kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۹۸۵
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴

کوتاه از سراسر جهان



اردن
باشگاه خبرنگاران: پارلمان اردن ضمن انتقاد شدید از تجاوزات رژیم صهیونیستی در قدس‌اشغالی، خواستار اخراج سفیر این رژیم از امان و فراخوانی سفیر اردن از تل‌آویو شده است. در بیانیه پارلمان آمده «کمیته پارلمانی فلسطین از تلاش‌های اردن برای برچیدن قفل‌های آهنی که صهیونیست‌ها به دروازه «باب الرحمه» زده بودند، قدردانی می‌کند.»
رژیم صهیونیستی
ایسنا: «تزیپی لیونی»، رهبر مخالفان اسرائیلی و رئیس‌حزب «هاتنوعا» در کنفرانسی خبری تصریح کرد که حزب وی در انتخابات زودهنگام کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در نهم آوریل آتی شرکت نخواهد کرد، چراکه قدرت سیاسی کافی برای محقق ساختن اصول این حزب را ندارد. وی عنوان داشت، امروز تصمیم گرفتم تا کنار بایستم تا آرا چپ گراها را به هدر ندهم، من سیاست را ترک می‌کنم، اما دوست ندارم که امید صلح برای اسرائیل رها شود.
هند
رویترز: فرمانده ارتش هندوستان در منطقه مورد مناقشه کشمیر می‌گوید، آژانس اصلی جاسوسی پاکستان موسوم به ISI در حمله اخیر در کشمیر علیه کاروان امنیتی هند دست داشته است. در جریان این حمله که توسط گروه شبه نظامی خودخوانده «جیش محمد» رخ داد، دست کم ۴۰ نظامی هندی کشته شدند.
کره شمالی
فارس: آمریکا تصمیم گرفته در اقدامی به نشانه گرم شدن روابط با کره شمالی، در این کشور «دفتر دیپلماتیک» تاسیس کند. یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشته که واشنگتن خواهان حضور یک دیپلمات ارشد در کره شمالی برای برپایی دفتر دیپلماتیک در این کشور است تا نقش «شبه سفارتخانه» اما با عملکرد بسیار پائین را ایفاء کند. واشنگتن امیدوار است پیونگ یانگ نیز در اقدام متقابل نمایندگان خود را به آمریکا اعزام کند.
روسیه
تاس: روسیه تایید کرده محموله‌های موشک‌های «اس-400» ارسالی به چین در جریان یک طوفان در دریا غرق شده است. روسیه و چین چندی قبل قراردادی برای ارسال سامانه موشکی اس-400 منعقد کردند که بر اساس آن مسکو این سامانه را به طرف چینی بفروشد، اما به تازگی مدیرعامل شرکت روسی «روستک» اعلام کرده که نخستین محموله ارسالی به چین به دلیل طوفان در دریا غرق شده است.