kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۲۲۵
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
پس از ناکارآمدی برجام

وزارت راه به دنبال خرید هواپیمای دست دوم است

تحریم‌ها باعث شد که ایرلاین‌های داخلی دستشان به هواپیماهای نو نرسد و این موضوع سبب شد تا به سراغ هواپیماهای دست دوم بروند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با خروج آمریکا از برجام امکان خرید هواپیما‌های نو از بین رفت و همین امر باعث شد که مسئولان صنعت هوایی کشور و مدیران وزارت راه و شهرسازی به فکر چاره‌ای دیگر برای دور زدن تحریم‌ها و خرید هواپیما برای ناوگان هوایی باشند.
خروج از برجام باعث شد که خرید از بوئینگ و ایرباس کاملا منتفی شود و شرکت‌های هواپیمایی ایران به فکر خرید هواپیما‌های دست دوم بیفتند.
چندی پیش یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که خرید هواپیما‌های دست دوم توجیه اقتصادی ندارد و باعث مشکلات بسیاری در صنعت هواپیمایی کشور می‌شود.
سیدحسین افضلی به مصوبه شورای اقتصادی درباره خرید ۲۸ فروند هواپیما‌اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی وزارت راه و شهرسازی به دنبال خرید هواپیما‌های دست دوم است حال این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که عمر هواپیما‌های خریداری شده نباید بالا باشد، زیرا این مسئله در آ‌ینده هزینه بسیاری را برای تأمین قطعات و تجهیزات ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه باید از بهترین شرایط جهت ورود ناوگان هوایی به کشور استفاده کنیم، تأکید کرد: نوسازی ناوگان هوایی بسیار ضروری است و ما هم اکنون در شرایط تحریم به سر می‌بریم بنابراین امکان خرید هواپیما‌های نو وجود ندارد.
عضو کمیسیون عمران مجلس هم اظهار کرد: تحریم‌ها باعث شده است که تمامی قرارداد‌های شرکت‌های هواپیمایی با ایرباس و بویینگ لغو شود و این شرکت‌ها مجبور شده‌اند که از راهکار‌های دیگری برای دور زدن تحریم‌ها و خرید هواپیما استفاده کنند.
مجید کیان‌پور افزود: سن ناوگان هواپیما‌های خریداری شده باید زیر ۱۵ سال باشد، چرا که میانگین سن جهانی ناوگان هوایی ۲۲ تا ۲۳ سال است و در صورتی که هواپیما‌ها بالای این سن باشند جزو ناوگان فرسوده به شمار می‌رود.
یک کارشناس هواپیمایی نیز با‌اشاره به اینکه شرکت‌های هواپیمایی چاره‌ای جز خرید هواپیما‌های دست دوم ندارند، گفت: به دلیل آنکه تحریم‌ها باعث شده است تا انتقال پول و یا خرید هواپیما امکان‌پذیر نباشد بنابراین شرکت‌های هواپیمایی با رایزنی‌های بسیار زیادی که انجام داده‌اند توانسته‌اند خرید چند هواپیمای دست دوم را نهایی کنند.
علی اصغر منظری عنوان کرد: هم اکنون کشور با رکود اقتصادی بسیار زیادی روبرو است و خرید هواپیما‌ی نو توجیه اقتصادی چندانی برای مردم و مسئولان ندارد، چرا که قیمت خرید یک هواپیمای نو ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار است، اما قیمت یک هواپیمای دست دوم ۱۰ میلیون دلار است بنابراین خرید هواپیما‌های دست دوم بسیار به صرفه‌تر است.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نیز با بیان اینکه هرچه سن هواپیما‌ها کمتر باشد صرفه اقتصادی بسیاری برای ناوگان هوایی کشور دارد، گفت: محدودیت‌های اعمال شده بوسیله تحریم‌ها باعث شده است که شرکت‌های هواپیمایی اقدام به خرید هواپیما‌های دست دوم کنند، اما تمامی این هواپیما‌ها از سوی متخصصان سازمان هواپیمایی بازرسی شده‌اند و ایمنی آنها به تأیید رسیده است.
رضا جعفرزاده اظهار کرد: هم اکنون ۱۴۰ فروند هواپیمای فعال در ایران وجود دارد.