kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۲۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸
رئیس ‌اتحادیه مشاوران املاک:

افزایش جهشی در قیمت مسکن نخواهیم داشت

رئیس ‌اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد قیمت مسکن در سال آینده جهشی افزایش نخواهد یافت و رشد قیمت زیر شاخص تورم خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، مصطفی قلی‌خسروی در جمع خبرنگاران با ‌اشاره به اینکه در 10 ماه امسال هشت هزار واحد مسکونی توسط ایرانی‌ها در ازمیر ترکیه خریداری شده است، اظهار داشت: این باعث تاسف است که ایرانی‌ها علی‌رغم وجود آب و هوای مناسب در ایران اقدام به خرید ملک در ترکیه می‌کنند.
وی در مورد خرید ملک در گرجستان نیز توسط ایرانی‌ها گفت: خرید ملک توسط ایرانی‌ها در گرجستان شتاب‌زده بود و حالا دولت گرجستان اعلام کرده که اجازه نمی‌دهم ایرانی‌ها و سایر شهروندان کشورهای دیگر در این کشور ملک بخرند، لذا این موضوع موجب مشکلاتی شده است.
به گفته رئیس ‌اتحادیه مشاوران املاک، پیش‌تر در مورد خرید ملک در دبی نیز اطلاع‌رسانی شده بود که حال می‌بینیم یک عده مالباخته از بابت خرید ملک در دبی وجود دارند.
قلی خسروی ادامه داد: وضعیت معاملات مسکن نشان می‌دهد که از یکم فروردین 97 تا 30 بهمن 97 تعداد کل قراردادهای شهر تهران 398 هزار و 609 عدد بود که 210 هزار و 194 مورد آن مبایعه‌نامه و 185 هزار و 40 مورد آن مربوط به اجاره‌نامه بوده است؛ بنابراین در تهران 24 درصد کاهش معاملات داشتیم که 31 درصد آن مربوط به مبایعه‌نامه و 16 درصد مربوط به اجاره‌نامه‌ها بوده است.
وی اضافه کرد: چهار مولفه اصلی باعث تغییرات قیمت مسکن می‌شود که این چهار مولفه‌ حامل‌های انرژی، ارز، طلا و بورس است، بنابراین چهار بار در طی سال‌های گذشته و در سال 68 ، 86، 91 و 97 تحولات این چهار مولفه باعث افزایش قیمت مسکن شد. رئیس ‌اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آرام آرام قیمت مسکن به ثبات رسیده است، ادامه داد: رشد قیمت مسکن در سال آینده جهشی نخواهد بود، اما قیمت مسکن زیر شاخص نرخ تورم افزایش خواهد داشت.
خسروی با بیان اینکه نگاه وزیر راه و شهرسازی به ساخت و ساز مثبت است، گفت: رونق ساخت و ساز موجب حرکت و ایجاد ‌اشتغال به طور مستقیم برای 174 شغل کلیدی خواهد بود.
وی با بیان اینکه باید از سنتی‌سازی به سمت صنعتی‌سازی حرکت کنیم گفت: صنعت اجاره باید در ایران همانند بسیاری از کشورها احیا شود، چرا که صنعت اجاره‌داری می‌تواند باعث جلوگیری از رشد بیش از حد نرخ اجاره‌بها شود.
رئیس‌اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: به عنوان مثال در ترکیه سازمان‌های تامین اجتماعی با شهرداری‌ها اقدام به ساخت مسکن و دادن این ملک‌ها به خانه اولی‌ها و جوانان می‌شود.
خسروی افزود: در چهار سال دوره گذشته به کد رهگیری هیچ اعتقادی نبود، در حالی که کد رهگیری (طرح کاداستر) می‌تواند به شفافیت‌سازی در خرید و فروش ملک کمک کند.