kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۳۹۷
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷
مقام صهیونیست خبر داد

عادی‌سازی روابط با عربستان پس از مرگ ملک سلمان

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی می‌گوید تا زمانی که «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان است، پیشرفتی برای رسیدن به توافق سازش با تل‌آویو حاصل نخواهد شد.

عادی ‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان، به یک مسئله پیچیده برای «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، تبدیل شده است. از یک طرف، بن سلمان از طرح خائنانه معامله قرن علیه مردم فلسطین حمایت کرده است و همزمان، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیررژیم صهیونیستی، به شهر «نئوم» عربستان سفر می‌کند، اما از سوی دیگر، بن سلمان به دلیل هراس از واکنش افکار عمومی و مردم عربستان، همچنان تمایلی به علنی کردن روابط ندارد. به همین دلیل مقامات صهیونیست اعلام کرده‌اند که تنها با مرگ شاه سعودی، روابط دو رژیم علنی خواهد شد.
خبرگزاری فارس گزارش داد، "یونی بن مناخم" یک مقام ارشد صهیونیست، گفت تا زمانی که «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان است، پیشرفتی در توافق عادی‌‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو حاصل نخواهد شد. این مقام اسرائیلی‌،که خواست نامش فاش نشود، به شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت، تل‌آویو می‌داند تا آینده نزدیک، هیچ پیشرفتی در روابط با ریاض رخ نمی‌دهد، زیرا «ملک سلمان» بر عکس پسرش، موضعی کاملا مخالف در این باره دارد. وی همچنین افزود: «این طور برداشت می‌شود که پیشرفت در عادی‌‌سازی روابط، فقط بعد از کنار رفتن ملک سلمان ممکن خواهد بود». وی تاکید کرده، در حال حاضر پتانسیل بالایی برای برقراری روابط رسمی میان تل‌آویو و ریاض وجود دارد، اما تا زمانی که «سلمان بن عبدالعزیز» در قید حیات است، دشوار می‌توان از امضای رسمی روابط میان دو طرف سخن گفت، اما گام‌های دیگر بسیار محتمل است؛ مانند افتتاح دفتر نمایندگی یا دفتر حافظ منافع در تل‌آویو و ریاض، که از آن می‌توان به عنوان مرحله میانی برای ورود به روابط رسمی نگریست.
از سوی دیگر، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرتی عربی گزارش داد، با وجود اینکه عربستان دیدار ولیعهد سعودی و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را تکذیب کرده، روزنامه «جروزالم پست» این دیدار را تأیید و تأکید کرده که در جریان آن، درباره یک معامله تسلیحاتی صحبت شده است. این روزنامه نوشت:« نتانیاهو همراه با آوی بلوت، مشاور نظامی خود و یوسی کوهن، رئیس‌موساد، در شهر نئوم عربستان و در حضور مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با بن سلمان دیدار کرد.» این روزنامه نوشت:
« موافقت با انتشار خبر دیدار نشان می‌دهد عادی‌‌سازی روابط میان دو طرف در خاورمیانه دست ‌نیافتنی نیست. توافق با عادی‌‌سازی روابط، مشروط به موافقت با معامله تسلیحاتی عربستان، شامل جنگنده‌های "اف۳۵" مثل معامله میان آمریکا و ابوظبی است.»
به نوشته جروزالم پست، ریاض علاوه‌بر موشک‌های پیشرفته، قصد دارد سامانه‌های فعال برای حفاظت از خودرو‌های نظامی، تیربار‌های دفاع موشکی، رادار‌های پیشرفته‌، سامانه‌های پارازیتی، پهپاد‌های پیشرفته و سلاح‌های دریایی دریافت کند. روزنامه عبری زبان «جروزالم پست» در پایان، اعلام کرد که رژیم صهیونیستی برای افزایش قدرت در منطقه برای مقابله با ایران، با فروش تسلیحات بیشتر به عربستان موافقت کرده است.