kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۲۷۶
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
رئیس مرکز خشکسالی:

تمام استان‌های کشور ‌بیش از حالت عادی بارش داشته‌اند

رئیس مرکز خشکسالی گفت: در سال آبی جاری، میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۱ درصد رشد داشته و تمام استان‌ها بیش از حالت عادی نسبت به دوره بلندمدت بارش دریافت کرده اند.

صادق ضیاییان در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۳۱ اردیبهشت، مجموع بارش‌های کشور ۳۰۳ میلی متر بوده، در حالیکه میزان بارش در مدت مشابه سال قبل ۱۵۰ میلی متر و بلندمدت ۲۱۶
میلی متر بوده است.
وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۱ درصد، بلندمدت ۴۰ درصد افزایش داشته است، افزود: با توجه به بارش‌های مناسب در سال زراعی جدید تاکنون بیش از ۱۳۰ درصد نسبت به یک سال زراعی کامل بارش دریافت کردیم.
رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه تمامی استان‌ها بیش از نرمال نسبت به دوره بلندمدت بارش دریافت کردند، بیان کرد: در این میان استان‌های ایلام بیش از ۹۹ درصد و گلستان ۸۵ درصد بیش از نرمال بارش دریافت کردند. کمترین میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت هم مربوط  به استان‌های کرمان با 3/7 درصد و اردبیل 7/3 درصد بوده است.
ضیاییان، میزان بارش در سه ماه آینده را نرمال پیش بینی کرد و گفت: بولتن‌های هواشناسی نشان می‌دهد که دما در ماه‌های آتی تا حدودی افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه بارش‌ها در فصل تابستان سهم قابل‌توجهی از بارش سال زراعی را ندارند، بیان کرد: با توجه به آنکه تا پایان فصل زراعی زمان زیادی باقی نمانده است، اما نمی‌توان مجموع میزان بارش‌ها را با قطعیت اعلام کرد.
به گفته رئیس مرکز خشکسالی، با توجه به آنکه بارش‌های تابستانه عمدتا به صورت رگباری است، از این رو احتمال وقوع سیل دور از انتظار نیست که در پیش بینی‌های کوتاه مدت هواشناسی قابل پیش بینی است.
ضیاییان با بیان اینکه میزان آب‌های جاری و پشت سد‌ها به میزان کافی است، اظهار کرد: با وجود بارش‌های مناسب در اغلب نقاط کشور در سال زراعی جدید، کمبود منابع آب‌های زیرزمینی به طور کامل رفع نشده است که میزان دقیق سطح منابع آب‌های زیر زمینی را باید وزارت نیرو اعلام کند.وی با اشاره به اینکه افزایش میزان بارش بیش از یک سال زراعی در رفع مشکل کم آبی کشاورزان تاثیر بسزایی دارد، تصریح کرد: اگرچه میزان بارش نسبت به سال زراعی گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است، اما سال گذشته به سبب خشکسالی و کم آبی بی سابقه معیار نیست.