kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲
امیر عبداللهیان:

عراق درخواستی برای دریافت تجهیزات نظامی نداشته است

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: تاکنون درخواستی از سوی عراق برای دریافت تجهیزات نظامی از ایران انجام نشده است.


حسین امیرعبداللهیان درباره کمک به عراق برای مبارزه با تروریست‌ها تصریح کرد: اگر عراق درخواست نماید، در چارچوب حقوق بین‌الملل و قراردادهای متعارف و روشن تجهیزات نظامی به عراق ارسال خواهیم کرد.
وی در عین حال افزود: تاکنون درخواستی نشده و عراق از توانایی لازم برخوردار است.
امیر عبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم، تاکید کرد: ما در مبارزه با تروریسم در کنار عراق خواهیم بود.
روزنامه نیویورک تایمز پیشتر به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد که ایران به عراق هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات نظامی ارسال کرده است.
واشنگتن: منافع راهبردی ما با ایران در عراق
 یکسان نیست
«ماری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه گفت آمریکا با ایران دشمن مشترک دارد، اما منافع راهبردی دو کشور یکسان نیست.
یک خبرنگار در این نشست خبری به دیدار جان کری با وزیر خارجه عربستان اشاره کرد و پرسید: «آیا ممکن است شاهد این باشیم که آمریکا از عربستان بخواهد حمایت‌هایشان از داعش را کاهش دهند»؛ خانم هارف در پاسخ به این سوال گفت: «همان طور که دیروز گفتم ما شواهدی نداریم که تایید کند عربستان از داعش در منطقه حمایت می‌کند اما می‌خواهم این را به صراحت بگویم که ما داریم درباره مسائل مربوط به تامین مالی این گروه صحبت‌هایی انجام می‌دهیم.»
هارف افزود: «ما با سعودی‌ها همکاری نزدیکی داریم... آنها هم نمی‌خواهند شاهد حوادثی باشند که در حال حاضر در عراق اتفاق می‌افتد.»
وی در ادامه این نشست درباره نقش ایران در عراق گفت: «هر کاری که ایران یا هر کشور دیگر در عراق انجام می‌دهد نباید ماهیت قوم‌گرایانه داشته باشد. بنابراین، ما در حال حاضر به دقت کارهایی که ایران در آنجا انجام می‌دهد را زیر نظر داریم. همه گزارش‌ها را دیده‌ایم اما من نمی‌توانم آنها را تایید کنم. ما نمی‌توانیم از چیزی که ماهیت فرقه‌گرایانه داشته باشد، حمایت کنیم.»
وی افزود: «بنابراین، در حالی که ما ممکن است دشمن مشترکی داشته باشیم، اما اهداف راهبردی ما همیشه یکسان نیست.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا سوریه نمی‌تواند در عراق نقش‌ سازنده بازی کند، اما ایران می‌تواند چنین کاری انجام دهد، گفت: «فکر می‌کنم یک فرقی در اینجا هست. ایران در صورتی می‌تواند نقش سازنده بازی کند که به تشکیل دولتی فراگیر کمک کند؛ من نمی‌گویم آنها این کار را انجام داده‌اند اما می‌توانند.»