kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۷۳۷
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴

کرونا شمار فقرای آمریکا را به 55 میلیون نفر افزایش داد

شبکه تلویزیونی «ام اس ان بی‌سی نیوز» آمریکا با انتقاد شدید از طرح کمک مالی دولت«جو بایدن» برای مهار کرونا، اعلام کرد که ۵۵ میلیون آمریکایی در فقر زندگی می‌کنند و بیش از ۴۰ میلیون مستاجر نیز قادر به پرداخت اجاره بهای خانه‌های خود نیستند.

داده‌های وبگاه «ورلد امترز» نشان می‌دهد تعداد کسانی که در کشورهای مختلف، به ویروس «کووید۱۹» مبتلا شده‌اند، بامداد یکشنبه از ۱۱۷ میلیون نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از دو میلیون و 601 هزار نفر رسیده است. این در حالی است که 60 میلیون‌، یعنی کمتر از یک درصد (78 صدم درصد) از مردم جهان چرخه واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا را تکمیل کرده‌اند. در میان کشورهای آلوده به این ویروس، آمریکا با 29 میلیون و 653 هزار نفر، بیشترین شمار مبتلایان در جهان را دارد. این کشور با ۵۳۷ هزار و 117 نفر جان‌باخته، در رتبه نخست کشورهای دارای بیشترین موارد فوتی ویروس کرونا ایستاده است. این در حالی است که طبق گزارش شبکه «سی‌اِن‌اِن»، تعداد فوتی‌های سالانه آمریکا بر اثر موارد مختلف (سوانح رانندگی، بیماری، خودکشی و غیره)، از رقم 250 هزار نفر کمتر است.بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که آمریکا ۲۵.۳۵ درصد از کل مبتلایان به این بیماری را در خود جای داده است. بعد از آن، هند با حدود ۹.۵۹ درصد از کل مبتلایان جهان، یعنی تقریبا 11میلیون و 200 هزار نفر در رتبه دوم قرار دارد. بعد از آنها، برزیل نزدیک به 11میلیون مبتلا، یعنی ۹.۳۶ درصد کل بیماران، قرار دارد.
دیروز خبر رسید که مجلس سنای آمریکا بسته ۱.۹ تریلیون دلاری برای کمک به اقتصاد و شهروندان را در بحبوحه بحران همه‌گیری ویروس کرونا تصویب کرد. درون فراکسیون حزب دموکرات اختلافاتی در مورد جزئیات بیمه بیکاری وجود داشت که باعث تاخیر در تدوین شکل نهایی لایحه شده بود. مهم‌ترین بخش این لایحه، ارسال چک‌های ۱۴۰۰ دلاری برای تمام ساکنینی است که درآمد سالیانه‌شان زیر ۷۵ هزار دلار است.. اما شبکه تلویزیونی «ام اس ان بی‌سی نیوز» آمریکا، با انتقاد شدید از این طرح کمک مالی، اعلام کرد: این طرح به شدت ناکافی و شرم‌آور است و باید اصلاح شود. مردم آمریکا نمی‌خواهند مسئولان این کشور با آنها به مثابه کسانی که کمک‌های خیریه دریافت می‌کنند، رفتار بکنند، بلکه صرفا خواهان پول خودشان هستند. مجری شبکه تلویزیونی «ام اس ان بی‌سی نیوز» افزود:« آمریکا با واقعیت‌های تلخی مواجه است که باید مسئولان در واشنگتن آنها را مورد توجه قرار دهند. بر اساس برخی ارزیابی‌ها از هر 6 شهروند آمریکایی یک نفر امنیت غذایی ندارد. مناطقی در آمریکا وجود دارند که ساکنان آنها بعد از هر وعده غذایی، نمی‌دانند که آیا می‌توانند برای وعده بعدی خود، غذا داشته باشند یا خیر. با توجه به آنکه بیمه خدمات درمانی بسیاری از شهروندان آمریکایی، به شکلی احمقانه به وضع کار آنها مرتبط شده است، ۲۹ میلیون نفر از شهروندان آمریکا اکنون بیمه خدمات درمانی ندارند. بیش از ۴۰ میلیون مستاجر در آمریکا قادر به پرداخت اجاره خانه‌های‌شان نیستند و با نگرانی تخلیه اثاثیه‌شان مواجه هستند. مجری این شبکه تلویزیونی آمریکا ادامه داد: دونالد ترامپ دوست داشت درباره بازار‌های مالی و بورس برای مردم صحبت بکند، ولی واقعیت این است که بازار بورس اقتصاد نیست. بخش عمده سود بازار سرمایه، به جیب ۲۰ درصد از جمعیت ثروتمند آمریکا می‌رود. گروهی متشکل از ۶۵۹ میلیاردر آمریکایی حدود چهار تریلیون دلار از ثروت این کشور را کنترل می‌کنند. مجموع ثروت این افراد با مجموع ثروت ۱۶۵ میلیون شهروند فقیر آمریکا برابری می‌کند.
11 میلیون کودک گرسنه
«جو بایدن» نیز روز شنبه ضمن تاکید بر اهمیت طرح محرک اقتصادی در کمک به مشاغل گفت، این طرح حدود ۶ میلیون شغل برای آمریکایی‌ها ایجاد می‌کند. به گفته وی، این طرح اقتصادی‌، بسیاری از کارمندان و کسانی را که شغل خود را از دست داده‌اند، نجات خواهد داد.رئیس‌جمهور آمریکا یادآور شد حدود ۱۱ میلیون کودک از کمبود غذا رنج می‌برند، در حالی که میلیون‌ها نفر برای دریافت سهمیه غذایی خود در صف ایستاده‌اند. بایدن با تاکید بر اینکه از طرح نجات اقتصاد برای تسریع در تولید و توزیع واکسن استفاده خواهد شد، افزود: ما گام‌های بلندی را برای اجرای آنچه به آمریکایی‌ها قول دادیم، برداشته‌ایم.
اعتراضات در سوئد و فرانسه
خبر دیگر کرونایی اینکه، پلیس سوئد روز شنبه صدها نفر مخالفان اعمال محدودیت‌های کرونایی را که در شهر استکهلم تظاهرات و تجمع کرده بودند، سرکوب و آنها را متفرق کرد. بر اساس این گزارش، مخالفان محدودیت‌های کرونایی، ممنوعیت تجمعات گسترده و شلوغ را نقض کرده بودند و این اقدام، با سرکوب پلیس رو‌به‌رو شد.. پلیس سوئد از زخمی شدن حداقل 6 مامور خود در این درگیری‌ها خبر داده و یک مامور پلیس نیز به بیمارستان منتقل شده است.سوئد با جمعیت 10 میلیون نفری، روز جمعه 4831 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را گزارش داده است. 26 نفر دیگر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند، تا تعداد کل تلفات به بیش از 13 هزار نفر برسد.
 شهروندان فرانسوی نیز روز شنبه علیه ادامه محدودیت‌های کرونایی در این کشور، در پاریس تظاهرات کردند.پلیس پاریس طی پیامی در توئیتر نوشت که در پی عدم رعایت محدودیت‌های کرونایی توسط تعدادی از شهروندان،‌ نیروهای امنیتی به تجمع مردم پایان داد.بر اساس گفته پلیس،‌این افراد ضمن نادیده گرفتن فاصله اجتماعی، از ماسک نیز استفاده نکردند. تا کنون حدود سه میلیون و 890 هزار نفر فرانسوی به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از 88 هزار نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست داده‌اند.