kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۱۷۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
رئیس ‌قوه قضائیه در دیدار 3 ساعته با جمعی از نمایندگان مجلس:

دستگاه قضایی از تعطیلی صد‌ها کارخانه و کارگاه جلوگیری کرد

رئیس ‌دستگاه قضا گفت: مصمم هستیم حمایت از تولیدکنندگان دنبال و رونق تولید در عمل و اجرا کاملا عملیاتی شود.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با اعضای فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس، از برنامه‌ریزی برای سفر به همه استان‌های کشور و بررسی وضعیت قضایی آنها خبر داد.
رئیسی با ‌اشاره به حمایت عملی دستگاه قضا از سرمایه‌گذاری و کارآفرینی، به فعال شدن بخش حمایت از کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در سازمان بازرسی کل کشور به منظور رفع موانع تولید‌اشاره کرد و گفت: مدیرانی که دارای شجاعت در دور زدن تحریم و رفع موانع و مشکلات تولید هستند، باید حمایت شوند و این موضوع در دستور کار قوه قضائیه است.
وی با‌ اشاره به جلوگیری از تعطیلی صد‌ها کارخانه و کارگاه با تلاش دستگاه قضایی که عدد و رقم و مکان و جزییات آن مشخص است، افزود: مصمم هستیم حمایت از تولیدکنندگان دنبال و رونق تولید در عمل و اجرا کاملا عملیاتی شود.
رونق تولید با مسئله قاچاق کالا قابل جمع نیست
رئیس ‌قوه قضائیه مبارزه با قاچاق سازمان یافته کالا را مورد تاکید قرار داد و با‌اشاره به بازدید خود از بندر شهیدرجایی و برگزاری نشست با اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا در سفر استانی به هرمزگان، گفت: واقعیات نشان می‌دهد قاچاق کالا نگران‌کننده است و بحث از رونق تولید با مسئله قاچاق کالا قابل جمع نیست و باید با همت جدی موضوع قاچاق سازمان یافته را حل کنیم.
رئیسی با ‌اشاره به موضوع مبارزه با فساد افزود: باید هم با مفسد و هم با فساد مبارزه شود و مفسد را باید به دادگاه سپرد و مجازات کرد و از سوی دیگر بستر‌های فساد را هم از بین برد و در عین حال، بستر‌های فسادزا را اصلاح نمود.
در مبارزه با فساد حاشیه‌سازی‌ها و ملامت‌ها ما را مشغول نخواهد کرد
وی ادامه داد: مبارزه با فساد را امری مستمر می‌دانیم و پیگیرانه به دنبال این موضوع هستیم. در این راه حاشیه‌سازی‌ها و ملامت ملامت کنندگان ما را مشغول نخواهد کرد و در این قضیه مصمم هستیم و کار را دنبال خواهیم کرد.
رئیسی با ‌اشاره به اطلاع‌رسانی‌های اخیر قوه قضائیه در زمینه میزان اموال برگشت داده شده مفسدینی که محاکمه می‌شوند به بیت‌المال که در گزارشات سخنگوی قوه قضائیه مورد تاکید قرار گرفته، یادآور شد: این اموال برای بانک، خزانه و هر بخشی که باشد به آن بخش برمی‌گردد. قرار شده است علاوه‌بر برخورد، میزان مالی که در این زمینه استرداد می‌شود حتما به اطلاع عموم برسد.
قوه قضائیه به دنبال این است که
زندان‌ها خلوت شود
رئیس‌ دستگاه قضا با‌اشاره به دغدغه برخی از نمایندگان مجلس در رابطه با تقلیل مجازات حبس، اظهار داشت: قوه قضائیه نیز دنبال این است که زندان‌ها خلوت شود و کاهش جمعیت کیفری را داشته باشیم.
رسیدگی به پرونده‌هایی که دغدغه مردم است را در اولویت قرار دادیم
رئیسی گفت: یک فضایی در کشور به وجود آمده بود، این دولت آمد و گفت دولت قبل، این فرد آمد و گفت فرد قبل، این رسانه یک افشاگری کرد و آن نماینده و آن مسئول و هرکسی حرفی زد و طبیعتا فضایی به وجود آمد و تصور مردم بر این شد که در کسانی که دست‌اندرکار هستند، فساد وجود دارد و این موضوع به نحوی داشت به اعتماد مردم صدمه می‌زد.
وی ادامه داد: متاسفانه مواردی از فساد مصداقا نسبت به‌اشخاص و جایگاه در ذهن مردم جای گرفت. در این میدان باید اقدام قاطعانه و عبرت آموزی نسبت به پر‌ونده‌هایی که دغدغه مردم است، می‌شد که رسیدگی به این پرونده‌ها را در اولویت قرار دادیم و تاکید کردیم که اطلاع‌رسانی نیز صورت گیرد تا مردم اطمینان حاصل کنند که امروز اگر کسی فساد کرد، مجازات می‌شود.
دزدی از هر رقمی باشد باید مورد برخورد قرار گیرد
رئیس ‌قوه قضائیه با تاکید بر اینکه در برخورد حرفه‌ای، حقوقی، مستمر و مستدام با مفسدین مصمم هستیم، بیان داشت: در این جهت فرقی بین کوچک و بزرگ نیست و دزدی، از هر رقمی باشد باید مورد برخورد قرار گیرد تا جامعه و نظام اداری ما سالم و کارآمد باشد. رئیسی افزود: باید کار مقدماتی برای صیانت از مدیران صورت گیرد و در این زمینه آیین‌نامه قانون ثبت اموال مسئولان مصوب مجلس را تصویب کردیم و مسئولان در بخش‌های مختلف در حال ثبت اموال هستند که این یکی از سازوکار‌های صیانت از وجهه مدیران در کشور و یکی از پیشگیری‌های بسیار کارآمد است. وی یادآور شد: حتما در استان‌هایی که به پرونده‌های اهل سنت رسیدگی می‌کنند به قوانین مربوطه و فقه آنها مسلط هستند وجود دارد و اگر باز هم نیاز باشد که قاضی جذب شود باید در دستور کار قرار داد و قضاتی هم در کردستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.
گزارش‌های تحقیق و تفحص‌ها متقن باشد
رئیسی در رابطه با گزارشات تحقیق و تفحص‌هایی که از سوی مجلس رسیدگی و به قوه قضائیه اعلام می‌شود، یادآور شد: نمایندگان، پرونده‌هایی که در مورد تحقیق و‌ تفحص‌ها است را متقن ببندند و کار را دنبال می‌کنیم تا به نتیجه برسد. رئیس ‌قوه قضائیه با‌اشاره به موضوع خصوصی‌سازی که در جلسات مختلف نمایندگان مجلس با وی مورد‌اشاره قرار گرفته بود، گفت: خصوصی‌سازی در دستور کار قرار گرفت و پیگیری شد و نمایندگان در جریان پیگیری‌ها هستند و باز هم این موضوع پیگیری می‌شود.