kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
عضو شورای ملی زعفران:

دلالان به برند زعفران ایرانی ضربه می‌زنند

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه دلالان چوب حراج به زعفران ایران می‌زنند، گفت: دلالان به برند زعفران ایرانی ضربه می‌زنند تا پول بیشتری گیرشان بیاید.




علی حسینی در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره وضعیت تولید و بازار صادراتی زعفران اظهارداشت: دلالان همچنان حضور پررنگی در بازار دارند و در این بازه زمانی با شایعه پراکنی سعی دارند تا بازار را در اختیار بگیرند و به هر قیمتی که دل‌شان می‌خواهد زعفران ایرانی را بفروشند، اما اینها همان کسانی هستند که هیچ نقش و جایگاهی در تولید و بازار زعفران ندارند و تنها به برند این محصول ارزآور ایرانی ضربه می‌زنند.
وی افزود: برخی از این دلالان برای آنکه به مشتریان خارجی ثابت کنند زعفران را از کشاورزان به صورت مستقیم خریداری می‌کنند آنها را به خانه‌های تولیدکنندگان زعفران ایرانی در روستاهای کشور می‌برند و در واقع با چوب حراج زدن به زعفران ایرانی، ضمن جلب اعتماد مشتریان خارجی، به دنبال سود بیشتر برای خودشان هستند.
عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: از سوی دیگر شاهد خروج قانونی و غیرقانونی زعفران و پیاز زعفران به کشور افغانستان هستیم. دلالان به برند زعفران ایرانی ضربه می‌زنند تا پول بیشتری گیرشان بیاید.
حسینی ادامه داد: وضعیت تولید زعفران در سال گذشته بسیار مناسب بوده و حدود ۴۰۰ تن از این محصول ارزآور را برداشت کردیم و امسال با توجه به افزایش بارندگی‌ها پیش‌بینی می‌شود که تولید بیشتری داشته باشیم. در آینده نزدیک تولید زعفران به حدود ۵۰۰ تن می‌رسد باید بیش از پیش به این نکته توجه کنیم که بازاری برای زعفران ایرانی فراهم کنیم تا این محصول ارزآور ایرانی به تهدیدی برای کشاورزان تبدیل
نشود.
گفتنی است، با وجود سهم بیش از ۹۵ درصدی ایران در تولید زعفران، نمی‌توانیم نقش کلیدی در بازار جهانی ایفا کنیم زیرا برخی دلالان، ظاهرا سود جیب‌شان از ایران و زعفران ایرانی اهمیت بیشتری دارد!