kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۲

اوباما عقب‌نشینی کرد داعش تروریست است نه نماینده سنی‌‌ها(خبر ویژه)

دولت آمریکا با صدور دستور حمله به گروهک داعش به بی‌ربط بودن ادعای یک ماه پیش خود اذعان کرد.


دولت آمریکا ماه گذشته به هنگام تشدید تحرکات تروریستی گروهک داعش در منطقه موصل به جانبداری و مظلوم‌نمایی به نفع این تروریست‌های وحشی پرداخته و مدعی شده بود آنها نماینده گروه‌های اهل سنت هستند که از رفتار سرکوبگرانه و فرقه‌گرایانه(!) دولت عراق ناراضی هستند و دولت عراق باید سیاست‌های خود را تغییر دهد. این موضع دولت آمریکا در حقیقت واکنشی از سر انفعال به انتخابات عراق و پیروزی مجدد اسلامگرایان همسو با ایران بود و کاخ سفید بدین ترتیب می‌کوشید با دور زدن نظر رسمی مردم عراق، منتخبان ملت عراق را تحت فشار قرار دهد.
اما اکنون یک ماه پس از آن موضع‌گیری، باراک اوباما ضمن صدور دستور حمله موردی به مواضع داعش، آنها را «تروریست‌هایی با اقدامات وحشیانه و در حال نسل‌کشی» توصیف کرد. اوباما با ادعای اینکه «ایالات متحده به کمک هزاران نفر تحت محاصره داعش می‌رود» دستور حملات هوایی را صادر کرد و گفت: داعش خواستار نابودی سیستماتیک اقلیت‌های مسیحی و دیگر گروه‌های اقلیت در شمال عراق شده که این مسئله یک نسل‌کشی است. امروز آمریکا آماده کمک است، اگرچه آمریکا نمی‌تواند و نباید در هر بحرانی از جهان دخالت کند اما باید زمانی که مردم بی‌گناه در معرض خشونت گسترده هستند، وارد عمل شود.
اوباما گفت: برای توقف پیشروی‌ها در اربیل من به ارتش اجازه حمله به کاروان‌های تروریست‌های گروه داعش که به نظر می‌رسد به طرف شهر حرکت می‌کنند را صادر کردم. ما همچنان گوش به زنگ باقی می‌مانیم و اقدامات دیگر را صورت خواهیم داد. این گروه اقداماتی وحشیانه بر ضد اقلیت‌ها از جمله مسیحیان و ایزدی‌ها انجام داده است و گزارش‌ها از اعدام‌های دسته‌جمعی خبر می‌دهد.
او همچنین گفت عراقی‌ها رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان را انتخاب کرده‌اند و اکنون باید جریان انتخاب نخست‌وزیر پیش برود و جلوی گروه‌های تروریستی را بگیرد.
در همین حال صدای آمریکا از قول جان کری گفت: «برای همه کسانی که نیاز به هشدار دارند، این هشدار همین است، داعش از جانب سنی‌ها نمی‌جنگد، داعش برای یک عراق قوی‌تر نمی‌جنگد، داعش برای تقسیم عراق و ویرانی عراق می‌جنگد. آقای کری گفت: داعش هیچ چیزی به کسی جز هرج و مرج، پوچ‌گرایی و قتل بی‌رحمانه وعده نمی‌دهد.»
مواضع اخیر آمریکا نشان می‌دهد که دولت آمریکا در اعمال فشار بر منتخبان عراق بی‌سرانجام مانده و نتوانسته از داعش به عنوان حربه فشار و تظاهر به حمایت از سنی‌ها استفاده کند.
پیش از این اظهار نظری از هیلاری کلینتون منتشر شده بود مبنی بر اینکه داعش ساخته و پرداخته آمریکاست.