kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۶۲۹
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸
نماینده مجلس:

فساد مالی و دلال‌بازی در مناطق ویژه اقتصادی رواج یافته است

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: فساد مالی و مدیریت ناکارآمد از مهمترین مشکلات مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری ایران به شمار می‌رود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، عابد فتاحی گفت: مناطق ویژه اقتصادی با سه هدف عمده ایجاد اشتغال سالم، صادرات محصولات صنعتی و گردشگری راه‌اندازی شدند اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته در بسیاری از مناطق آزاد کشورمان همچون کیش، قشم، جلفا، آستارا و ماکو مشخص شده که این مناطق تاکنون نتیجه‌ای را عاید کشورمان نکرده‌اند.
وی افزود: هم‌اکنون گردشگران خارجی اندکی به مناطق اقتصادی کشورمان مراجعه می‌‌کنند و این در حالی است که ایرانیان با مراجعه به این مناطق اقدام به خرید کالاهای خارجی می‌کنند که این خود سبب ضرردهی این مناطق می‌شود.
فتاحی گفت: دبی در عرض سه ماه، 3 میلیارد دلار به صورت متوسط درآمد داشته در حالی که صادرات کشورمان از مناطق آزاد تقریبا صفر بوده است و علاوه بر آن اشتغالزایی نیز آنچنان که باید صورت نگرفته و تنها یک عده دلال به خرید زمین‌های اطراف این مناطق پرداخته‌اند که این خود سبب گرانی زمین شده است.
این نماینده مجلس افزود: متاسفانه فساد اداری فراوانی در این مناطق حاکم است و مدیرانی برای مناطق ویژه انتخاب شده‌اند که توجهی به تولید، صادرات و اشتغال ندارند و بر این اساس مناطق ویژه اقتصادی کشورمان به غیر از رواج فساد مالی و دلال‌بازی و نیز مدیریت ضعیف و ناکارآمد در این مناطق هیچ نفعی برای کشور نداشته است.