kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

تلفات حملات سریلانکا 360 نفر شد/رویترز: دولت از حمله اطلاع داشت!

شمار تلفات انفجارهای مرگبار در سریلانکا به 360 نفر رسید. در همین حال، خبرگزاری رویترز اعلام کرد دولت سریلانکا از قبل در جریان این حملات تروریستی قرار گرفته بود!




رسانه‌ها از افزایش شمار قربانیان انفجارهای خونین درسریلانکا، به حدود 360 نفر خبر می‌دهند. تکفیری‌های وابسته به گروه «داعش» یکشنبه گذشته و همزمان با روز «عید پاک»، مسیحیان و خارجی‌ها را در سه کلیسا، چهار هتل مجلل و یک باغ وحش، هدف انفجار بمب قرار داده‌اند. از مجموع تلفات این انفجارها، حدود 39 نفر خارجی و 45 تن نیز کودک بوده‌اند. شمار مجروحان این حادثه نیز 500 تن گزارش شده است. به گزارش فارس، داعش مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفته است.
دو روز پس از وقوع این حادثه تروریستی ، وزیر دفاع سریلانکا اعلام کرد که حادثه مذکور در واکنش به حمله علیه نمازگزاران در نیوزیلند صورت گرفته است. 24 اسفند گذشته بر اثر حمله تروریستی به دو مسجد در شهر «کرایست چرچ» نیوزیلند، حدود 50 نمازگزار جان خود را از دست داده و 30 تن نیز مجروح شده‌اند.
البته ، در صورت درست بودن اظهارات وزیر دفاع سریلانکا، این اقدام تروریست‌ها هیچ نسبتی با اسلام ندارد و تکفیری‌ها بر اساس آموزه‌های وهابیت و با حمایت‌های پشت پرده عربستان و آمریکا، دست به چنین اقداماتی می‌زنند.
انگشت اتهام به سمت دولت
در پی اظهارات فرمانده‌هان پلیس سریلانکا مبنی بر اینکه آنها دولت را پیش از حملات روز یکشنبه ، در جریان این حملات قرار داده بودند، انگشت اتهام به سمت مقامات این کشور گرفته شد و انفعال مقامات پس از این حادثه نیز مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفته است.
در ادامه این خط خبری ، خبرگزاری رویترز دیروز به از نقل منابع دولت هند گزارش داد که افسران اطلاعاتی هند درست دو ساعت قبل از حمله اول در سریلانکا، با افسران اطلاعاتی سریلانکا تماس برقرار کرده و درخصوص یک تهدید خاص علیه کلیساها در این کشورهشدار داده بودند.
بنابر گزارش رویترز، ریاست ‌جمهوری سریلانکا و وزارت خارجه هند هنوز درباره این خبر اختصاصی رویترز، اظهارنظری نکرده‌اند.
ناکامی سریلانکا در واکنش مؤثر به تهدیدات گروه‌های افراطی، موجی از نگرانی‌ها را در این کشور به وجود آورده است و برخی علت شرایط جاری را بروز شکاف میان «رانیل ویکرماسینگه» نخست‌وزیر سریلانکا و «میتریپالا سیریسنا» رئیس‌جمهور این کشور، می‌دانند. رئیس‌جمهور سریلانکا در اکتبر گذشته، ویکرماسینگه را به خاطر اختلافات سیاسی، برکنار کرده بود، اما درست چند هفته بعد و تحت فشارهای دیوان عالی سریلانکا، مجبور شد مجدداً وی را به مقامش بازگرداند.