kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۲۹
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱

هزاران نفر از مردم نیویورک علیه پلیس‌ نژادپرست آمریکا به خیابان‌ها ریختند

پس از لس‌آنجلس، هزاران نفر از مردم نیویورک با ریختن به خیابان‌های شهر علیه پلیس نژادپرست آمریکا راهپیمایی کردند.
با فراخوان «شبکه اقدام ملی» روز شنبه، هزاران نفر از ساکنان نیویورک با رساندن خود به یکی از خیابان‌های شهر، راهپیمایی گسترده‌ای علیه پلیس نژادپرست آمریکا و قتل سیاه‌پوستان آمریکایی از سوی آنها برگزار کردند.
این تظاهرات یک روز پس از تجمع صدها نفر از مردم در لس‌آنجلس برگزار شد.
مردم نیویورک تظاهرات خود را از خیابانی شروع کردند که چندی پیش یک سیاه‌پوست با نام «اریک گارنر» در آنجا به دست پلیس آمریکا به قتل رسید.
اعتراض‌ها علیه تبعیض نژادی و نبود عدالت در آمریکا از 18 مردادماه و به دنبال کشته شدن یک سیاه‌پوست 18 ساله به نام «مایکل براون» آغاز شده است. این نوجوان در شهر فرگوسن و به ضرب 6 گلوله پلیس آن هم از ناحیه سر و صورت به قتل رسید. پزشکی قانونی تایید کرده این شلیک با قصد «قتل» صورت گرفته است. اگرچه این‌گونه جنایات در آمریکا مسئله‌ای عادی محسوب می‌شود اما، با کشیده شدن اعتراض به ده‌ها شهر آمریکا، اوضاع در این کشور بحرانی شد. اعزام نیروهای تازه‌نفس و گارد ملی برای سرکوب اعتراض‌ها نیز تاکنون نتوانسته صدای اعتراض مردم را خاموش کند.
سرکوب خبرنگاران
پلیس آمریکا در 14 روز گذشته فقط معترضان را سرکوب یا بازداشت نکرده است.
طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده، نیروهای امنیتی آمریکا با ایجاد محدودیت‌های شدید برای فعالیت خبرنگاران، شماری از آنها را نیز بازداشت کرده‌اند. بدرفتاری با خبرنگار ترک، آخرین مورد از این رسوایی‌هاست که صدای گروه‌های بین‌المللی مدافع حقوق مطبوعات را هم درآورده است.خبرنگار خبرگزاری «آناتولی» روز سه‌شنبه گذشته بود که حین تهیه گزارش با رفتار بسیار خشن پلیس آمریکا مواجه و 5 ساعت را در بازداشت به سر برد.پس از انتشار خبر این رسوایی، مقام‌های پلیس فرگوسن مجبور شدند پلیس خاطی را از کار معلق کنند.
گفتنی است، اعتراض‌های اخیر در آمریکا شباهت زیادی به اعتراض‌های جنبش وال‌استریت دارد.این شباهت‌ها هم در شعارها و گستردگی آن مشهود است و هم در نوع برخورد نیروهای امنیتی. پلیس آمریکا اعتراض‌ها علیه نظام سرمایه‌داری را سرکوب کرد و توانست با حکومت پلیسی، آتش اعتراض‌ها را موقتا خاموش کند.پیش‌بینی می‌شود، اعتراض‌ها علیه نژادپرستی نیز با همین روش سرکوب شود!