kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۹۲۲
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸

تحرکات بی‌سابقه ارتش ترکیه در ادلب

دولت ترکیه نیروهای ارتش این کشور در استان «ادلب» را به بیش از 30 هزار نفر افزایش داد. همزمان، خبر رسید که دمشق نیز نیروهای ارتش سوریه را در ادلب تقویت کرد.

مرکز موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» که وابسته به مخالفان دولت سوریه است، از تداوم تقویت نظامی ترکیه و به تبع آن، ارتش سوریه، در استان ادلب خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، ۳۵ خودروی نظامی جدید ترکیه وارد مناطق تحت نظارت این کشور در ادلب شدند و به این ترتیب، شمار خودروهای نظامی ترکیه که از پنجم مارس(15 اسفند) وارد خاک سوریه شده‌اند، 2۲۲۵ دستگاه و شمار نظامیان ترکیه نیز به هزاران نفر رسیده است. برخی منابع این تعداد را 30 هزار تن اعلام کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، ارتش سوریه نیز تجهیزات نظامی جدیدی را به ‌ خط مقدم در ادلب اعزام کرده است و این تجهیزات به طور مشخص در چندین محور از جمله «کفرنبل»، «حزارین»، «الفطیرهًْ» و کوه «الزاویهًْ» واقع در حومه جنوبی ادلب، مستقر شده‌‌اند. روز 16 اسفند با میانجیگری روسیه، در استان ادلب آتش بس برقرار شده است. گروه‌های تروریستی تا کنون ده‌ها بار با حملات راکتی و تیراندازی علیه مواضع ارتش سوریه در استان‌های حلب، ادلب و اللاذقیه، آتش‌بس را نقض کرده‌اند.
رؤسای جمهور روسیه و ترکیه پانزدهم اسفند در شهر مسکو بر سر اعمال آتش‌بس در استان ادلب به توافق رسیده‌اند. دو طرف توافق کردند برای نظارت بر منطقه کاهش تنش، در شهرک‌های نزدیک ادلب، گشت‌زنی‌های مشترک برقرار کنند. همچنین مقرر شد، در طول بزرگراه«ام 4» سوریه یک گذرگاه امنیتی به عمق شش کیلومتر هم از شمال و هم از جنوب، ایجاد شود.
اعدام 8 غیر نظامی در دیرالزور
تعدادی از عناصر باقی مانده داعش قتل عام جدیدی را علیه غیرنظامیان در استان «دیرالزور» واقع در شرق سوریه، مرتکب شدند.
فارس به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) گزارش داد، تروریست‌های داعش هشت غیر نظامی را در صحرای «التبنی» واقع در شمال غرب استان دیرالزور اعدام کردند.
تروریست‌های داعشی طی ماه‌های گذشته بارها مردم غیرنظامی که در حال چوپانی و جمع‌آوری علوفه در روستاهای دو استان «رقه»، دیرالزور و «حمص» بوده‌اند، را بازداشت و اعدام کرده‌اند.
بقایای داعش هنوز در مناطقی از شرق استان دیرالزور حضور دارند، ولی هیچ شهری در ‌اشغال این گروه تروریستی نیست.
خبر دیگر اینکه، 24 تن از شبه نظامیان کُرد وابسته به دو گروه «ی.پ.گ» و «پ.ک.ک»، که قصد ورود به منطقه‌ای در شمال سوریه را داشتند، به دست نظامیان ترکیه کشته شدند.