kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۷۱
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲
معاون وزیر امور خارجه:

شرط حصول توافق نهایی دوری غرب از توهمات است

معاون وزیر امور خارجه کشورمان، حصول توافق نهایی هسته‌ای را زمانی امکان‌پذیر دانست که طرف غربی از مواضع حداکثری اجتناب ورزد.

هیئت پارلمانی فرانسه به ریاست «اودیل سوگ» در سفر به تهران، با مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه کشورمان دیدار کردند.
معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه ایران در این دیدار با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای دستیابی به توافق نهایی پیش از 29 تیر (20 جولای) تصریح کرد که این توافق زمانی حاصل می‌شود که طرف مقابل از مواضع حداکثری اجتناب ورزد و به دور از توهمات، حقوق هسته‌ای کشورمان را مورد احترام قرار دهد.
خانم سوگ نیز در این دیدار با اشاره به نفوذ و نقش کلیدی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، هدف از سفر هیئت فرانسوی را به تهران تبادل نظر با مقامات ایرانی در خصوص آخرین وضعیت و تحولات منطقه خاورمیانه بیان کرد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با گروه 5+1 به نتیجه نهایی برسد.
رئیس هیئت پارلمانی فرانسه با اشاره به نگرانی‌‌های فرانسه از افزایش افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه بر نقش مهم و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در ارتقای امنیت و حل مشکلات جاری در منطقه تاکید کرد.
خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز در گزارشی نشست دیپلمات‌های ارشد کشورهای 5+1 در بروکسل را تلاش نمایندگان این کشورها برای «احیای» مذاکرات هسته‌ای با ایران در فاصله کمتر از چهار هفته مانده به موعد مقرر شده در توافقنامه موقت ژنو برای حصول توافق جامع هسته‌ای تعبیر کرده و افزوده است: «مقامات غربی می‌گویند پیشرفت‌های بسیار اندکی پس از پنج دور گفت‌وگو با ایران از ماه فوریه حاصل شده است.»
پنجمین دور مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 بین روزهای 26 تا 30 خرداد در شهر وین، پایتخت اتریش برگزار شد.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران پس از اتمام این مذاکرات آغاز نگارش متن توافق جامع هسته‌ای را تحول مهم این دور از مذاکرات خواند. اما از خواسته‌های غیر واقع‌بینانه طرف مقابل و به ویژه آمریکا انتقاد کرد.