kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۹۹۰
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰

جنگ لفظی آمریکا و ونزوئلا با تهدید نظامی ترامپ به اوج رسید

همزمان با بالا گرفتن جنگ لفظی بین آمریکا و ونزوئلا، ترامپ بار دیگر دولت و ارتش ونزوئلا را تهدید کرد و گفت همه گزینه‌ها روی میز است. مادورو نیز بلافاصله پاسخ ترامپ را داد و...




«همه گزینه‌ها روی میز است» این جمله کلیدی روسای جمهور آمریکا در مورد کشورهایی است که از راه و رسم آمریکا تبعیت نمی‌کنند و حاضر نیستند در راستای منافع این کشور زورگو گام بردارند. با شدت گرفتن بحران ونزوئلا طی همین یک ماه گذشته بارها ترامپ بولتون و پامپئو اظهار داشته‌اند که گزینه نظامی در مورد ونزوئلا روی میز است. این کشور به دنبال به قدرت رساندن مهره خود یعنی، گوایدو است. چهره‌ای صد درصد آمریکایی و بنابر اعلام منابع اطلاعاتی، مدت‌هاست با سیا در ارتباط است. حالا «ترامپ» بار دیگر عصر دوشنبه در سخنانی گفته: «گزینه نظامی روی میز است اما آمریکا به دنبال انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ونزوئلا است...»!
ترامپ با بیان این ادعای تکراری که «آمریکا به دنبال احیای دموکراسی در ونزوئلا است» بدون اشاره به مصادره 30 میلیارد دلار از اموال مردم ونزوئلا که با مشکلات اقتصادی دست به گریبانند، بار دیگر در اظهاراتی مداخله‌جویانه تلاش کرد ارتش این کشور را به نافرمانی از «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا ترغیب کند: «می‌خواهیم دموکراسی را در ونزوئلا احیا کنیم و معتقدیم که ارتش ونزوئلا و سران آن در این فرایند نقشی حیاتی به عهده دارند که باید ایفا کنند».وی در ادامه  با تهدید سران ارتش ونزوئلا گفت: «اگر این مسیر را انتخاب کنید از فرصت رقم زدن آینده‌ای ایمن و شکوفا برای تمامی مردم ونزوئلا برخوردار هستید؛ یا اینکه می‌توانید مسیر دوم را انتخاب کنید و به حمایت از مادورو ادامه دهید. اگر این مسیر را انتخاب کنید، نه پناهگاه ایمنی خواهید یافت، نه راه سهلی برای خروج در پیش خواهید داشت و نه راه گریز پیش رویتان خواهد بود. همه چیز را می‌بازید.»
ترامپ از سوسیالیسم نیز انتقاد کرد و گفت: «سوسیالیسم وعده رفاه می‌دهد، اما فقر به بار می‌آورد؛ سوسیالیسم وعده وحدت می‌دهد، اما تنفر و تفرقه تولید می‌کند. سوسیالیسم از آینده‌ای بهتر سخن می‌گوید، اما همیشه به تاریک‌ترین فصل‌های تاریخ پسروی می‌کند».ترامپ، در حالی که در اقدامی مداخله‌جویانه «خوان گوایدو»، رهبر مخالفان ونزوئلا را به رسمیت شناخته، ادعا کرد که کشورش پشتیبان دموکراسی در این کشور است. او در ادامه علیه کوبا هم موضع گرفت: «همزمان با آنکه آمریکا از دموکراسی در ونزوئلا پشتیبانی می‌کند، همبستگی خودمان را با مردم رنجدیده کوبا و نیکاراگوئه هم اعلام می‌کنیم.»
مادورو: مثل نازی‌ها حرف می‌زنی
در واکنش به این سخنان مداخله‌جویانه  نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز اعلام کرد: «ادبیات دونالد ترامپ، در میامی همانند سبک اظهارات یک نازی است.» مادورو  ترامپ را به خاطر اینکه فکر می‌کند، می‌تواند به ارتش ونزوئلا دستور دهد مورد سرزنش قرار داد و گفت: «آیا کسی که فرماندهی کل نیروهای مسلح ونزوئلا را بر عهده دارد، دونالد ترامپ است؟ آنها فکر می‌کنند که صاحب این کشور هستند». همزمان  مجمع ملی ونزوئلا تحت رهبری اپوزیسیون این کشور بیش از 3 میلیارد دلار اعتبار در حساب‌های بانکی در آمریکا را شناسایی کرده و گفته که باید به دولت خودخوانده ونزوئلا اجازه دسترسی به این مبالغ داده شود.
به گزارش ایسنا، رئیس کمیته مالی مجمع ملی ونزوئلا در نشست خبری گفت که دولت خودخوانده این کشور درخواست دسترسی به ۱۵۲ حساب بانکی تحت کنترل دولت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری را دارد. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد: هر لحظه ممکن است تحریم‌های جدیدی علیه ونزوئلا اعمال شود. این اظهارات پس از آن مطرح شد که ونزوئلا مانع ورود شش تن از اعضای پارلمان اروپا به کاراکاس برای دیدار با خوآن گوآیدو، رهبر کودتاچیان این کشور شد.دیروز همچنین خبر رسید، روسیه 30 تن کمک غذایی را به زودی به کاراکاس می‌فرستد.