kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۰۸۹
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳

برگزاری اولین جلسه کمیته مبارزه با گرانفروشی با حضور دادستان تهران

دادستان تهران با‌اشاره به اولین جلسه کمیته مبارزه با گرانفروشی گفت: این جلسه پیام دستگاه قضایی بود که دادستانی با قدرت و اختیاراتی که دارد می‌خواهد به دستگاه‌ها کمک کند تا مشکلات موجود مردم رفع شود.



به گزارش خبرگزاری میزان، عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه اولین جلسه کمیته مبارزه با گرانفروشی در رابطه با مباحث مطرح شده در این جلسه اظهار داشت: در این جلسه تصمیم بر این شد که امور در چهار حلقه تامین و تولید کالا، قیمت‌گذاری کالا، توزیع کالا و نظارت بر اقلام توزیع شده متمرکز شود.
جعفری دولت‌آبادی افزود: بیشتر بحث این جلسه درباره نظارت و توزیع کالا‌ها بود؛ چون تولید و قیمت‌گذاری بر کالا‌ها کلاً در اختیار دولت است و دادستانی نمی‌تواند بر این امور ورود زیادی داشته باشد، اما در بخش نظارت می‌تواند کمک کند که نظارت‌ها بهتر صورت گیرد. قرار بر این شد که در مورد چهار قلم نظارت‌ها متمرکز شود که لبنیات، گوشت، مرغ و مواد مرتبط با تغذیه چهار کالای مدنظر هستند.
وی ادامه داد: البته این ورود‌ها هدفمند و هوشمندانه و ضروری است و بدون اینکه بخواهد جایگزین دولت در امر مبارزه با گرانفروشی باشد صورت گرفته است، چون دولت و سازمان تعزیرات مسئول مبارزه با گرانفروشی است.
این مقام قضایی گفت: اکنون بحث احتکارها، کمبود عمدی کالاها، عدم توزیع عمدی کالا‌ها در مراکز بزرگ، سواستفاده در توزیع کالا و گرانفروشی علی‌رغم وجود قیمت مصوب وجود دارد که قرار شد تیم‌هایی با حضور دستگاه‌های مرتبط تشکیل شود که از مراکز بزرگ بازدید میدانی داشته باشد. همچنین تصمیم بر این شد که یک کارگروه تشکیل شده و به صورت هفتگی تشکیل جلسه دهد؛ لذا ورود ما بیشتر مصداقی و با هدف کمک به دستگاه‌های مبارزه‌کننده است و در مواردی که جرم‌های سازمان‌یافته مثل قاچاق دام وجود دارد دادستانی اعلام آمادگی کرد که به موضوع ورود کند و اگر دستگاه‌ها گزارشی دارند اعلام کنند تا ورود صورت گیرد و امیدواریم که بتوانیم با تشکیل جلسات هفتگی بخشی از مشکلات مردم را برطرف کنیم.
مزاحمت از طریق سگ‌گردانی
در معابر و پارک‌ها قابل رسیدگی است
جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سگ‌گردانی در اماکن عمومی مثل پارک‌ها و آپارتمان‌ها گفت: آسیب‌رساندن به دیگران به هر وسیله‌ای که باشد جرم است. مثلاً‌ اگر با ماشین به کسی آسیب برسد جرم است. درباره حیوانات هم همین‌طور است. البته در این موضوعات، مالک و دارنده مسئول است بنابراین آسیب رساندن به دیگران چه از طریق حیوان و چه از طریق هر وسیله دیگری که باشد جرم است.
وی افزود: اما در مورد حیوانات اگر آسیب وارده ناشی از تسبیب مالک یا دارنده حیوان باشد طبق مقررات آن فرد مسئولیت دارد. اما آنچه که امروز مشکل‌آفرین شده است بحث مزاحمت حیوانات برای مردم است. یعنی مردمی که بعضاً‌ به پارک‌ها مراجعه می‌کنند می‌بینند که صد‌ها سگ در آنجا هستند و یا در آپارتمان‌ها می‌بینند که سگ‌ها برایشان ایجاد مزاحمت می‌کنند. پس ما معتقدیم مزاحمت از طریق سگ‌گردانی در معابر، پارک‌ها و... به هرنحوی که موجب اذیت و آزار مردم شود قابل رسیدگی است و دادستان‌ها می‌توانند ورود کنند.
دادستان تهران با بیان اینکه باید بین عدم مراقبت و مزاحمت تفاوت قائل شویم، گفت: در موضوع مزاحمت ورود امکان دارد و قابل رسیدگی است.
جعفری دولت‌آبادی با‌اشاره به ماجرای حمله یک سگ به یک دختربچه در لواسان هم اظهارداشت: در ماجرای لواسان که اتفاق افتاد پرونده‌ای تشکیل و اقدامات لازم هم انجام شده است. وی عنوان کرد: اینکه برخی معتقد هستند چرا قانون ساکت است باید گفت: قانون در بخش مسئولیت مالک حیوان در قانون مجازات اسلامی و در بخش دیات آن به این موضوع‌اشاره کرده است، اما اینکه آیا آسیب عمداً‌ باشد یا غیرعمد موضوع متفاوت است.
دادستان تهران در پاسخ به اینکه آیا نیاز به اصلاح قانون یا تصویب قانون جدیدی در موضوع سگ‌گردانی وجود دارد یا نه گفت: همه چیز را نمی‌شود با حربه قانون حل کرد. البته در بخش جزایی صراحت به قانون نیاز است، اما مزاحمت برای کثیری از مردم مثل پارک‌ها و آپارتمان‌ها حتما اگر صدق عنوان مزاحمت احراز شود ما به آن ورود خواهیم کرد.