kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۴۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰

استقرار نظامیان لبنانی برای آرام کردن 2 شهر «عرسال» و «طرابلس»

ارتش لبنان با تشدید حملات خود در «عرسال» و «طرابلس» بسیاری از تروریست‌های داعش و جبهه النصره را به هلاکت رسانده و شمار زیادی از آنها را محاصره کرده‌اند.


به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، درگیری‌های شدیدی بین نیروهای ارتش لبنان و عناصر مسلح دوشنبه‌شب در حومه «راس السرج» در بلندی‌های «عرسال» آغاز شده که طی آن نیروهای دولتی با پیشروی، بیشتر بلندی‌های شرقی این شهرک را به محاصره خود درآورده‌اند.
بر اساس این گزارش، تروریست‌های مسلح در منطقه «وادی العیان» و «وادی عطا» در محاصره شدید قرار گرفته و تاکنون متحمل تلفات سنگینی شده‌اند.
اما از مناطق تحت اشغال «عرسال» خبر می‌رسد، عناصر مسلح که از روز شنبه و به خاطر دستگیری «عماد ابواحمد جمعه» از سرکردگان تکفیری‌های النصره به این شهرک حمله کرده‌اند، در حال کشتار و غارت مردم و غیرنظامیان هستند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این تروریست‌ها علاوه بر اشغال خانه‌های مردم و سرقت اموال و دارایی‌هایشان به سوی افرادی که قصد ترک منطقه را دارند آتش می‌گشایند.
فرماندار منطقه «اللبوه» نزدیک «عرسال» نیز اعلام کرده تروریست‌‌ها برای مقابله با حملات ارتش لبنان از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. به گفته «رامز ناصر» تروریست‌ها برای جلوگیری از پیشروی ارتش مانع از خروج ساکنان «عرسال» می‌شوند.
روز شنبه بود که گزارش شد، 3000 تروریست تکفیری (داعش و النصره) با حمله به مراکز نظامی و امنیت و بازرسی‌ها، ضمن به شهادت رساندن 14 نظامی، 84 نفر را نیز زخمی کردند  و 22 سرباز را به اسارت گرفتند.
ارتش لبنان با حمایت‌های همه‌جانبه جریان‌ها و چهره‌‌های سیاسی در حال قلع ‌و قمع تروریست‌هاست اما برخی اقدامات «تحریک‌آمیز» جریان غربگرای المستقبل باعث ایجاد تنش‌هایی در لبنان شده است. پایگاه خبری «المنار» در این باره اعلام کرد اظهارات تحریک‌آمیز «معین المرعبی» و «خالد ضاهر»، دو نماینده المستقبل در پارلمان لبنان علیه ارتش لبنان، باعث برگزاری چند تجمع ضد ارتش در حمایت از گروه‌‌های تروریستی داعش و النصره شد اما بلافاصله نیروهای امنیتی موفق شدند این تجمعات را که با پرچم داعش برگزار شده بود، پراکنده کنند.
این دو نماینده از ارتش لبنان خواسته‌اند حمله نظامی به تروریست‌ها را متوقف و با آنها آتش‌بس اعلام کنند.
در این حال «تمام سلام»، نخست‌وزیر لبنان در واکنش به این درخواست‌‌ها گفت: هیچ‌گونه سازش و آتش‌بسی با گروه‌های تروریستی در «عرسال» و طرابلس پذیرفتنی نیست و تنها راه‌حل خروج فوری عناصر مسلح از لبنان است.
روزنامه لبنانی «السفیر» نیز دیروز طی گزارشی، به نقل از دیپلمات‌های غربی حاضر در لبنان از نقش برجسته حزب‌الله لبنان در مهار تروریست‌ها نوشت. بر اساس این گزارش، منابع غربی اذعان کرده‌‌اند که ضربه‌های پیشگیرانه حزب‌الله به تروریست‌های تکفیری مانع حضور جدی آنها در لبنان شده است.
حزب‌الله لبنان اعلام کرده تا این لحظه علیه داعش و النصره در «عرسال» ورود نکرده اما حرکات آنها را به دقت زیر نظر دارد. سال گذشته حزب‌الله لبنان توانست تکفیری‌ها را به رهبری «احمد الاسیر» در «صیدا» مهار کند.