kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۶۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳
گفت‌وگو با نویسنده‌ای با 530 عنوان کتاب قرآنی

کامرانیان: پژوهشگر قرآنی از کوثر زلال معرفت سیراب شود




خوانندگان روزنامه کیهان، عباسعلی کامرانیان را با جمله‌های تپش قلم که حدود 92 هزارجمله است و 19 سال پی‌در‌پی در ستون تپش قلم روزنامه چاپ و منتشر می‌شد می‌شناسند اما جالب است که بدانید این نویسنده پرکار، در بخش علوم قرآنی هم رکورد نوشتن کتاب را شکسته است و بیش از 530 عنوان کتاب قرآنی نوشته است. این رکورد باعث شده است که توجه مسئولین  کتاب گینس هم به کار او جلب شود و...
  به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و بهار قرآن با ایشان گفت‌وگویی کرده‌ایم که ماحصل آن را با هم از نظر می‌گذرانیم:
***
* آقای کامرانیان! سلام! الان مشغول نوشتن چه کتابی هستید؟
 - علیکم السلام و رحمت‌الله! هم اکنون در حال نوشتن کتاب: آثار عبادت در زندگی انسان هستم. آثار عباداتی نظیر: نماز، روزه، ذکر خداوند متعال، زکات، قرض الحسنه، پیروی از دستورات پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع)، به یاد قیامت بودن و...
* مثلاً می‌توانید بطور خلاصه آثار اقامه نماز و روزه و اعمال صالح را بفرمایید.
- بله، طبق آیه 45 عنکبوت، اثر اقامه نماز، دورسازی انسان از گناه، اثر روزه طبق آیه 183 بقره، پرهیزکاری و تقوا، و اثر ایمان و اعمال صالح طبق آیه 96 مریم، محبوبیت نزد مردم است و...
* چه ضرورتی باعث شد که شما جذب پژوهش در قرآن و نوشتن این تعداد کتاب در حوزه علوم قرآنی شوید؟
- بنظرم برای یک نویسنده کاری مهم‌تر از این کار نیست که وارد روضه رضوان قرآن کریم شود و در حد استطاعت خویش سعی و تلاش کند که با تحقیق و پژوهش و انتشار آن، بر غنای علوم قرآنی مخاطبان خویش بیفزاید و با توفیق الهی، هر روز بیشتر از روز پیش، رهروان راه راستی و درستی را بیشتر سازد!
* روزانه چند ساعت کار مفید تحقیقی دارید؟
- به‌طور متوسط حدود 16 ساعت!
* غیر از تحقیق و تألیف مسئولیت دیگری هم دارید؟
- بله امام جماعت مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) در ظهر‌ها و امام جماعت مسجد چهارده معصوم علیه الصلوهًْ و علیه‌السلام در شبها هستم.
* شنیده‌ایم که بخشی از کتابهایتان را با هزینه خودتان با هماهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) به ایتام کشور اهدا کرده‌اید؟
- بله، فکر می‌کنم که حدود 90 هزار جلد کتاب از کتاب‌های قرآنی بنده توسط کمیته امداد امام به صورت رایگان به خانواده‌های ایتام 13 استان از استان‌های کشور اهدا شده است.
* کاش سایر نویسندگان هم از این نوع کارها انجام دهند.
- ان‌شاءالله تعالی.
* خوب برگردیم به پرسش در‌باره کتابهایتان، چگونه موضوعات کتاب‌های خودتان را انتخاب می‌کنید و بر اساس چه ضرورتی این انتخاب انجام
می‌شود؟
- مهم‌ترین ضرورت انتخاب موضوع توسط اینجانب، نیاز روز مخاطبان و اهالی فرهنگ قرآن کریم است، موضوعاتی که مردم بطور دائم و روزانه با آنها سر و کار دارند و نیز موضوعاتی که هدف پرسش نسل جوان است تا کتاب‌ها بتوانند با مخاطبان خویش ارتباط شیرین، منطقی و همیشگی بر قرار سازند.
* با توجه به تألیفات بسیار شما، نهادی یا سازمانی از شما حمایت کرده است؟
- خیر! کسی با کسانی که در گوشه‌ای سر در جیب تفکر و اندیشه خود برده‌اند و بدون سر و صدا و تبلیغات آنچنانی، غریبانه به کار مشغولند کاری ندارد! وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مربوطه دنبال ارائه آمار و بیان کارهای تبلیغی خود هستند. بنده هم از کسی و ارگانی توقعی ندارم با یاری خداوند سبحان و حمایت‌های همه‌جانبه حضرت اقدس او، بیشتر این راه را آمده‌ام و بقیه‌اش را هم با لطف لطیف و مهر شریف او طی خواهم کرد.
* شنیده‌ایم که کتابی با موضوع پیام‌های کوتاه قرآنی دارید در این باره هم توضیح می‌دهید؟
- بله، کتاب پیام‌های کوتاه قرآنی، از هر آیه قرآن کریم یک پیام کوتاه گرفته است و البته این پیام‌ها تکراری نیستند و در کل، تمام آیات قرآن کریم در این کتاب به شکل پیام کوتاه آمده است.
* پرفروش‌ترین کتاب‌های شما کدام کتاب‌ها بوده است؟
- کتاب‌های: جن، شیطان، مهارت‌های زندگی و پیام‌های کوتاه قرآن از جمله کتاب‌های پرفروش بوده‌اند که بعضی از آنها حدود هفت یا هشت بار تجدید چاپ شده‌اند.  
* شنیده‌ایم که مسئولین کتاب گینس هم اظهار تمایل برای ثبت رکورد کارهای شما را کرده‌اند.
- از یکی از نزدیکان که با مسئولین این کتاب در تهران صحبت کرده بود شنیدم که آنها گفته بودند: برای ثبت کار در این کتاب، باید حدود هفت میلیون تومان پیش پرداخت شود تا کارشناسان بیایند و به ارزیابی و راستی آزمایی کار و تعداد آن بپردازند و بعداً هم ثبت آن حدود 60 میلیون تومان هزینه دارد. بنده به این دوستمان گفتم: نه چنین پولی داریم و نه چنین نیازی به چنین ثبتی. در دفتر اعمالمان که مهم و ابدی است کارهایمان ثبت و ضبط است!
* کتاب‌های شما چه ویژگی‌هایی دارد؟
- بنده سعی کرده‌ام که کتاب‌هایم دارای این خصوصیات باشند:
یک- هر موضوعی که انتخاب می‌شود تمام یا اکثریت مطلق آیات قرآن که مربوط به آن موضوع می‌شود در این کتابها باشد. دو- برای هر آیه بعد از توضیحات خودم، نظر دو نفر از مفسرین قرآن حکیم هم آورده شود تا به غنای محتوی افزوده گردد. سه- به تناسب موضوع مطرح شده از احادیث مربوطه و شعرهای شعرای حکیم و نیز حکایت‌های آموزنده و ضرب‌المثل‌های شیرین هم استفاده شود.چهار- نگارش کتاب‌ها، نگارش روزنامه‌ای و قابل درک و فهم و استفاده برای همگان باشد. پنج- از حاشیه‌پردازی‌های غیر ضروری، توضیحات تخصصی خاص و شرح و بیان طویل مطالب هم بشدت پرهیز می‌کنم.
* وضعیت نشر کتاب‌های قرآنی را در حال حاظر چگونه ارزیابی می‌کنید؟
- من ارتباط دقیق و چندانی با وضعیت نشر ندارم، زیرا 12 ناشر کارهای مرا چاپ و منتشر می‌کنند و من هم بابت کارهایم از آنها حق نشر نمی‌گیرم و... اما از سخنانی که گاهی از زبان ناشران کتابهایم می‌شنوم گویا خیلی حال نشر ناگوار است! زیرا گرانی عجیب و معنا دار کاغذ و مواد چاپ، و در نتیجه گرانی کتاب و عدم نظارت دقیق توسط ارگان‌های ناظر بر قیمت کتاب، حال نشر را نامساعد کرده است. و اینها یقیناً بر میزان مطالعه مردم تأثیر نامناسب بر جا می‌گذارد. بنظرم باید در این باره فکر جدی بشود.
* پژوهش قرآنی، چه تأثیری بر زندگی شخصی و منش اجتماعی پژوهشگران این حوزه دارد؟
- این اثر، بستگی به میزان اخلاص، عمق باورها و نیز گستره اعمال صالح هر یک از پژوهشگران دارد و نمی‌توان برای همگان یکسان نظر داد! اما به طور یقین می‌توان گفت که وقتی روزانه و بطور متوالی انسان در معرض انوار قدسی قرآن حکیم قرار بگیرد از کوثر زلال معرفت ناب آن سیراب شود، آثار آن در اندیشه، سخنان و رفتارهای فردی و مناسبات اجتماعی او بروز و ظهور می‌یابد.
* به عنوان فردی که بیش از 40 سال است که در حوزه قرآن کریم فعالیت مستمر و تحقیقی داشته‌اید، تناسب رفتارهای فردی و اجتماعی ما با آیات قرآن کریم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
- حقیقت این است که تمام فعالیت‌های قرآنی، از روخوانی و روان‌خوانی و تجوید و حفظ و ترتیل و تلاوت و مفاهیم گرفته تا حتی تفسیر، همه مقدمه است برای اینکه فرهنگ قرآن کریم در رفتارهای شخصی و مناسبات اجتماعی ما جاری شود. و نشانه موفقیت ما هم این است که ما هر روز به فضایلی نظیر: تواضع و فروتنی، راستگویی، حلال خوری، معنویت گرایی، اعتماد اجتماعی، رفاه و توسعه زندگی مادی و معنوی، آرامش روحی- روانی، انصاف و دیگر خواهی و... نزدیک شده و از رذایلی نظیر: تکبر، دروغ، حیله و نیرنگ، اختلاس، کم‌فروشی و گرانفروشی، و حرام‌خواری، تبعیض، خود بهتر پنداری، و رانت خواری، حرص و کینه و حسادت و... دور شویم.
اگر چنینیم، خوشا بر احوالمان و الا فلا!
* چه آرزویی دارید؟
- من سه آرزو دارم که امیدوارم تحقق بیابد:
یک- خداوند سبحان به من توفیق دهد که بتوانم هزار و یک کتاب در‌باره موضوعات قرآنی بنویسم و سپس این مجموعه را تبدیل به فرهنگنامه موضوعی قرآن حکیم با هزار و یک موضوع قرآنی، نمایم که مقدمات آن را هم فراهم کرده‌ام.
دو- صد سال عمر با برکت و مفید همراه با سلامتی جسم و روح داشته باشم تا بتوانم این مهم را به پایان برسانم.
سه- در نهایت حضور در منزل دنیا نیز با شهادت آگاهانه و خالصانه به دیدار حضرت اقدس الهی بروم.
* به‌نظر شما، چگونه می‌توان آیات قرآن مجید را در زندگی شخصی و مناسبات اجتماعی مردم جاری و ساری نمود؟
- ببینید، آیات قرآن حکیم، کلام خداوند سبحان و خداوند سایر کلام‌ها هستند! این آیات «مترهای معنوی» هستند که انسان باید آنها را روی شخصیت خویش بگذارد تا بتواند خودشناسی خوب و مطابق با واقع از خویش و دیگران داشته باشد. مادامی که ما رفتارهای شخصی و مناسبات اجتماعی خویش را با این مترهای معنوی اندازه‌گیری نکنیم، یقیناً نمی‌توانیم فهم درستی از «حیات طیبه» داشته باشیم. و هنگامی که خودمان نتوانیم بهره لازم را از روضه رضوان الهی ببریم چگونه می‌توانیم دیگران را هدایت کنیم؟!
  بر این اساس گویندگان، نویسندگان، وعاظ، مفسرین، مربیان و تمام کسانی که در حوزه علوم قرآنی و هدایت مردم کار می‌کنند نخست باید رفتارهای شخصی خود را بر آیات قرآن و احادیث چهارده معصوم عرضه کنند و از آنها عیب یابی کرده و به بهینه‌سازی آنها بپردازند تا به طراز یک انسان قرآنی مبارک برسند و سپس اقدام به ترویج قرآن نمایند.