kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۱۷
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۱

عراقچی: هیچ موضوعی غیر از هسته‌ای روی میز مذاکره نیست

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه هلگا اشمیت معاون اشتون در مذاکرات امروز (دوشنبه) با هیئت آمریکایی حضور دارد، تصریح کرد: هیچ موضوعی غیر از مباحث هسته‌ای در مذاکرات مطرح نمی‌شود.
سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در گفت‌وگو با شبکه خبر با اشاره به گفت‌و‌گوهای دوجانبه با هیأت‌های آمریکا و روسیه در گروه 1+5 قبل از نشست وین، اظهار داشت: رایزنی‌های هیئت ایرانی با هیئت آمریکایی در ژنو سوئیس امروز و فردا  (دوشنبه و سه‌شنبه) 19 و 20 خرداد ماه در سطح معاونان، برگزار می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که چه ضرورتی داشت که قبل از دور جدید مذاکرات رسمی با گروه 1+5 در وین، با روسیه و آمریکا به صورت جداگانه گفت‌وگو شود؟ عنوان کرد: مذاکره با 6 کشور سخت و پیچیده است و باید مواضع این کشور‌ها با یکدیگر هماهنگ باشد چون ایده‌های مختلفی وجود دارد.
وی با ذکر این نکته که مذاکره دوجانبه با آمریکا فقط در حاشیه گفت‌وگو با 1+5 انجام شده، گفت: اما این بار چون مذاکرات به مراحل جدی رسیده مشورت جداگانه خواهیم داشت.
عراقچی در عین حال اعلام کرد که نشست روز دوشنبه  با آمریکایی‌‌ها سه‌جانبه است و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن جلسه حضور خواهد داشت.
وی درباره مباحثی که با معاون وزیر خارجه آمریکا درباره آن گفت‌وگو خواهد کرد، تصریح کرد: هیچ موضوعی غیر از مباحث هسته‌ای با 1+5 مطرح نمی‌شود و همواره بر این امر تأکید کرده‌ایم.
معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه با بیان اینکه موضوع مذاکره امروز ( دوشنبه ) ما با آمریکا بحث هسته‌ای است، گفت: از جمله موضوعاتی که درباره آن صحبت می‌شود بحث تحریم‌‌ها است که باید برداشته شود.
وی افزود: بیشتر تحریم‌‌ها توسط آمریکا اعمال شده و سایر کشورهای عضو 1+5 در آن دخالتی نداشته‌اند.
وی همچنین یادآور شد که رئیس هیئت آمریکایی در این گفت‌وگو‌ها قائم مقام وزارت خارجه این کشور است که پس از جان کری نفر دوم وزارت خارجه آمریکا به شمار می‌رود و خانم وندی شرمن آقای برنز را همراهی می‌کند.
عراقچی با بیان اینکه برنز سابقه حضور در این مذاکرات را دارد و در ژنو نقش مؤثری داشت، گفت: امیدواریم حضورشان مثبت باشد.
 رایزنی با روس‌‌ها در رم
معاون ظریف با اشاره به برگزاری کنفرانس خلع سلاح در رم طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (21 و 22 خرداد ماه) عنوان کرد: در حاشیه این نشست با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و یک دور مذاکره دوجانبه برگزار خواهیم کرد.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد:  احتمالا با چند کشور اروپایی عضو 1+5 نیز در رم مذاکراتی انجام خواهد شد یا اینکه هفته آینده و قبل از عزیمت یکی از همتایان من از این کشور‌ها به تهران خواهد آمد و این مذاکرات دوجانبه در تهران برگزار خواهد شد تا بتوانیم با آمادگی بیشتری در مذاکرات 26 تا 30 خرداد شرکت کنیم.
عراقچی گفت که او  و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، مسئولیت هیئت ایران در این مذاکرات را برعهده دارند.
آمریکا: نشست دوجانبه جایگزین مذاکرات وین نیست
نیویورک‌تایمز نیز از قول مقامات ارشد آمریکایی در رابطه با نشست دوجانبه این کشور و ایران در ژنو نوشت: «برگزاری این نشست جایگزینی برای مذاکرات هسته‌ای وین بین 1+5 و ایران نبوده و هدف آن تنها  پیش‌بردن این گفتگوهای متوقف شده است.»
در همین حال، منابع خبری به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود اعلام کردند: «یک دیپلماسی بسیار فعال و جسورانه برای آزمودن اینکه آیا راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران قابل حصول است یا نه، نیاز است. آمریکا آن نوع واقع‌بینی که ما نیاز داریم آن را در مذاکرات از طرف ایرانی ببینیم، را ندیده است!
خبرگزاری آسوشیتدپرس در مطلبی با اشاره به مذاکرات دوجانبه هیئت‌های ایران و آمریکا که قرار است دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در ژنو برگزار شود نوشت که آمریکا به منظور دستیابی به راه‌حلی موفق درباره پرونده هسته‌ای ایران در حال گردهم آوری دیپلمات‌های کلیدی خود است که در مذاکرات محرمانه با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور نیز حضور داشتند، و آن‌ها را به منظور پیشرفت در دستیابی به توافق نهایی جامع با ایران به ژنو می‌فرستد.
ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: ویلیام برنز، وندی شرمن، معاونان وزیر خارجه آمریکا به‌همراه جیک سولیوان، مقام ارشد کاخ سفید این هفته با مقامات ایرانی در ژنو دیدار خواهند کرد.
 همچنین خبرگزاری فرانسه نیز طی گزارشی با اشاره به نشست آتی ایران با آمریکا و روسیه اعلام کرد هدف از این نشست، تدارک و آماده‌سازی توافق جامعی است که ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین و تحریم‌های بین‌المللی را لغو می‌کند.
مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  نیز اعلام کرد که هلگا اشمیت معاون اشتون در نشست دوجانبه هیئت‌های ایران و آمریکا در ژنو شرکت می‌کند.
 گفتنی است پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای قرار است روزهای 26 تا 30 خرداد ماه در شهر وین برگزار شود. در دور قبلی این مذاکرات که 24 تا 26 اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار شد قرار بود کار نگارش متن پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز شود که به دلیل زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل پیشرفت ملموسی در این زمینه صورت نگرفت.