kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۵۰۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۳

نگرانی آمریکا از همکاری ایران و روسیه در زمینه انرژی

یک مقام بلندپایه وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: توافق ایران و روسیه در زمینه انرژی بر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اثرات منفی خواهد داشت.


به گزارش فارس به نقل از روزنامه وال‌استریت ژورنال دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت:  در صورتی که گزارش‌ها درباره توافق ایران و روسیه در زمینه انرژی صحیح باشند، این موضوع بر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تأثیر خواهد گذاشت.
وی افزود: ما در خلال این دوره شش ماهه کاملاً به صراحت گفته‌ایم که اگر ایرانی‌ها و روس‌ها بخواهند چنین قراردادی را پیش ببرند، این قرارداد نگرانی‌های عمده‌ای را دامن خواهد زد
کوهن تاکید کرد: در این باره تقریباً شکی وجود ندارد که هر سازمان مشارکت‌کننده در این توافق خودش را در معرض تحریم‌های آمریکا و احتمالا دیگران قرار می‌دهد. این نیز ممکن است که چنین توافقی بر گفت‌وگوهای (هسته‌ای) تأثیر بگذارد. ما این را در بالاترین سطوح به اطلاع دولت روسیه رسانده‌ایم.
این هشدار و نگرانی  در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر امضای قرارداد تجاری نفتی به ارزش 20 میلیارد دلار میان تهران و مسکو مطرح شده است. روز سه‌شنبه وزارت انرژی روسیه خبر داد با همتای ایرانی خود تفاهمنامه همکاری در این صنعت انرژی امضا کرده‌اند.
بر اساس بیانیه وزارت انرژی روسیه در این قرار داد 5 ساله مسکو به تهران برای فروش نفت کمک می‌کند و همکاری در «صنعت نفت و گاز، ساختن نیروگاه، شبکه‌های برق، و تامین ماشین آلات، مواد مصرفی و اقلام کشاورزی» را گسترش می‌دهد.
یک روز بعد از انتشار این بیانیه، دولت روسیه با انتشار بیانیه تازه‌ای، اطلاعیه قبلی وزارت انرژی را پس گرفت و به نقل از «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه در بیانیه مشابهی اعلام کرد مسکو در عین کمک به فروش نفت ایران بخشی از آن را نیز خود می‌خرد اما «میزان خرید بسته به تقاضای بازار» خواهد داشت.
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه هشت ماه پیش گزارش داده بود که ایران و روسیه در حال گفت‌وگو بر سر یک برنامه نفت در برابر غذا به مبلغ 5/1 میلیارد دلار در ماه هستند.
این خبرگزاری گفته بود روسیه روزانه 500 هزار بشکه یعنی معادل یک سوم صادرات نفت ایران را در ازای کالا‌ها و تجهیزات روسی خواهد خرید.
با این همه روزنامه کومرسانت روسیه، روز چهارشنبه نوشت آخرین ارقام مورد مذاکره حدود 2 الی 3 میلیون تن در سال (50 الی 60 هزار بشکه در روز) یعنی معادل یک دهم پیشنهاد اولیه است.