kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۳۷۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
معاون سازمان امور مالیاتی:

۴۰۰ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی در کشور وجود دارد

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: به طور متوسط فرار مالیاتی در جهان حدود ۱۵ درصد است اما فرار مالیاتی در ایران بسیار بیشتر و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد برآورد شده که بر اساس برآوردهای ریالی می‌توان گفت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی در ایران وجود دارد.

محمد مسیحی در نشست شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در هرمزگان افزود: چیزی که نظام مالیاتی را متأثر می‌سازد و فرار مالیاتی را ‌اشاعه می‌دهد حجم معافیت‌های مالیاتی است، چیزی حدود ۶۰ درصد اقتصاد کشور از معافیت یا شبه‌معافیت برخوردار است.
وی ادامه داد: شبه‌معافیت یعنی جاهایی که مالیات‌ها مؤثر نبوده و یا پایه‌های مالیاتی واقعی نیست که وجود این میزان معافیت و شبه معافیت موجب می‌شود کسانی که مالیات می‌پردازند احساس نابرابری کرده و به سمت فرار مالیاتی هم سوق داده شوند.
وی یاد‌آور شد: در حال حاضر صرفاً کمتر از ۵۰ درصد از هزینه‌های جاری کشور از محل مالیات تأمین می‌شود که امیدوارم با تحولاتی که در نظام مالیاتی ایجاد می‌شود مانند هوشمندسازی نظام مالیاتی و اجرای ماده ۹۷ و تمرکز بر پرونده‌های مهم، مقابله با فرار مالیاتی و در عین حال حمایت از بخش تولید و واقعی و شناسنامه‌دار اقتصاد بتوان ضریب پوشش هزینه‌های کشور از محل مالیات را به میانگین جهانی نزدیک کرد.
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در ادامه در این نشست اظهار داشت: قانون این اجازه را به سازمان داده که پرونده‌های بزرگ را به‌صورت متمرکز رسیدگی کند و هم عواید را به استان‌ها برگرداند.
 مسیحی یاد‌آور شد: در حال حاضر محل فعالیت حدود ۷۰ شرکت در هرمزگان است که مالیات خود را در سایر استان‌ها و تهران پرداخت می‌کنند.
 استاندار هرمزگان نیز در این نشست گفت: بر اساس قانون شرکت‌هایی که محل فعالیت‌شان در این استان است بایستی مالیات خود را در همین جا بپردازند و در همین راستا شرکت‌هایی مانند ستاره خلیج ‌فارس و نزدیک به هفتاد شرکت دیگر مالیات‌شان را در سایر استان‌ها و یا پایتخت پرداخت می‌کنند. فریدون همتی اظهار داشت: پرداخت این مالیات‌ها در هرمزگان می‌تواند مشکل‌های بسیاری از مردم این استان را برطرف سازد.