kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۴۱۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲

اعتراض یک مرجع تقلیدبه هنجارشکنی در تئاتر و آدرس غلط مدیر هنرهای نمایشی(اخبار ادبی و هنری)

آیت‌الله سبحانی از مراجع عظام تقلید نسبت به هنجارشکنی‌های اخیر در تئاتر کشور هشدار داد.

 به گزارش خبرنگار کیهان، مدیر اداره کل امور هنرهای نمایشی وزارت ارشاد درواکنش به انتقاد ایشان به استفاده از کلاه گیس توسط بازیگران زن، مدعی شد که این اتفاق تنها در یک نمایش رخ داده است، درحالی که واقعیت، برخلاف ادعای این مدیر است.
حضرت آیت‌الله سبحانی، با انتقاد شدید به استفاده از کلاه‌گیس در تئاتر اعلام کرد: «اخیرا اطلاع پیدا کردیم که در تهران بانوان با کلاه گیس در صحنه تئاتر بازی می‌کنند که فورا به مسئولان وزارت ارشاد تذکر دادیم تا جلوی آن گرفته شود و این کار در جمهوری اسلامی شایسته نیست.»
شهرام کرمی، مدیر اداره کل امور هنرهای نمایشی وزارت ارشاد نیز در گفت وگویی، ضمن ابراز تأسف از اتفاقاتی که موجب نگرانی علمای شیعه شده بیان کرد که این استفاده مربوط به افتتاحیه یک نمایش بوده که به آن تذکر نیز داده‌ایم.
 اما مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد تنها آدرس یک نمایش را می‌دهد که با غفلت و چشم‌پوشی تعمدی مدیران و مسئولین مربوطه به بهانه‌های مختلف ازجمله «زنده‌بودن هنر تئاتر» و یا برخی «عواقب شخصی» رخ داده است. این درحالی است که استفاده از کلاه‌گیس در تئاتر به امری عادی بدل شده است. به طور مثال، در نمایش‌هایی چون «بینوایان»، «محبوبه‌ها»، «شیروانی داغ»، «فاندو و لیز»، «شلیک به تئاتر شهر» در سال جاری به‌وفور و به‌اشکال وقیحانه‌تری از کلاه گیس استفاده‌شده بود. اداره هنرهای نمایشی نیز هر بار با رسانه‌ای شدن موضوع، به تذکری بسنده می‌کند اما بعد از چند اجرا و به اصطلاح با افتادن آب‌ها از آسیاب، این نمایش‌ها مجدد به روال گذشته برگشته واز کلاه گیس استفاده می‌کردند.
به نظر می‌رسد این رویداد بیش از آنکه یک اتفاق موردی باشد یک برنامه سازمان یافته در فضای فرهنگی ایران است. پیش از این فیلم سینمایی کاناپه به کارگردانی کیانوش عیاری اقدام به استفاده از کلاه‌گیس کرده بود، پس از آن پویش‌های در حمایت از بی‌حجابی به راه افتاد و برخی بازیگران نیز به حمایت از آن پرداختند. با این پیش‌زمینه اتفاقات اخیر در فضای تئاتر یک خطای سهوی به نظر نمی‌رسد و نیازمند نظارت و بررسی مسئولان است.