kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۱۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۱

خط قرمزهای مذاکرات وین سر جای خود باقی است (خبر ویژه)

مذاکرات کارشناسی هیئت ایرانی با هیئت آمریکایی و روسی در زمینه نحوه تداوم توافق ژنو و تدوین توافق جامع هسته‌ای، با بزرگنمایی رسانه‌ای مواجه شده است.
بنابر اعلام عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه؛ معاونان وزیر امور خارجه ایران پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران در وین با همتایان آمریکایی و روسی خود جداگانه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در شهر ژنو سوئیس و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در شهر رم پایتخت ایتالیا دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.
«عباس عراقچی» در گفت‌وگویی تلویزیونی، لغو تحریم‌ها را یکی از موضوعات مورد بحث میان تهران و واشنگتن عنوان کرد.
وی اظهار داشت: البته رئیس هیئت آمریکایی قائم مقام وزارت خارجه این کشور است که پس از جان کری نفر دوم وزارت خارجه آمریکا به شمار می‌رود و خانم وندی شرمن آقای برنز را همراهی می‌کند.
عراقچی با یادآوری اینکه مذاکره با آمریکا برای روزهای 19 و 20 خردادماه تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: بیشتر تحریم‌ها توسط آمریکا اعمال شده و سایر کشورهای عضو 5+1 در آن دخالتی نداشته‌اند.
وی همچنین گفت: مذاکرات با آمریکا سه‌جانبه است و علاوه بر مقامات وزارت خارجه ایران و آمریکا، هلگا اشمید معاون خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن حضور خواهد داشت.
یادآور می‌شود برخی رسانه‌های غربی و به ویژه برخی رسانه‌ها و روزنامه‌های داخلی تلاش کرده‌اند فربه کردن آرزوها و توهمات به روال سال گذشته را مجددا در دستور کار قرار دهند و این در حالی است که زیاده‌طلبی‌های آمریکا در کنار بدعهدی و بی‌صداقتی این رژیم مستکبر موجب بن‌بست در مذاکرات وین برای تدوین توافق جامع شد. هیئت ایرانی در این مذاکرات با 5 خط قرمز روشن- از جمله حفظ ماهیت راکتور آب سنگین اراک، غیر قابل مذاکره بودن موضوع تحقیق و توسعه، تعیین میزان نیاز ایران به غنی‌سازی صرفا در داخل ایران و توسط متخصصان داخلی، لزوم تعیین تکلیف لغو تحریم‌ها و بی‌ربط دانستن مسائلی نظیر بازرسی از مراکز نظامی یا موشک‌های دوربرد شرکت کرد و خیال موهوم غرب برای گرفتن امتیازهای یک طرفه و بی‌دلیل را ناکام گذاشت.
پایگاه خبری- تحلیلی المانیتور با انتشار خبری به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داده که هیئت آمریکایی حاضر در مذاکرات دوجانبه با مقام‌های ایرانی را «ویلیام برنز»، «وندی شرمن»، «جیک سولیوان» مشاور امنیت ملی «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، «بروک آمدرسون» معاون مذاکره‌کننده ایالات متحده، «راب مالی» مشاور ارشد خاورمیانه‌ای شورای امنیت ملی آمریکا و سایرین تشکیل خواهند داد.
برخی اعضای این هیئت در مذاکرات زمستان 91 در عمان حضور داشته‌اند که رسانه‌های غربی می‌گویند آن ملاقات در تدوین توافق ژنو موثر بود. با این حال توافق ژنو غیر از گرفتن برخی امتیازها نظیر توقف غنی‌سازی 20درصد و خنثی  کردن ذخایر اورانیوم 20 درصد موجود و توقف نصب سانتریفیوژهای جدید و عملیات ساخت راکتور اراک، هیچ نتیجه‌ای‌ برای ایران نداشت و حتی به تصریح مشاور رئیس‌جمهور، بیش از 50 درصد 4/2 میلیارد دلاری که قرار بود از اموال بلوکه شده ایران آزاد شود، به دست ایران نرسید. با این وصف ادامه مسیر انحرافی ژنو بیش از این امکان‌پذیر نیست و به تعبیر فارین پالیسی ایران به اندازه کافی امتیاز داده و اعتمادسازی کرده و اکنون این آمریکاست که باید اعتمادسازی کند.