kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰

اعلام حالت فوق‌العاده و انحلال دولت تدابیر تازه عمرالبشیر برای عبور از بحران

رئیس‌جمهور سودان با هدف فرو نشاندن اعتراضات و عبور از بحران جاری این کشور، تغییرات گسترده‌ای را در کابینه خود ایجاد کرد.

«عمر البشیر» روز شنبه با صدور احکام جداگانه‌ای، وزیران و استانداران مناطق مختلف سودان را برکنار و نظامیان را به‌جای آنها منصوب کرد.
شهروندان سودانی طی سه ماه گذشته در اعتراض به شرایط سخت اقتصادی، دست به تظاهرات گسترده خیابانی زده‌اند. معترضان کناره‌گیری «عمرالبشیر» از قدرت را خواستار هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، شش وزیر و 18 استاندار جدید، نظامی هستند. براساس حکم رئیس‌جمهور، وزیران خارجه، دفاع و دادگستری در پست خود ابقاء شده‌اند.
رئیس‌جمهور سودان روز جمعه ‌گذشته اعلام کرده بود که به دنبال تشکیل دولتی شایسته سالار برای اجرای اقدامات اساسی درحوزه اقتصادی است.عمر البشیر همچنین از برقراری حالت فوق‌العاده در سودان به مدت یک سال خبر داد و از ‌پارلمان سودان خواست بررسی طرحی را که به وی اجازه نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری را می‌دهد، متوقف کنند.
رئیس‌جمهور سودان طی سال‌های اخیر با چرخشی آشکار در سیاست خارجی، از کشورهای حامی مقاومت فاصله گرفته و به طرف رژیم‌های سعودی و صهیونیستی گرایش پیدا کرده بود.
شهرهای سودان از 28 آذر گذشته، به صحنه تظاهرات مردم علیه نابسامانی اقتصادی تبدیل شده و به گفته مسئولان سودانی، تاکنون ۳۲ نفر در این اعتراضات کشته شده‌اند. البته، سازمان عفو بین‌الملل تعداد کشته‌ها را ۴۰ نفر اعلام کرده است.
شماری از شهروندان سودانی پنجشنبه گذشته نیز در خارطوم به سمت کاخ ریاست‌جمهوری راهپیمایی کرده و یادداشتی را درخصوص درخواست برکناری عمر‌البشیر از قدرت به دفتر ریاست‌جمهوری تحویل دادند.