداوری را ندیده بودم. وی ادامه داد: سعید در این دیدار کشتی گیر تمام عیار بود و همه فاکتور‌ها از حمله پهلوانی جسارت فن و تکنیک را رو کرد و 14 امتیاز ارزشمند را همراه با ضربه کردن حریف گرفت اما متاسفانه ناداوران حقش را خوردند.فقط می‌توانم بگویم متاسفم. شک ندارم که برنز سعید طلایی‌تر از طلاست و مردم ورزش دوست ایران از او همانند یک ورزشکار طلایی و قهرمان استقبال خواهند کرد.
سرمربی کبدی: هدف مدال طلاست
غلامرضا مازندرانی سرمربی کبدی گفت: تمام تلاش ما بر این است که با شکست هند در دیدار فینال به مدال طلای بازی‌های آسیایی اینچئون دست پیدا کنیم.
خادم: با این روال جوانمردی به کشتی برنمی‌گردد
خادم رئیس فدراسیون کشتی پس از اتفاقات ظهر امروز در کشتی عبدولی با حریف کره‌ای گفت: به همراه کمیته ملی المپیک و در نامه‌ای مشترک به فدراسیون جهانی کشتی نامه اعتراضی نوشته و رونوشت آن را به شورای المپیک آسیا هم ارسال می‌کنیم تا اعتراض خود را نسبت به حق‌کشی بارز در کشتی سعید عبدولی با حریف کره‌ای اعلام کنیم. ما حتی فیلم مسابقه و توضیحات فنی آن را منتشر خواهیم کرد تا کاملا مشخص شود که چگونه این حق‌کشی علنی صورت گرفته است. خادم همچنین گفت: در این نامه اعلام کرده که سابقه حق‌کشی کره‌ای‌‌ها دوباره تکرار شده و با ادامه این روال هیچ وقت جوانمردی به کشتی برنخواهد گشت.
نگرانی‌‌ها درباره حضور ورزشکاران آفریقایی
نایب رئیس افتخاری شورای المپیک آسیا می‌گوید نگران حضور ورزشکاران خارجی در قالب تیم‌های مختلف ورزشی است.”وی جیژونگ” اعلام کرد که شورای المپیک آسیا باید برنامه‌ای برای مبارزه با خرید ورزشکاران خارجی از سوی کشورهای آسیایی داشته باشد.به عنوان نمونه در مسابقات دوومیدانی بازی‌های آسیایی سه ورزشکار آفریقایی مدال طلا کسب کردند. در دوی 10 هزار متر زنان یک ورزشکار اهل اتیوپی با تابعیت اماراتی توانست حریفان چینی و ژاپنی را شکست دهد و به مدال طلا دست یابد.قطر هم از جمله کشورهایی است که ورزشکاران بسیاری با ملیت‌های مختلف دارد و جالب اینکه هر 8 طلای این کشور تا پایان روز یازدهم توسط ورزشکارانی بدست آمده که اصلیت قطری ندارند و با دریافت پول زیاد به تابعیت این کشور کوچک درآمده اند!
حجی‌زواره: مزد زحماتم را گرفتم
مسعود حجی‌زواره که در وزن پنجم توانست مدال طلای بازی‌های آسیایی اینچئون را کسب کند، اظهار کرد: خدا را شکر که توانستم مزد این همه زحمت و سختی را که در اردو‌ها کشیدم بگیرم. تمرین‌های بسیار زیادی انجام داده بودم تا به این طلا برسم.
خداحافظی کرمی از تیم ملی تکواندو
کاپیتان تیم ملی تکواندوی ایران پس از ناکامی در بازی‌های آسیایی اینچئون اعلام کرد دیگر قصد مبارزه ندارد.وی ضمن طلب بخشش از مردم ایران گفت: من از سال 1370 تا الان در تکواندو حضور داشتم و همیشه هر چه در توان داشتم برای افتخارآفرینی کشورم انجام دادم و بعضا در برخی مسابقات که زیاد هم نبود، توانستم مدال بگیرم. تمام تلاشم را کردم که در اینچئون هم مدال بگیرم اما شرمنده مسئولین شدم. ضمن قدردانی از تمام مردم عزیز که همیشه در عرصه قهرمانی حامی من بوده‌اند از تیم ملی خداحافظی کرده و برای ایران در رقابت‌های برون مرزی آرزوی توفیق دارم.
اعتراض سعید به بی‌تفاوتی داوران ایران
مراسم اهدای مدال وزن 71 کیلوگرم کشتی فرنگی در بازی‌های آسیایی برگزار شد و پس از اینکه نفرات برتر مدال‌های خود را دریافت کردند، سعید عبدولی که با ناداوری مقابل حریف کره‌ای از رسیدن به فینال این وزن بازمانده بود در مقابل درخواست‌‌ها مبنی بر گرفتن عکس یادگاری برای نشان دادن اعتراض خود مخالفت کرد و از این کار خودداری کرد. عبدولی به طهماسبی و دیگر داور ایرانی که در مراسم اهدای مدال حضور داشتند اعتراض کرد که چرا نسبت به ناداوری آشکار واکنشی نشان ندادند. عبدولی سپس در جمع خبرنگاران گفت: ما این همه جان می‌کنیم اما هیچ دفاعی از آن نمی‌شود که مبادا درجه‌شان پایین بیاید یا به مسابقه‌های بعدی دعوت نشوند.
حدادی: خوشحالم با پرچم ایران دور افتخار زدم
احسان حدادی پس از کسب دومین مدال طلای خود در بازی‌های آسیایی گفت: سال قبل من گفته بودم که نمی‌خواهم در ایران پرتاب کنم چرا که در دوره قبل خیلی من را اذیت کرده بودند و همین باعث شد که این صحبت را انجام بدهم اما الان خوشحالم که با پرچم ایران در اینچئون دور افتخار زدم. بابت همه زحمات باید از وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک هم تشکر می‌کنم.
انصراف مرادی از شرکت در دوی 800 متر
سجاد مرادی دونده دوی 800 متر ایران به دلیل آسیب دیدگی از حضور در رقابت‌های این ماده انصراف داد. وی در دوره پیش طلای این ماده را به کمک برادرش کسب کرده بود.
اخلاقی: طلا نتیجه 10 سال زحمت است
حبیب‌الله اخلاقی پس از پیروزی مقابل حریف ژاپنی و کسب اولین مدال طلای کشتی فرنگی در اینچئون، گفت: من شاید سهم کوچکی در این مدال داشته باشم و تنها 30 – 40 درصد آن متعلق به من باشد. خیلی‌‌ها برای ما زحمت کشیده‌اند، از کادر فنی قبلی آقای محمد بنا گرفته تا مربیان تیم ملی، از جمله بابک، پازاج و ناصر نوربخش. در واقع این مدال‌‌ها حاصل زحمات 10 ساله است.