kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۷۴۸
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶
ارسال لایحه بودجه به شورای نگهبان

قالیباف: بودجه با رویکرد محرومیت‌زدایی و شفافیت بسته شد

بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و این لایحه طبق روال قانونی به شورای نگهبان ارسال شد؛ رئیس مجلس در این‌باره گفت جداول بودجه در کمیسیون تلفیق که من هم آنجا حضور دارم، حتماً کنترل لازم خواهد شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس  پس از اتمام بررسی لایحه بودجه 1400 کشور در نشست علنی شنبه شب (16 اسفند 1399) اظهار داشت: از همه نمایندگان محترم که در این مدت به‌صورت شبانه‌روزی هم در کمیسیون‌های تخصصی و هم در صحن مجلس زحمت کشیدند و بودجه را نهایی کردند، تشکر می‌کنم. جداول بودجه در کمیسیون تلفیق که من هم آنجا حضور دارم، حتماً کنترل لازم خواهد شد.
رئیس مجلس ادامه داد: بودجه 1400 با رویکرد محرومیت‌زدایی،‌ اشتغال و انضباط و شفافیت و نیز عدالت تا جایی‌که مقدور بود، بسته شد؛ همچنین در بحث کالاهای اقتصادی و کشاورزی و نیز در حوزه بهداشت و سلامت با اختصاص ارز 4200 تومانی که باید کنترل و نظارت بیشتری بر آن شود، مجلس و دولت توانستند بودجه را به پایان برسانند تا از شورای نگهبان برگردد.
وی در پایان با تشکر مجدد از نمایندگان، اعضای دولت، فقها و حقوقدانان شورای نگهبان و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات و خبرنگاران رسانه‌ها به دلیل پوشش اخبار بودجه 1400، خاطرنشان کرد: جلسه علنی بعدی مجلس یکشنبه 24 اسفندماه ساعت 7:45 دقیقه و با ادامه دستور هفتگی برگزار خواهد شد.
ارسال لایحه بودجه به شورای نگهبان
رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در نشست خبری دیروز که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور نهایتا شب گذشته [شنبه‌شب] و پس از جلسات متعدد در مجلس به پایان رسید. مصوبات مجلس شورای اسلامی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ امروز از سوی مجلس به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.
وی ادامه داد: بررسی لایحه بودجه ‌این‌گونه است که پس از بررسی شورای نگهبان و اعلام نظر این شورا درباره لایحه بودجه، کمیسیون تلفیق هفته آینده مجدد جلسه‌ای تشکیل می‌دهد تا بر این اساس موارد ارجاعی و ایرادهای احتمالی وارد شده از سوی شورای نگهبان به لایحه بودجه را بررسی کرده و نهایتاً پس از اصلاحات انجام شده، آنها را به صحن ارسال کند.
وی بر همین اساس اضافه کرد: مجلس پس از دریافت گزارش کمیسیون تلفیق درباره موارد اعاده شده از سوی شورای نگهبان، یکشنبه هفته آینده یعنی ۲۴ اسفندماه نظر نهایی خود را در این خصوص ارائه خواهد کرد.
زارع در بخش دیگری از نشست خبری خود با‌ اشاره به برخی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشور گفت: طبق مصوبه مجلس مقرر شد وزارت راه و شهرسازی از محل فروش املاک و اراضی به قیمت کارشناسی تا مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان برای ساخت مدارس در مجموعه‌های مسکن مهر دراختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ کل کشور ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات مهم مجلس در نشست اخیر و در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ تخصیص ۳۲ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به منظور احیای تولید، ایجاد‌ اشتغال و کارآفرینی با اولویت استان‌های محروم و یا مناطق با نرخ بیکاری بالا دراختیار بانک‌های توسعه‌ای قرار گیرد.
وی در بخش پایانی سخنانش تخصیص ۱۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها برای محرومیت‌زدایی را از جمله مصوبات مهم مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه خواند و گفت: همچنین به موجب مصوبه دیگر، کلیه بانک­ها مکلف به پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع خود برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و 800 هزار واحد مسکن شهری شدند.
سؤال از وزیر
 برای عدم حذف (به‌روزرسانی) حقوق مدیران
«عباس مقتدایی» نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از سؤال خود به همراه 51 نفر از نمایندگان از محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد. وی در این رابطه عنوان کرد: در این سؤال عنوان کردیم که علت عدم حذف(به‌روزرسانی) میزان حقوق و مزایای دریافتی مدیران و اعضا هیئت‌مدیره‌های شرکت‌های زیر مجموعه از روی سامانه شفافیت چیست؟
در متن طرح سؤال 52 نماینده مجلس از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: «علت عدم حذف (به‌روزرسانی) میزان حقوق و مزایای دریافتی مدیران و اعضا هیئت‌مدیره‌های شرکت‌های زیر مجموعه از روی سامانه شفافیت چیست؟ علت حذف دانشگاه محل اخذ مدرک تحصیلی افراد مذکور چیست؟»
جلسه کمیسیون کشاورزی
با دولتمردان درباره نحوه توزیع میوه
«سیدجواد ساداتی‌نژاد» رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت میوه و مرغ در بازار شب عید اظهار داشت: روز گذشته به همراه قبادی معاون وزارت صمت، گیلان‌پور معاون وزیر جهاد بازار میدان میوه و ‌تره‌بار جلال آل‌احمد رفتم که در این بازدید مدیرکل سازمان میادین میوه و‌ تره‌بار شهرداری تهران هم ما را همراهی می‌کرد؛ در این دیدار بر نحوه توزیع میوه نظارتی کرده و روند را بررسی کردیم و و بعد از بازدید بلافاصله جلسه‌ای هم در همان محل برگزار کردیم.
وی افزود: امروز [یکشنبه] ساعت ۱۴ هم کمیسیون کشاورزی جلسه رسمی ‌برپا خواهد کرد که این نشست بلافاصله پس از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره میوه و برای نظارت بر عملکرد مسئولان دولتی برنامه‌ریزی شده است و قرار است در این جلسه کارشناسان مختلف وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ناظر حضور داشته باشند.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در این نشست معاونین وزرای جهاد و صمت، رئیس ستاد تنظیم بازار، معاون اقتصادی وزیر کشور، رئیس سازمان تعزیرات و رئیس سازمان حمایت حضور داشته و نحوه توزیع و قیمت مرغ و میوه را بررسی خواهیم کرد.
ساداتی‌نژاد اظهار داشت: تصمیم‌گیری‌های نشست کارشناسان و معاونین وزرای صمت و جهاد را برای اتخاذ تصمیمات نهایی به جلسه وزرای این وزارتخانه‌ها خواهیم برد و می‌کوشیم مشکل و نحوه رفع آن را بررسی کنیم؛ این نشست ان‌شاءالله در روزهای آینده این جلسه برگزار خواهد شد.
وی گفت: قیمت میوه در میادین میوه و ‌تره‌بار مناسب است ولی درخواست ما استمرار این وضعیت است ضمن اینکه درخواست عدم افزایش قیمت میوه در میادین میوه و‌تره‌بار تا بعد از عید نوروز را هم داشته‌ایم؛ ضمن اینکه قیمت میوه خارج از میادین میوه و ‌تره‌بار بسیار بالا رفته است و بخش زیادی از مردم امکان خرید از میادین میوه و‌ تره‌بار را ندارند و دسترسی برای آنها سخت است و مجبور هستند خریدهای خود را از مغازه‌های سطح شهر انجام دهند که دلال‌ها سود افزایش قیمت را می‌برند.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در نشستی که در میدان میوه و ‌تره‌بار جلال آل‌احمد با مسئولان داشتیم مشخص شد که روزانه ۱۵۰ تن مرغ در میادین میوه و ‌تره‌بار توزیع می‌شود ولی برای آنکه صف خرید مرغ شکسته شود باید این رقم افزایش یافته و به حداقل ۲۵۰ تن عرضه برسد هر چند که دغدغه کمبود توزیع مرغ در شهرهای دیگر را هم داریم و نگرانی‌ها مربوط به کل کشور است. وزارت صمت باید عرضه مرغ را کنترل کرده و تلاش کند تب بازار را بگیرد و اطمینان برای مردم حاصل شود تا به اندازه مناسب خریداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: برخی اخبار حکایت از آن دارد که وقتی مرغ به قیمت 20400 تومان در میادین میوه و‌ تره‌بار توزیع می‌شود از سوی دلالان خریداری شده و به قطعه‌بندی‌ها فروخته‌ شده و بخشی از افزایش قیمت‌ها به همین دلیل است لذا اختلال در مقدار توزیع و تامین نیاز بازار وجود دارد. مشکلات تب بازار مرغ و میوه فقط با عرضه مناسب از بین می‌رود که در نشست امروز کمیسیون کشاورزی با معاونین وزرای جهاد و رئیس تعزیرات و رئیس سازمان حمایت این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
تشکیل هیئت­‌های نظارت بر انتخابات شوراها
احمد نادری رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات ششمین دوره انتخابات شورای شهر و روستای استان تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هیئت‌های نظارت شهرستان‌های استان تهران پس از مشورت و همکاری با نمایندگان حوزه‌های انتخابیه استان تهران و تائید صلاحیت آنها توسط مراجع ذی‌ربط، انتخاب و احکام آنها صادر شد. با معرفی هیئت‌های نظارت شهرستان‌ها، قدم اولیه و اساسی ساختار‌های دیگر هیئت‌های نظارت در بخش‌ها برداشته شد. هیئت‌های نظارت در بخشداری‌ها،  فرمانداری‌ها و استانداری‌ها و یا سایر مراکز  در استان تهران برای نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا مستقر خواهند شد.
وی افزود: مطابق آیین‌نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اعضای هیئت مرکزی نظارت استان تهران با مشورت مجمع نمایندگان استان‌ به‌منظور نظارت در انتخابات استان تعیین و پیش از این جناب آقای دکتر نادری (رئیس)، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن نوروزی و دکتر رضا تقی‌پور انوری به‌عنوان اعضای هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای استان تهران انتخاب شده بودند.