kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۶۸
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۸
مستخدمین حسینی:

رکود نه تنها کم نشده بلکه عمیق‌تر هم شده است

یک کارشناس اقتصادی اصلاح طلب با انتقاد از عملکرد دولت گفت: رکود در اقتصاد نه‌تنها کم نشده بلکه عمیق‌تر هم شده است.
حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه با وجود این که اقتصاد به طور همزمان در رکود و تورم قرار داشت دولت گزینه کاهش عدد تورم را انتخاب کرد گفت: در این حالت تا حدودی از شرایط رکودی و عوامل مبارزه با آن غافل ماند بر این اساس نه تنها رکود بهبود نیافت بلکه عمیق‌تر هم شده است.
مستخدمین حسینی با یاد‌آوری اینکه تعدادی از نهادهای دولتی اعتقادی به این موضوع یعنی رکود مانده اما تورم کاهش یافته است ندارند بیان کرد: اما این واقعیتی است که در اقتصاد وجود دارد به طوری که اکنون باید به این سوال پاسخ داد که آیا سرمایه‌گذاری جدیدی در تولید داشته‌ایم؟ آیا شیفت‌های کاری واحدهای صنعتی افزایش یافته؟ و آیا اشتغال جدیدی ایجاد شده است؟ بنابراین اگر این موضوع به دقت مورد بررسی قرار گیرد نشان می‌دهد که نه تنها در این حوزه هیچ پیشرفتی نداشته و همان شرایط قبلی حاکم است بلکه این انتقاد نیز وارد خواهد بود که ما از رکود خارج نشده و تنها بر کاهش عدد تورم تکیه کرده‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه خروج از رکود بدون تردید افزایش تورم را به همراه خواهد داشت و جزو ذات آن بوده و طبیعی است توضیح داد: این در حالی است که در هنگام مبارزه با رکود باید به بنگاه‌های اقتصادی نقدینگی تزریق شده و وام و تسهیلات بیشتری به آن‌ها پرداخت شود تا بتوانند تولید را افزایش داده و عرضه محصول در بازار را بیشتر کنند. اما چنین موردی پیش نیامده و اگر قرار باشد شیوه فعلی ادامه یابد تورم کاهش می‌یابد اما رکود همچنان پابرجا است.
به گفته مستخدمین حسینی دولت شیوه‌ای را در پیش گرفته که سرمایه‌گذاران را از خود دور می‌کند و اعتماد لازم را از آنها سلب خواهد کرد؛ از این رو این واقعیت را باید پذیرفت که اگر اقتصاد بخواهد از رکود خارج شده و رونق پیدا کند باید دوره‌های ابتدایی رشد تورم را تجربه کرده و این کاملا طبیعی است و نباید از آن گریخت.
وی خاطرنشان کرد: آن طور که از اظهارات برخی مسئولین برمی‌آید خود هم می‌دانند که در آینده‌ای نزدیک تورم افزایش می‌یابد و دلیل آن هم خروج از رکود خواهد بود.
مستخدمین حسینی در عین حال جهت‌گیری دولت برای کاهش تورم را مثبت ارزیابی اما تاکید کرد: دولت باید فعالیت‌هایی را نیز در راستای توسعه اقتصادی انجام می‌داد که از آن غفلت کرد؛ به عبارتی دیگر می یابد افزایش سرمایه بانک‌ها از محل منابع صندوق توسعه ملی شکل می‌گرفت تا آن‌ها تسهیلات بیشتری به بنگاه‌های اقتصادی اختصاص داده، تولید بیشتر می‌شد و در نهایت کاهش نرخ بیکاری، افزایش اشتغال و عرضه بیشتر محصول را در پی داشت، در عین حال با سایر سیاست‌های پولی و مالی تورم را نیز کنترل کرده و کاهش می‌یافت بنابراین در این حالت هم رکود نشانه‌گیری می‌شد هم تورم.
این مقام سابق بانک مرکزی یادآور شد که دو عامل روانی و سیاست‌های انقباضی موجب کاهش تورم شد و دولت در  حالی می‌خواست به مردم نشان دهد که تورم را کاهش داده که بر بنگاه‌های اقتصادی بسیار سخت گذشت. این در حالی است که شورای پول و اعتبار هم در این راستا حرکت کرد و سیاست‌های مهار نقدینگی را به کار برد غافل از اینکه تزریق نقدینگی می‌توانست به درستی انجام شده و خروج از رکود را به همراه داشته باشد.