kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
در سال 1397 و علی‌رغم ممنوعیت صورت گرفت

واردات 142میلیون دلاری کالاهای لوکس از آمریکا به ایران

در شرایطی که آمریکا سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ما اعمال کرده، واردات ایران از آمریکا که عمدتا مربوط به کالاهای لوکس می‌باشد، طی سال گذشته تقریبا 142 میلیون دلار بوده است.


 
 سرویس اقتصادی-

آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران از وضع تجارت کشور در سال گذشته نشان می‌دهد واردات ایران از آمریکا از لحاظ ارزشی، 142 میلیون و 352 هزار دلار و از لحاظ وزنی 69 هزار و 606 کیلوگرم بوده است. این ارقام نسبت به سال قبل آن (1396) حاکی از رشد 16 درصدی از لحاظ ارزش و رشد 85 درصدی از لحاظ وزنی می‌باشد.
از سوی دیگر آمارهای مربوط به صادرات ایران به آمریکا نشان می‌دهد، صادرات ایران به آمریکا طی 12 ماه پارسال، 45 میلیون و 185 هزار دلار از لحاظ ارزش و یک هزار و 502 کیلوگرم از لحاظ وزنی بوده است. بررسی این ارقام با مدت مشابه سال قبلش نیز نشان می‌دهد صادرات ایران به آمریکا از لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب 65 و 57 درصد رشد داشته است.
به عبارت دیگر، ارزش صادرات آمریکا به ایران در سال گذشته تقریبا سه برابر وارداتی بوده که از ایران داشته است. ضمن اینکه با وجود کاهش شدید صادرات ایران به آمریکا، صادرات آمریکا به ایران از نظر ارزشی کاهش اندکی داشته و از نظر وزنی 85 درصد رشد کرده است!
نکته اینجاست که چگونه می‌شود وقتی آمریکایی‌ها این قدر وارداتشان از ایران را کاهش دادند، ما همچنان بر ادامه روند واردات خود از آمریکا اصرار داریم؟ در حال حاضر رابطه تجاری ایران و آمریکا تقریبا یکطرفه و کاملا به سود آمریکا محسوب می‌شود، آن هم در شرایطی که این کشور سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ما وضع کرده است.
ضمن اینکه متاسفانه این حجم واردات از آمریکا در شرایطی رخ داده که رهبر معظم انقلاب نسبت به ورود کالاهای آمریکایی به کشور، صراحتا هشدار داده بودند.
حضرت آیت ا... خامنه‌ای در تاریخ 29 مهر 1394 در پی انعقاد توافقنامه هسته‌ای، در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور اعلام کردند: «امید است که مراقبت شود که این مقصود با جدّیّت تمام دنبال شود و بخصوص به تقویت تولید ملّی توجّه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمایید که وضعیّت پس از برداشته شدن تحریمها، به واردات بی‌رویّه نینجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جدّاً پرهیز شود.»
اشاره صریح رهبری درخصوص ممانعت از ورود کالاهای آمریکایی (که پس از آن توسط وزیر وقت صنعت طی بخشنامه‌ای عملی شد) چگونه با این حجم واردات از آمریکا همخوانی دارد؟ حتی اگر این ممانعت هم وجود نداشت، این چه تجارتی است که به نحو سه برابری به نفع آمریکا محسوب می‌شود؟
لازم به ذکر است، عمده کالاهایی هم که از آمریکا به ایران وارد می‌شود، کالاهای لوکس و غیر ضروری است؛ به عبارت دیگر آنچه از آمریکا وارد ایران می‌شود، کالایی نیست که گفته شود در صورت نبود آن مشکلی در تامین نیازهای اساسی (مانند غذا و دارو) به وجود می‌آید.
در همین زمینه، مهدی مهرپور، کارشناس اقتصادی در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: اغلب واردات از آمریکا را کالاهای لوکس و غیر ضرور (مصرفی) تشکیل می‌دهند! جالب‌تر اینکه واردات ایران از آمریکا سه برابر صادرات به آمریکاست.