kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۰۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
تناقض در صحبت‌های اعضای هیئت‌رئیسه

نایب‌رئیس‌فدراسیون فوتبال: اساسنامه ایرادی ندارد/ابهامات فیفا را بعد از انتخابات برطرف کنیم




سرویس ورزشی-
نایب‌رئیس‌و عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در تازه‌ترین صحبت‌هایش مدعی شده که فیفا باید مقابل اساسنامه فدراسیون کوتاه بیاید.
بعد از اتفاقات مربوط به قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس، این بار موضوع اساسنامه حسابی خبرساز شده است. همین چند روز قبل بود که اسلامیان عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال از مشکلات فدراسیون با فیفا در راه تایید اساسنامه گفت. او تاکید کرد: «فوتبال ما با فیفا به مشکل خورده‌ است. تاکید فیفا این است که نهاد خصوصی باشد. این مشکل را به وزارت ورزش و دولت منعکس کرده‌ایم. این چیزی نیست که فدراسیون بتواند تصمیم بگیرد. نیاز به لایحه دارد که برود به مجلس. نمی‌شود ۲۰۸ عضو فیفا یک چیزی را بپذیرد و ما نه. به نظر من چیز بدی هم نیست. چه کسی گفته دادن کار به مردم بد است. مجامع فدراسیون فوتبال هم جزوی از این مردم است. همه اینها تایید صلاحیت شده‌اند.»
محمود اسلامیان همچنین خاطرنشان کرد: «انتظارم از دولت و شخص رئیس‌جمهور این است که ورود کند به این ماجرا. به خاطر سوء مدیریت‌ها مشکلات زیادی در کشور داریم. مردم دلشان به فوتبال خوش است که نباید برای این بخش هم مشکل ایجاد کنیم. نباید اصرار کنیم که این ۲۰۸ بی‌خود می‌کنند و ما داریم درست عمل می‌کنیم.»
باید فیفا را توجیه کرد
درست 48 ساعت پس از این صحبت‌ها، علی کفاشیان نایب‌رئیس‌اول فدراسیون فوتبال که تا همین چند هفته قبل حتی در حوالی فدراسیون فوتبال نیز آفتابی نمی‌شد، درباره اختلاف فیفا و فدراسیون فوتبال درباره ماهیت فدراسیون فوتبال در اساسنامه جدید گفت: استقلال فدراسیون دیده شده است. الان مجمع و بعد هم هیئت‌رئیسه تصمیم گیرندگان اصلی فوتبال هستند. به نظر تایید این اساسنامه ایرادی ندارد. طبق قانون مصوب مجلس، فدراسیون‌ها جزو سازمان‌های عمومی غیردولتی هستند. اگر این قانون برداشته شود، باید برای همه یکسان باشد.
نایب‌رئیس‌فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: الان باید فیفا توجیه شود که نهاد عمومی غیر‌دولتی ارتباطی به نقض استقلال فدراسیون ندارد. هر فدراسیونی ضمن اینکه تابع قوانین فیفا و AFC است، باید تابع قوانین کشورش هم باشد. به نظرم باید با فیفا خوب صحبت شود که متوجه شوند استقلال فدراسیون فوتبال حفظ می‌شود و کسی در تصمیمات این مجموعه دخالت نمی‌کند.
کفاشیان اعلام کرد که به فیفا پیشنهاد کرده انتخابات فدراسیون فوتبال ایران با اساسنامه اصلاحی برگزار شود و بعد از تعیین رئیس‌و اعضای هیئت‌رئیسه، درباره ابهامات مختلف بحث شود. او گفت: خودم به فیفا پیشنهاد دادم که اگر موارد کوچکی در اساسنامه مانده، اجازه دهد انتخابات برگزار شود. برای همین گفتم سریعا مجمع این اساسنامه را تصویب کند و ما انتخابات را برگزار کنیم.
وی در واکنش به اینکه فیفا تا زمان اصلاح اساسنامه، اجازه برگزاری انتخابات را نخواهد داد، خاطرنشان کرد: پیشنهاد من این است که با برگزاری انتخابات و تعیین هیئت‌رئیسه، فدراسیون روی ریل می‌افتد و صاحب پیدا می‌کند و می‌تواند قدم‌های باقی مانده برای رفع ابهامات اساسنامه را بردارد. هر چقدر فیفا اصلاح اساسنامه را طول بدهد، فوتبال کشورمان و آسیا ضرر می‌کند. فیفا در حق فوتبال ما ظلم می‌کند.
وی درباره اظهارات اسلامیان مبنی بر اینکه دولت باید برای حل مشکل پا پیش بگذارد، اظهار کرد: بحث این نیست که دولت ورود کند. الان فدراسیون با فیفا طرف حساب است. اگر مورد خاصی هست فیفا بگوید تا ما حل کنیم. اگر نیاز به تغییر قانون بود، دولت باید لایحه تغییر قانون را به مجلس بفرستد که کار یکی دو روز نیست. فدراسیون باید کارش را بکند. همان طور که در سالیان گذشته استقلال فدراسیون حفظ شده از این پس هم حفظ خواهد شد. هر چه در برگزاری انتخابات سنگ‌اندازی شود به ضرر ماست و مسئولیتش هم بر دوش کسانی است که نمی‌گذارند اساسنامه تایید شود.
کفاشیان در واکنش به اینکه در صورت توافق با فیفا، آیا وزارت ورزش باید از فدراسیون حمایت و از طرفی در تصمیماتش دخالت کند، اظهار کرد: وزارت ورزش موظف است به مجلس پاسخ دهد. از طرفی به هیئت‌رئیسه آینده می‌گویم که از نظر مسائل مالی نیازی به کمک دولت ندارند. به خصوص فوتبال ایران که سرشار از درآمد است. البته دولت باید در برخی مسائل باید پاسخگو باشد. به شخصه به جز یکی از وزرا که مرا اذیت کرد، با بقیه تعامل داشتم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درخصوص احتمال سرپرستی اش در فدراسیون فوتبال گفت: این موضوع منتفی شد چرا که من بازنشسته هستم و مجوز لازم را هم ندارم. سرپرست فدراسیون نباید مشمول قانون بازنشستگی شود. به علت بازنشستگی قادر نیستم اسناد و اوراق را امضا کنم. کفاشیان در واکنش به اینکه گفته می‌شود فعالیت‌هایی در رابطه با جلوگیری از بازگشت او به این فدراسیون شده است، اظهار کرد: تا زمانی که انتخابات بعدی برگزار شود، نایب‌رئیس‌و عضو هیئت‌رئیسه هستم. قول می‌دهم بعد از انتخابات در فدراسیون فوتبال نباشم.
تناقض در اظهار نظرات اعضای هیئت‌رئیسه
کفاشیان به عنوان نایب‌رئیس‌اول، عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال نیز هست. او دیروز در بخشی از مصاحبه‌اش و در رابطه با اساسنامه فدراسیون فوتبال حرفهایی را به زبان آورد که کاملا متفاوت با صحبت‌های 48 ساعت قبل اسلامیان، دیگر عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال بود. مشخص نیست که در هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال چه می‌گذرد که در فاصله 3 روز دو اظهار نظر متفاوت درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال به گوش می‌رسد؟!