kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۶۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی:

برنج تراریخته با نیاز آبی کم بزودی به تولید انبوه می‌رسد

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: رقم برنج تراریخته مقاوم به آفات و با مصرف آب کم، به زودی به تولید انبوه می‌رسد.
به گزارش ایرنا، «بهزاد قره‌یاضی» در جریان بازدید از مدیریت بیوتکنولوژی منطقه شمال کشور در رشت افزود: تولید برنج تراریخته از 10 سال قبل توسط مدیریت بیوتکنولوژی منطقه شمال در کشور آغاز شده و هم‌اکنون در بخشی از کشور در حال تولید است.
وی خاطرنشان کرد: این محصول در مقابل آفات، خشکی و کم‌آبی مقاوم بوده و تحمل شوری بالا دارد و کشت آن مانند گندم انجام خواهد شد.
وی یادآور شد این برنج مقاوم به آفات در سال 1395 در سطح انبوه به تولید خواهد رسید.
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران کشت این محصول را برای استانی مانند گیلان به عنوان بیشترین استفاده‌کننده سموم در کشور به دلیل برنج و مرکبات ضروری دانست و بیان داشت: با کشت رقم‌های مقاوم می‌توان استفاده از به کارگیری سموم را کاهش داد.
قره‌یاضی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با تولید 10 محصول و دانش فنی در اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کرده که خودکفایی در تولید مینی تیوبر سیب‌زمینی (بذر حقیقی سیب‌زمینی) از جمله آن است که هم‌اکنون تولید آن توسط 20 شرکت بخش خصوصی در گلخانه انجام می‌شود.
وی همچنین ارائه برنج دم‌سیاه موتانت و دم‌سیاه کوهساری، دستیابی به یک رقم تازه لیموترش و شناسایی ژنوتیپ اسب خزری را از جمله دیگر دستاوردهای این مرکز برشمرد.