kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۹۸۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰

دعوای رژیم صهیونیستی و لهستان همچنان ادامه دارد

اجلاس ناکام ورشو تمام شد اما تنش‌ها میان لهستان و رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد.



سرویس خارجی-

صهیونیست‌ها نشست چهارجانبه «ویشگراد» را لغو کرده‌اند و «ورشو» نیز خواستار عذرخواهی رسمی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی شده است. قرار بود این اجلاس علیه ایران باشد اما مقدمه‌ای شد تا برخی از مشارکت‌کنندگان به جان یکدیگر بیفتند.
جرقه آغاز تنش میان روابط رژیم صهیونیستی و لهستان در جریان کنفرانس ضد ایرانی! ورشو زده شد. زمانی که بنیامین نتانیاهو نخست گفت که لهستانی‌ها در جریان هولوکاست در جنگ جهانی دوم با نازی‌ها همکاری کرده‌اند. اظهارات نتانیاهو در واکنش به قانون تازه‌ هولوکاست در لهستان ایراد شد. بر مبنای این قانون، هرگونه اظهارنظری مبنی بر دخالت لهستان در کشتار یهودیان، چه به عنوان دولت و چه به عنوان ملت، ممنوع است. وزارت خارجه لهستان اظهارات نتانیاهو را نه تنها توهین‌آمیز بلکه سبب بروز احساسات ضد لهستانی و ضد یهودی دانست.
در پی سخنان نتانیاهو، لهستان سفیر رژیم صهیونیستی در ورشو را احضار کرد.
 با این حال تنش بار دیگر زمانی بالا گرفت که کاتس وزیرخارجه جدید رژیم صهیونیستی طی یک اظهار نظر تازه گفت: «لهستانی‌ها از نوزادی یهودستیزی را با شیر مادرانشان می‌مکند.» وزیرخارجه لهستان در پی این اظهارات سفر خود به تل‌آویو را لغو کرد و رئیس‌جمهور لهستان، خواستار تغییر برگزاری نشست ویشگراد در بیت‌المقدس شد. همچنین ورشو از وزیر خارجه اسرائیل خواست عذرخواهی کند.
با بالا گرفتن تنش میان ورشو و تل‌آویو و لغو سفر وزیرخارجه لهستان به تل‌آویو، مقامات صهیونیست هم اعلام کردند که نشست گروه ویشگراد در قدس برگزار نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری قدس، این نشست قرار بود این هفته با حضور کشورهای عضو گروه ویشگراد شامل اسلواکی، جمهوری چک، مجارستان و لهستان همراه با رژیم صهیونیستی برگزار شود. آندره بابیس، نخست‌وزیر جمهوری چک با اشاره به لغو این نشست، گفته: «گفت‌وگوهای دوجانبه جانشین نشست ویشگراد
 خواهد شد.»