kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۸۳
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷

عراقچی: در صورت توقف مذاکرات غنی‌سازی 20 درصد را از سر می‌گیریم

در ادامه رایزنی‌های دوجانبه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان چهارشنبه شب عراقچی و ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در رم پایتخت ایتالیا مذاکره کردند و سپس عراقچی با حضور در شورای روابط خارجی اروپا به تبیین برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.
معاون وزیر امور خارجه روسیه بعد از دیدار با همتای ایرانی خود در رم، ضمن قدردانی از «کار خوب و موثر» نمایندگان ایران، تاکید کرد که خوش‌بینی مضاعفی در مورد امکان توافق بر سر توافقنامه جامع هسته‌ای بوجود آمده است.
 ریابکوف گفت: مقامات مسکو روند کار بر روی توافقنامه جامع در مورد برنامه هسته‌ای ایران، قبل از برگزاری دور بعدی مذاکرات نمایندگان ایران و گروه «1+5» در وین که برای تاریخ 16 ژوئن (26 خرداد) برنامه‌ریزی شده است را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنند.
اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان عصر پنجشنبه پیش از ترک رم به مقصد تهران با حضور در محل نشست سالانه شورای اروپایی روابط خارجی در پایتخت ایتالیا، سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و مواضع بحق کشورمان در موضوعات منطقه‌ای را برای مقامات سابق و فعلی اروپا تبیین کردند
عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در این نشست گفت: توافق جامع هسته‌ای بین ایران و ۱+ ۵ در دسترس است اما دو طرف همچنان اختلافات زیادی در برخی موضوعات با یکدیگر دارند. وی افزود: هنوز هم بین دو طرف اختلافات زیادی وجود دارد. ما به کار سخت، عقل، دانش و خلاقیت نیاز داریم تا بتوانیم از این اختلافات بکاهیم. رسیدن به توافق جامع دور از دسترس نیست.
 عراقچی با فاجعه‌بار خواندن عدم توافق برای هر دو طرف تاکید کرد که در صورت عدم دستیابی به توافق و توقف مذاکرات هسته‌ای، ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم باز خواهد گشت.
عراقچی ادامه داد: در دور قبلی مذاکرات ما انتظار داشتیم که تهیه پیش‌نویس توافق جامع را آغاز کنیم که البته این اتفاق رخ نداد، ولی امیدواریم که بتوانیم هفته آینده پیش‌نویس توافق جامع بین ایران و ۱+۵ را آغاز کنیم البته در این میان هنوز تردیدهایی نیز وجود دارند.
تخت روانچی نیز در این نشست گفت: ایران می‌تواند از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خارج شود اما نمی‌تواند از فتوای مقام معظم رهبری درباره حرام بودن تسلیحات کشتار جمعی خارج شود.
معاون اروپا و  آمریکای وزارت خارجه  نیز تاکید کرد: اگر توافق نهایی کسب نشود ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصد برمی‌گردد و  کسب توافق  آغازگر روابط جدیدی با اروپا خواهد بود.
رایزنی عراقچی
 با وزیر خارجه ایتالیا
سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه کشورمان همچنین روز پنج‌شنبه با خانم موگرینی وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای و مسائل مطروحه در گفت‌وگوهای دوجانبه طی چند روز گذشته به اطلاع وزیر خارجه ایتالیا رسید.
وزیر خارجه ایتالیا در این دیدار با اعلام حمایت و پشتیبانی ایتالیا از ادامه روند مذاکرات، ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات تا قبل از بیستم ژوئیه (29 تیر ماه) به شیوه‌ای که برای هر دو طرف قابل پذیرش باشد به سرانجام برسد.
نماینده آلمان در گروه 1+5  نیز به منظور رایزنی با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و شرکت در یکصد و پنجاه و ششمین نشست «برگدورف» به میزبانی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه بعدازظهر دیروز (جمعه) وارد تهران شد.
هانس دیتر لوکاس فردا (یکشنبه) با سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 و در ادامه رایزنی‌های دوجانبه هیأت‌های ایران و 1+5 به گفت‌وگو خواهد پرداخت. دیار با دکتر ولایتی رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع از دیگر برنامه‌های هیئت آلمانی در سفر به ایران است.