kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۰۶۸
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶

تصمیم ارزی جدید بانک مرکزی همزمان با گرانی دلار در بازار

همزمان با رونمایی از بسته جدید بانک مرکزی درباره بازگشت ارزهای صادراتی و تعیین مهلت چهار ماهه برای این اقدام، قیمت دلار در بازار آزاد از 23 هزار تومان هم گذشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس‌ کل بانک مرکزی دیروز از افزایش مهلت بازگشت ارز صادراتی به چهار ماه و روش جدید تنبیهی برای صادرکنندگانی که ارز خود را در مهلت مقرر برنگردانند، خبر داد و تأکید کرد که بانک مرکزی از صادرکنندگان محترمی که با برگرداندن به موقع ارز خود به چرخه اقتصاد کشور، به تعادل بازار ارز و خنثی شدن هرچه بیشتر فشار حداکثری کمک می‌کنند، قدردانی می‌کند و قطعاً مشوق‌های بیشتری را نیز برای آنها در نظر خواهد گرفت.
با این حال، کیوان کاشفی، عضو هیئت ‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه فاصله چهار ماه در نظر گرفته ‌شده برای بازگشت ارز حاصل از صادرات با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به ‌هیچ ‌عنوان ممکن نیست، گفته: همین مهلت در نظر گرفته‌شده منجر به شکل‌گیری سیل تقاضا در بازار ارز شده است که نتیجه آن را هم در هجوم به صرافی‌ها شاهدیم که به افزایش نرخ ارز دامن زده است.
برهمین اساس دیروز و در پنجمین سالگرد توافق برجام، نرخ دلار با عبور از 23 هزار تومان رکورد جدیدی را ثبت کرد.
در همین حال، کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران پیشنهاداتی درباره سهولت بازگشت ارز صادراتی ارائه کرده که یکی از آنها تمدید زمان اعلام شده برای ایفای تعهدات ارزی حداقل به مدت سه ماه تا پایان مهرماه 99 است؛ اما طبق اعلام بانک مرکزی، پایان تیرماه آخرین مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات سال 98 به کشور است و آنطور که عبدالناصر همتی قبلاً تأکید کرده این مهلت به هیچ وجه تمدید نمی‌شود.
البته دامنه اختلافات بانک مرکزی با اتاق بازرگانی محدود به تعیین مهلت چهار ماهه برای بازگرداندن ارز صادراتی نیست، اعضای اتاق بازرگانی برخلاف بانک مرکزی که رسما اعلام کرده 27/5 میلیارد دلار به کشور برنگشته، اعتقاد دارند فقط 8/7 میلیارد دلار ارز صادرات برنگشته است. به گفته اعضای کمیته ارزی اتاق، از این رقم هم، تنها 2/5 میلیارد دلار متعلق به بخش خصوصی واقعی است.
9 میلیارد دلار از ارزهای صادراتی عراق برگشت
از سوی دیگر، یحیی آل اسحاق، رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، در خصوص آخرین وضعیت روابط تجاری ایران و عراق و بهتر شدن آن اظهار داشت: در روزهای اخیر وضعیت مبادلات تجاری ایران و عراق بهتر شده، البته در مرزهای شمالی عراق مشکلی نبود و هفته‌ای دو الی سه روز میادلات انجام می‌شد.
وی ادامه داد: به دلیل مسائل بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا مشکل در مرزهای جنوبی بود که به تازگی بر اساس توافقاتی که انجام شده قرار است هفته‌ای دو الی سه روز این مرزها باز شود. ارز صادراتی بخش خصوصی از کشور عراق مشکلی برای بازگشت نداشت و لذا به طورکامل بازگشته است و تنها ارز دولتی که برای فروش برق و انرژی بوده بازنگشته که این موضوع نیز با مذاکرات و موافقتنامه‌ای که انجام شده، در حال بازگشت است.
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: ارز صادراتی عراق در سال گذشته 12 میلیارد دلار بوده که 9 میلیارد دلار آن کامل برگشته و سه میلیارد دلار باقی مانده مربوط به دولت است که با توافقات انجام شده در حال برگشت است.