kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۶۵۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳

فروش مرغ قطعه‌بندی شده دوباره مجاز شد

در حالی که فروش مرغ قطعه بندی شده عامل مهم افزایش اخیر قیمت مرغ اعلام و ممنوع شده بود،دیروز معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی فروش مرغ قطعه بندی شده را دوباره مجاز اعلام کرد!




امید گیلانپور در حاشیه جلسه قرارگاه مرغ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که در اکثر نقاط کشور وضعیت با ثباتی را در بازار مرغ داریم.
وی درعین حال اذعان کرد که در استان سیستان و بلوچستان با تقاضای مرغ زنده مواجه هستیم که باید تأمین شود و در برخی استان‌ها نیز که با کمبود تولید مرغ مواجه هستند، استان‌هایی به عنوان استان معین نسبت به تأمین مرغ آنها اقدام خواهند کرد.
وی در رابطه با ممنوعیت قطعه بندی مرغ تصریح کرد: یکی از مصوبات جلسه اخیر این بود که به شرکت‌های دارای مجوز که کار اصلی آنها قطعه بندی مرغ است اجازه قطعه بندی داده شود و مقرر شد مرغ آماده مصرف با قیمت‌های مصوب در اختیار این شرکت‌ها قرار گیرد تا نگرانی برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود نداشته باشند. در این خصوص سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده نیز قیمت‌های پیشنهادی خود را ارائه کرد.
گیلانپور با‌اشاره به اینکه طبق مصوبه این قرارگاه از روز چهارشنبه مرغ قطعه بندی شده در مقادیر مصوب شده عرضه خواهد شد، ادامه داد: با اخلالی که در بازار ایجاد شده بود و با تقاضای بیش از اندازه‌ای که برای خرید مرغ از طرف واحدهای قطعه بندی مواجه بودیم، این مرغ با قیمت‌های چند برابر به بازار وارد می‌شد که با این روند مرغ قطعه بندی و مرغ کامل با قیمت‌های مصوب به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مدعی شد: مرغ برای اصناف مختلف قابل تأمین است و با تصویب شروع به کار واحدهای قطعه بندی ، از دسترسی کافی به مرغ اطمینان کامل داریم و شرایط به روال عادی بازخواهد گشت. وی در رابطه با افزایش مجدد قیمت مرغ در ماه رمضان تاکید کرد: قیمت‌های مصوب بر مبنای هزینه‌های تولید محاسبه شده و تثبیت این قیمت در بازار برای ما بسیار حائز اهمیت است، بنابراین تمام تلاش ما در این قرارگاه ثبات این قیمت خواهد بود.
 صف مرغ ناشی از ضعف مدیریت بود
در همین حال ،مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با‌اشاره به تحولات بازار مرغ گفت: صف مرغ از بی‌مدیریتی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد علی کمالی سروستانی در برنامه تلویزیونی عیار مدعی شد صنعت طیور ما رقابتی است و حدود ۲۳ هزار مرغدار بزرگ و کوچک در این صنعت فعالیت می‌کنند و هیچ مرغداری تعیین‌کننده و تأثیر گذار بر قیمت مرغ در بازار نیست.
وی در ادامه برنامه به بحث نهاده پرداخت و افزود: در زمانی که ارز به موقع تأمین می‌شود مرغداران کالای خود را با حاشیه سود بسیار کم راهی بازار می‌کردند و یک بازار کاملاً رقابتی را شاهد بودیم اما زمانی که دولت به این بازار ورود کرد دچار تنش شد. به بیان بهتر دولت به هر بازاری که ورود می‌کند تنش ایجاد می‌کند که نتیجه‌ها افزایش هزینه خواهد بود.  وی افزود: برخی مسئولان دولتی می‌گویند ارز در بازار تأمین شده اما باید پاسخ دهند این ارز به موقع تأمین شده یا خیر. به گفته وی، مشکل مرغداران از بهمن سال ۹۸ آغاز شد و علاوه‌بر شیوع ویروس کرونا فرماندهی اقتصادی در این بخش از وزارت جهاد سلب و به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شد که این موضوع باعث تغییر قوانین و تصمیمات در این حوزه شد.
کمالی سروستانی با بیان اینکه واردکنندگان گلایه زیادی از نحوه تخصیص ارز برای واردات نهاده دارند تاکید کرد: ثبت سفارش، واردات و ترخیص همه باید پشت سر هم اتفاق بیفتد بانک مرکزی مقداری ارز برای واردات نهاده تخصیص داد. اما نکته اینجاست که به دنبال بحث کرونا قیمت نهاده در جهان افزایش یافت و واردکنندگان باید مبلغ بیشتری برای واردات می‌پرداختند که عملاً صرفه اقتصادی برای آنها نداشت. از سوی دیگر نوع ارزی که به آنها داده می‌شد نامرغوب بود که تبدیل آن به یک ارز مرغوب هزینه‌ها را افزایش می‌داد و این موضوع مزید بر علت شد. همچنین تخصیص نامنظم ارز برای واردات یکی از دلایل کاهش تولید بود.
به گفته وی، مهم این است که نهاده چه زمانی از گمرک ترخیص می‌شود. ما تا اواسط سال گذشته در ارتباط با واردات کنجاله سویا و جو و ذرت مشکل داشتیم. همچنان در مورد واردات جو و کنجاله سویا کاهش واردات داشتیم. تاخیرهایی که در تخصیص ارز اتفاق افتاد موج جدیدی ایجاد کند. زمانی که در بازار عرضه کاهش پیدا کند و تقاضا افزایش یابد قیمت افزایش می‌یابد. در این صورت اگر نیاز بازار ۱۰۰ هزار تن باشد در صورت کاهش عرضه باید حداقل ۳۰ درصد به میزان عرضه بیفزاییم.
وی این نظریه که تولیدکنندگان عامدانه عرضه را کاهش دادند برای اینکه قیمت مصوب را بیشتر افزایش دهند رد کرد و توضیح داد: مرغ یک موجود زنده است و موجود زنده در یک برهه زمانی باید به بازار ارائه شود اما نکته مهم در مورد تخصیص نهاده است. ابتدا برای ۴۰ روز نهاده داده می‌شد و بعد به ۴۵ روز و اکنون به ۵۰ روز افزایش یافته است. مرغ اگر زیاد در سالن بماند تلفات بیشتری دارد و از ۵۰ روز به بعد هم خوراک مرغ افزایش می‌یابد و هم به جای گوشت به خود چربی می‌گیرد اما مرغ ممکن است منجمد و در سردخانه نگهداری شود که این کار مرغدار نیست.