kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۶۰۰
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
رئیس‌کل گمرک:

3 هزار خودرو وارداتی متروکه می‌شود

رئیس‌کل گمرک گفت: طی ماه‌های اخیر ۷۵۰۰ خودرو از گمرکات ترخیص و حدود دو تا سه هزار دستگاه خودروی متروکه هم وجود دارد.

مهدی میراشرفی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس درباره ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر ۷۵۰۰ خودرو از گمرکات ترخیص شده و برای ۱۵۰۰ خودرو نیز تشریفات گمرکی انجام شده و در درب خروج گمرکات متوقف مانده‌اند چرا که هنوز مصوبه دولت برای ترخیص آنها تمدید نشده است. در حال حاضر حدود دو تا سه هزار خودرو متروکه وجود دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که از زمان حضور این خودروها در گمرکات چندین ماه گذشته؛ چه کسی باید آنها را متروکه اعلام کند، تصریح کرد: این کار برعهده  مناطق ویژه اقتصادی مانند بندر شهید رجایی و منطقه سلفچگان است که هر کدام را که اعلام کنند بلافاصله متروکه می‌شود و اکنون نیز این کار در حال انجام است. فعلاً امکان ورود این خودروها به داخل کشور وجود ندارد مگر آنکه مصوبه دولت تمدید شود.
رئیس‌کل گمرک با ‌اشاره به تعدیل قیمت پایه کالاهای صادراتی اظهارداشت: طبق تبصره ماده ۲۲ آیین نامه قانون امور گمرکی هرگاه ارزش پایه صادراتی توسط صادر‌کنندگان مورد اعتراض قرار گیرد کارگروهی متشکل از گمرک، وزارت صمت، ذی‌نفع و وزارتخانه متبوع و اتاق بازرگانی پایه‌های صادراتی را بررسی و تعدیل می‌کنند.
میراشرفی افزود: با توجه به اینکه تاکنون پیمان‌سپاری ارزی وجود نداشت و اکنون در یک و نیم سال اخیر این موضوع ایجاد شده، ارزش کالاهای صادراتی مورد اعتراض صادرکنندگان قرار گرفت. با وجود آنکه این اطلاعات قیمت‌های صادراتی توسط خود صادرکنندگان به ثبت رسیده است در یک سالی که اعتراض‌ها وجود داشت موضوع در کارگروه رسیدگی شد.
وی با بیان اینکه ارزش کالاهای صادراتی در حال حاضر ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است،‌ بیان داشت: حتی با وجود تعدیل ارزش کالای صادراتی در پنج ماهه امسال ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات وجود داشت که پنج میلیارد دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
رئیس‌کل گمرک با ‌اشاره به اینکه این موضوع به خاطر صادرکنندگان به منظور کاهش فشار تحریم‌ها و هزینه‌های بیمه، حمل‌ونقل و برگشت با ریسک پول در نظر گرفته شد، عنوان کرد: تراز تجارت خارجی به نفع صادرات مثبت است که این نشان‌دهنده پویایی خوب در تولید قلمداد می‌شود.