kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۵۰۴
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۳
معاونان ظریف و کری 4 ساعت در ژنو مذاکره کردند

تلاش برای خروج مذاکرات از بن‌بست

معاونان ظریف و کری روز پنج‌شنبه 4 ساعت مذاکره فشرده برای خروج مذاکرات جامع از بن‌بست و نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر را در حالی در ژنو برگزار کردند که هنوز هیچ چشم‌انداز روشنی در مورد رسیدن به توافق جامع با وجود زیاده‌خواهی‌های طرف آمریکایی وجود ندارد.


 با اصرار طرف غربی  و به خصوص طرف آمریکایی بر  مواضع زیاده‌خواهانه خود در 6 دور مذاکرات جامع هسته‌ای در شهر وین و عدم حصول توافق و به بن‌بست کشیده شدن مذاکرات، طرفین در بامداد روز شنبه 28 تیر ماه توافق کردند که این مذاکرات برای 4 ماه دیگر نیز تمدید شود و قرار گذاشتند که در طی 2 تا 3 هفته در پایتخت‌هایشان به رایزنی‌های داخلی بپردازند و پس از آن گفت‌وگوها را دوباره از سر بگیرند.
 بر این اساس و برای خروج مذاکرات هسته‌ای از بن‌بست، معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا روز پنج‌شنبه 4 ساعت در ژنو (2 ساعت صبح و 2 ساعت نیز در نوبت عصر) به رایزنی درباره موضوعات مورد اختلاف و بررسی نحوه نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین در راستای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای پرداختند.
این مذاکرات به ریاست سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان محمدجواد ظریف و ویلیام برنز قائم مقام و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا برگزار شد  و کارشناسان مرتبط 2 کشور از جمله حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس هیئت کارشناسی ایران، جیک سولیوان، جیمز تیمبی مشاور ارشد «وندی شرمن» در امور کنترل تسلیحاتی و منع تکثیر سلاح‌های اتمی، رابرت مالی و پاول ایروین نیز در این مذاکرات حضور داشتند.
غنی‌سازی و میزان آن، رآکتور آب سنگین اراک، بازه زمانی اجرای گام نهایی توافق ژنو و تحریم‌ها از جمله موارد اختلافی ایران و گروه 1+5 است. در مذاکرات وین 5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای، کار نگارش متن پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز و در وین 6 حدود 65 درصد متن به نگارش درآمد، ولی هنوز اختلافات اساسی و کلیدی باقی است.
عراقچی: مذاکرات
خوب و مفید بود
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در خصوص مذاکرات روز پنجشنبه ایران و آمریکا در ژنو گفت: بحث اصلی مذاکرات دوجانبه روز پنجشنبه با آمریکا در ژنو بر روی اختلافاتی بود که وجود دارد و اینکه چگونه می‌شود دیدگاه‌های دو طرف را به یکدیگر نزدیک کرد.
عراقچی  با بیان اینکه تا نشست مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر شهریور جلسات دوجانبه‌ای با اعضای ۱+۵ برگزار خواهد شد، گفت: تاکنون مکان مشخصی نهایی نشده، اما ممکن است در پایتخت این کشورها و یا در تهران برگزار شود.
وی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر اظهار داشت: هدف از این گفت‌وگوها بررسی آخرین وضعیت مذاکرات و چگونگی نزدیک کردن اختلافات و تفاوت دیدگاه‌ها بود.
عراقچی با تاکید بر اینکه در این گفت‌وگوها بحث‌های خوبی انجام شد، افزود: قرار شد این گفت‌وگوها در ماه‌های آینده هم ادامه یابد.
وی گفت: در کنار این گفت‌وگو در حال طراحی گفت‌وگوهای دیگری با دیگر اعضای 1+5 هستیم، زیرا در شرایط کنونی احساس می‌کنیم تا آغاز دور بعدی مذاکرات، به یک سری بحث‌های ریزتری بین ما و بقیه کشورهای عضو 1+5 به صورت دوجانبه نیاز است.
عراقچی درباره مکان مذاکرات دوجانبه هم گفت: تاکنون مکان مشخصی نهایی نشده، اما از آنجا که با کشورهایی مختلفی باید رایزنی کنیم ممکن است در پایتخت آن کشورها برگزار شود و یا اینکه ما از آنها در تهران میزبانی کنیم.
واشنگتن: مذاکرات با ایران سازنده بود
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا  نیز مذاکرات روز پنجشنبه معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا را سازنده خواند.
ماری هارف در خصوص مذاکره «ویلیام برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا با «سید عباس عراقچی» همتای ایرانی‌اش گفت: مباحثات با نمایندگان ایران سازنده و گامی دیگر در راستای فرآیند مذاکرات بود، من قصد ندارم به جزئیات این مذاکره بپردازم.
به گزارش فارس، «هارف»  گفت: هیچ برنامه‌ای برای بحث در خصوص تهدیدات موجود در عراق در حاشیه این مذاکرات پیش‌بینی نشده است.
ماری هارف در خصوص ترکیب تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در مذاکرات آتی هسته‌ای با ایران گفت: آقایان ویلیام برنز و جیک سالیوان به زودی بازنشسته می‌شوند ولی باز هم با عنوان کارمندان ویژه وزارت خارجه در مذاکرات حضور خواهند داشت.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اخبار منتشره درخصوص تهاتر نفت ایران با کالاهای روسی گفت: شایعات زیادی در این خصوص وجود دارد ولی اگر این کار صورت بگیرد باعث نگرانی‌های فراوان خواهد بود و حتی می‌توان تحریم‌هایی را به همین خاطر بر دو کشور اعمال کرد.
در عین حال خبرگزاری رویترز نیز  گزارش داد، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که نشست ایران و قدرت‌های جهانی با حضور احتمالی وزرای خارجه در حاشیه نشست سازمان ملل در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد.
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  نیز روز پنجشنبه گفت: دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 احتمالا پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل و در محلی که هنوز مشخص نیست، برگزار می‌شود.
مایکل مان در این مورد گفت: «انتظار داریم یک دور از مذاکرات 1+5 (به سرپرستی اتحادیه اروپا) پیش از دیدارهای وزارتی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، برگزار شود. محل این مذاکرات باید مشخص شود
مان در مورد مذاکرات روز پنجشنبه نیز گفت: ما کاملا در جریان این نشست هستیم. این مذاکرات بخشی از روند مذاکرات با 1+5 است.