kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۴۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳

کرونا هزار دستگاه کامیون را پشت مرزهای ترکمنستان با ایران متوقف کرد

مسدود شدن مرزهای سرخس، لطف‌آباد و باجگیران خراسان رضوی با کشور ترکمنستان توسط طرف ترکمنستانی به علت شیوع ویروس کرونا موجب شده است بیش از هزار دستگاه کامیون صادراتی و ترانزیتی در این مرزها متوقف و زمین‌گیر شوند.



فرماندار درگز گفت: در پی شیوع کرونا، دولت ترکمنستان طی هفته  گذشته علاوه بر ممنوع کردن هرگونه تردد مسافر در مرز لطف‌آباد از ورود کامیون‌های غیرترکمنستانی نیز جلوگیری  کرد و حتی به کامیون‌های ترکمن حامل
مواد غذایی نیز اجازه ورود نداد.
علی فراهی افزود:  این امر باعث شد حدود هزار و ۱۰۰ دستگاه کامیون حامل بار پشت مرز معطل  شوند و دولت ترکمنستان زمانی برای ورود ناوگان باری به این کشور اعلام نکرده  است.
محمد رضا رجبی مقدم، فرماندار سرخس نیز گفت: تا روز چهارشنبه بیش از ۱۰۰ دستگاه کامیون پشت مرز معطل بودند که بیشتر ناوگان ایرانی بودند.
رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و  حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز گفت: ۲۰۰ دستگاه کامیون در مرز سرخس در انتظار ورود به خاک ترکمنستان هستند که این ناوگان بیشتر ایرانی و از سایر ملیت‌های غیرترکمن می‌باشند.
حمید محمدی‌فاز افزود: ترددی در مرز باجگیران وجود ندارد و بیشترین معطلی در مرز لطف‌آباد است .
نایب رئیس شرکت‌های حمل ونقل بین‌المللی خراسان رضوی نیز گفت: از دستگاه سیاست خارجی کشور می‌خواهیم از دولت ترکمنستان بخواهند مدت مشخصی را برای تردد کامیون‌های پشت مرز مانده در نظر بگیرد.
محمود امتی افزود: اغلب کامیون‌های ترانزیتی از یک تا دو ماه قبل در حال انتقال به مقاصد خود در آسیای مرکزی هستند و دولت ترکمنستان دست کم اجازه دهد این ناوگان با بررسی و پایش سلامت راننده از نظر ابتلا به کرونا، از خاک ترکمنستان عبور کرده و راهی مقاصد خود در کشورهای آسیای مرکزی شود.  
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود هزار و ۵۰۰ کامیون و محموله ترانزیتی در حال انتقال به مرز لطف‌آباد و ۳۰۰ کامیون و محموله ترانزیتی نیز در مسیر سرخس قرار دارند لذا از ترکمنستان می‌خواهیم نسبت به ترخیص این محموله‌ها همکاری کند.
نایب رئیس شرکت‌های حمل ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: اگر این خواسته‌ها از ترکمنستان محقق نشود، گمرک و کشتیرانی، راهداری و مرزبانی با هماهنگی ایجاد شده محموله کامیون‌های متوقف شده پشت مرز ترکمنستان را در یک مکان و فضای مشخص تخلیه می‌کند تا ناوگان و راننده بتواند بازگردد و در صورت امکان راه آهن محموله های ترانزیتی تخلیه شده را از طریق خطوط ریلی به کشورهای مقصد در آسیای مرکزی بارگیری کند.
امتی افزود: شیوع کرونا یک پیش آمد غیرقابل پیش‌بینی و ناخواسته است لذا از شرکت‌های کشتیرانی می‌خواهیم حق توقف کانتینرها در مبادی خروجی را از شرکت‌های حمل و نقل مطالبه نکنند.