kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۶۰۵
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶
وعده جدید دولت

امروز مدیریت جدید هپکو اراک تعیین می‌شود

رئیس ‌سازمان خصوصی‌سازی گفت‌: امروز جلسه هیئت واگذاری خصوصی‌سازی برگزار و از میان مشتریان،‌ مدیریت جدید هپکو اراک مشخص می‌شود.

علیرضا صالح در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس،‌ در مورد آخرین اقدامات انجام شده برای شرکت هپکو اراک اظهارداشت: روز شنبه رئیس‌جمهور دستور رسیدگی به مشکلات کارگران شرکت هپکو را دادند و براین اساس سازمان خصوصی‌سازی در این زمینه ورود کرده و قرار است روز دوشنبه(امروز) هیئت واگذاری خصوصی‌سازی با حضور تمامی اعضا این مسئله را بررسی و مشکل حل شود.
معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌ سازمان خصوصی‌سازی با‌اشاره به برگزاری جلسه در روز یکشنبه با چند مشتری جدید به منظور مدیریت شرکت هپکو،‌ گفت:‌ در حال حاضر چهار تا پنج مشتری برای رقابت و واگذاری مدیریت رقابت می‌کنند و هر شرکتی که بیشترین تعهد را متقبل شود و ملاحظات سازمان را در نظر بگیرد می‌تواند مدیریت هپکو را در اختیار داشته باشد.
وی افزود:‌ دوشنبه شب تکلیف مشکلات و مدیریت شرکت هپکو اراک و کارگران آن مشخص خواهد شد.
بر اساس این گزارش،‌ روز شنبه سید علی آقازاده، استاندار مرکزی، از ابلاغ دستور رئیس‌جمهور مبنی بر اقدام فوری درخصوص موضوع فسخ قرارداد با شرکت هیدرواطلس (سهامدار عمده هپکو) توسط سازمان خصوصی‌سازی به منظور رفع مشکلات شرکت هپکو خبر داد. نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت دادگستری، مجلس شورای اسلامی، اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اعضای هیئت واگذاری خصوصی‌سازی محسوب می‌شوند.
ردپای اصلاح‌طلبان در وضعیت هپکو
هپکو این روزها وضعیت مناسبی ندارد. کارگران این شرکت که ماه هاست حقوق نگرفته اند، در هفته‌های گذشته به روش‌های مختلف مشکلات خود را فریاد زده‌اند. اما این شرکت قدیمی در این سال‌ها و در مسیر دچار شدن به وضع امروز خود، سرگذشت عجیبی داشته و برخی مدیران خاص را بالای سر خود دیده است.
به گزارش مشرق، افول ستاره‌ پرفروغ هپکو از سال ۸۵ شروع شد، زمانی که در تب راه‌افتاده برای «خصوصی‌سازی»، یک سرمایه‌دار اصفهانی از بخش خصوصی با نام «علی اصغر عطاریان» (مالک شرکت واگن‌سازی کوثر)، در مزایده‌ای که تنها خود او به عنوان خریدار حضور داشت، بلوک ۶۰ درصدی سهام این مجموعه را تنها به قیمت ۷۰۵ میلیارد ریال خریداری کرد که ۳۰ درصد این مبلغ نقد و باقی اقساط تعیین شد. جالب این‌جاست که عطاریان همین ۳۰ درصد نقدی را هم با تسهیلاتی که از بانک پاسارگاد گرفت، پرداخت کرد و البته اقساط همین وام (جز یک قسط سه میلیاردی که پرداخت شد) هم به واسطه عدم پرداخت، اکنون جزو مبلغ بدهی کلان هپکو است. بنا بر برخی گزارش‌ها، درست همان زمانی که هپکو به عطاریان واگذار می‌شد، فقط در انبار آن به اندازه ۲۸۰ میلیارد تومان محصولات و مواد اولیه موجود بود.
سایت «میز نفت» در مطلبی، نوشت: عطاریان که از نیروهای قدیمی جهاد سازندگی بود، باجناق «بیژن زنگنه»، شیخ‌الوزرای دولت روحانی و وزیر نفت این دولت است. یکی از نخستین اقدامات عطاریان بعد از تحویل گرفتن مدیریت هپکو این بود که در فروردین سال ۸۶، بیژن زنگنه رئیس‌هیئت مدیره هپکو شد! به نوشته «میز نفت»، زنگنه در این‌جایگاه بابت یک سال، یک میلیارد و چهار صد میلیون تومان(با دلار ۹۰۰ تومانی) حقوق گرفت. این در حالی بود که زنگنه در همان مقطع، از منتقدان جدی خصوصی‌سازی‌ها در دولت نهم بود! طبق مدعای همین گزارش، در همان ماه‌های نخست مدیریت عطاریان، حجم عظیمی از ماشین‌آلات دست دوم چینی خریداری شد و از طریق خرمشهر و بندرعباس وارد کشور و در انبارهای هپکو دپو شد.
البته زنگنه روز یکشنبه و در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست، درباره سؤالات مطرح شده درباره هپکو، بدون شفاف‌سازی به این اظهارات طعنه آلود بسنده کرد که «عده‌ای دروغ‌هایی را می‌گویند و من هم نمی‌دانم، چرا این دروغ‌ها را می‌گویند و چه نیتی دارند؛ بالاخره دروغ خوب نیست، اگر دولت برای دروغ گفتن مالیات می‌گرفت، درآمد آن بیشتر از درآمدهای نفتی بود». در نهایت، به واسطه سوء‌مدیریت و انباشت زیان‌های هپکو و افت فاحش تولید در این شرکت، عطاریان در سال ۹۵ از سوی سازمان خصوصی‌سازی خلع ید شد. بعد از کش و قوس‌های بسیار، در خرداد ۹۶، سازمان خصوصی‌سازی بلوک ۶۰ درصدی سهام هپکو را با قیمت ۲۱۶ میلیارد تومانی، به مالک شرکت «هیدرواطلس»، اسدالله احمدپور واگذار کرد. او با وعده‌های آن‌چنانی از قبیل وارد کردن تجهیزات به روز آلمانی برای خطوط تولید و تزریق سرمایه، مدیریت شرکت را به دست گرفت، در نهایت بیش از چندماه دوام نیاورد و این دوره کوتاه هم چیزی جز انباشت بیشتر بدهی‌های هپکو نزول همه‌جانبه آن در پی نداشت. احمدپور در نهایت در بهمن ۹۶، از مدیریت هپکو عقب نشست و استعفاء داد و سازمان خصوصی‌سازی در خرداد ۹۷ او را خلع ید نمود.کارگران این شرکت این روزها خواهان معرفی سهامدار جدید هستند و معتقدند با معرفی او مشکلات به تدریج حل می‌شود.