kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
فعال کارگری:

کارگران توان خرید گوشی برای ادامه تحصیل فرزندانشان را ندارند

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور اظهار کرد: بسیاری از کارگران توان خرید گوشی موبایل برای ادامه تحصیل فرزاندانشان را ندارند.




حمیدرضا امام قلی‌تبار، در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: در چند سال اخیر آحاد جامعه و به‌ویژه کارگران کشورمان تحت تأثیر شدید‌ترین فشارهای اقتصادی همچون افزایش افسارگسیخته تورم، کاهش درآمد و کاهش قدرت خرید، افزایش فقر روبه رو بوده‌اند که در این اواخر مهمان ناخوانده‌ای  به نام کرونا به آن اضافه شده است. این معضلات، روال عادی زندگی کارگران را تحت‌الشعاع قرارداده و آنها را در تأمین هزینه‌های روزانه با مشکل مواجه کرده است. از طرفی در یکی دوماه اخیر تحمیل هزینه‌های تحصیل فرزندان کارگران چالش دیگری است که آنها را به طور فزآینده‌ای با چالش رو‌به‌رو کرده است، زیرا درآمدشان کفاف تأمین هزینه‌های مسکن‌شان را نخواهد داد.
 وی ادامه داد: در این شرایط کارگران توانایی تأمین مخارج دیگری چون تحصیل فرزندان خود را ندارند، زیرا عوامل فوق منجر به سقوط این قشر به پایین‌تر از خط فقر شده است. این موضوع از این حیث مورد تأکید می‌باشد که بر اساس تعریف سازمان‌های جهانی، خط فقر حداقل درآمدی است که یک نفر بتواند در یک کشور زندگی نماید. با توجه به برآورد حدود 10 میلیون تومانی خط فقر کشورمان برای یک خانواده چهار نفره و دریافت خوشبینانه حقوق ماهیانه سه میلیون تومان، به راحتی می‌توان اثبات نمود که کارگران در فقر مطلق بسر می‌برند.
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور افزود: با این حساب پرداخت‌های توام با اصرار مدارس همچون شهریه ثبت‌نام در کنارخرید اجباری لباس فرم و ملزومات و نوشت‌افزار دانش‌آموزان، آن هم با وجود کرونا از سردرگمی‌فاحش کارگران حکایت دارد، زیرا این فرآیند تضادی آشکار با اصل سی قانون اساسی کشورمان دارد که  تامین هزینه تحصیل فرزندان خانواده‌های ایرانی را تا پایان دوره متوسطه رایگان  دانسته است.
امام قلی‌تبار تأکید کرد: اگر تهیه گوشی تلفن همراه دانش‌آموزان را به این ساختار اضافه ‌نماییم به طور محسوسی بی‌تدبیری کسانی را می‌بینیم که بی‌هیچ پشتوانه‌ای وبدون توجه به وضعیت مالی خانوارها برای والدین نسخه می‌نویسند.
وی توضیح داد: در این شرائط خرید اقلام مورد نیاز یادشده به‌طور متوسط به شش الی هفت میلیون تومان منابع نیاز دارد که تأمین آن در شرائط کنونی از سوی والدین دانش‌آموزان حتی بصورت اقساطی امکان‌پذیر نیست. زیرا کسانی که در فقر مطلق بسر می‌برند و حقوق دریافتی آنها در هفته اول هر ماه صرفاً جهت پرداخت اجاره هزینه می‌گردد تهیه اقلام فوق ولو به صورت اقساطی معنایی ندارد.
امام قلی‌تبار یادآور شد: دولت و وزارت مربوطه می‌توانستند در فرصت چندماهه خود تا مهرماه راهکاری کارشناسی شده و کم هزینه‌تری همچون امکانات رادیو و تلویزیون را جهت آموزش دانش‌آموزان بسیج کنند تا از ایجاد چالشی به این بزرگی جلوگیری نمایند.