kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۳۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
«تونل»، حربه تازه رژیم صهیونیستی برای فرار از شکست

عملیات سپر شمال یا سپر نتانیاهو؟!



 
 فریده شریفی
 عملیات سپر شمال که توسط بولدوزرهای اسرائیلی برای تخریب تونل‌هایی که گفته می‌شود از سوی رزمندگان حزب‌الله در مرزهای‌اشغالی حفر شده، هفته گذشته آغاز و بلافاصله به تیتر یک بسیاری از رسانه‌های منطقه و فرا منطقه‌ای تبدیل شده است. همه نگاه‌ها به سمت رژیم صهیونیستی و هراسی جلب شده که صهیونیست‌ها به واکنش احتمالی حزب‌الله لبنان به این عملیات دارند. در عملیات سپر شمال، ارتش رژیم صهیونیستی شمار زیادی از تجهیزات نظامی و نیروهای خود را در مرزهای شمالی مستقر و این منطقه را، منطقه بسته نظامی اعلام کرده است. تحلیلگران و کارشناسان سیاسی و نظامی از خود می‌پرسند علت شروع این عملیات و ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی چیست وسران تل‌آویو چه نقشه‌ای در سر دارند؟ این در حالی است که رژیم صهیونیستی از رسانه‌های داخلی خواسته به هیچ وجه در مورد این عملیات اظهارنظر نکنند. این عملیات با مخالفانی در اراضی‌اشغالی نیز مواجه است؛ از «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ مستعفی رژیم صهیونیستی می‌توان به عنوان یکی از مخالفان برجسته این عملیات یاد کرد. وی در این خصوص گفته که در حال حاضر باید متوجه خطر غزه بود و نه لبنان.
زمزمه‌های نگرانی فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی از هرگونه واکنش احتمالی حزب‌الله لبنان به عملیات سپر شمال ، از گوشه و کنار نیز به گوش می‌رسد. به عنوان نمونه «عاموس یدلین» رئیس‌سابق سازمان اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی فاش کرد که این رژیم نگران واکنش حزب‌الله به عملیات سپر شمال در مرزهای شمالی فلسطین‌اشغالی است، چراکه این هراس وجود دارد که حزب‌الله عملیات سپر شمال را یک اقدام خصمانه علیه لبنان بداند و بخواهد به آن واکنش نشان دهد.
نگرانی صهیونیست‌ها از هرگونه واکنش احتمالی حزب‌الله لبنان زمانی بیشتر شد که «حسن حب الله» عضو شورای سیاسی حزب‌الله لبنان تاکید کرد که مقاومت در آمادگی کامل قرار داشته و هرگونه تحرک دشمن صهیونیستی در تمامی جبهه‌ها را تحت نظر دارد. به گفته وی رژیم صهیونیستی خوب می‌داند دورانی که حمله می‌کرد و زمام امور را در دست داشت، به سر آمده و مقاومت امروز قادر است در برابر هرگونه تجاوز این رژیم بایستد و ضربات سختی به آن وارد کند، همانگونه که در تجاوز اخیر علیه غزه در اواسط ماه نوامبر (آبان) گذشته که از آن با عنوان جنگ دو روزه نام برده شده، مقاومت شکست سختی به دشمن صهیونیستی داده است. در جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه، 51 روزه و جنگ‌های قبل از آن نیز دشمن صهیونیستی با شکست و آبروریزی از میدان خارج شد. وی اظهار داشت که مقاومت یک زنجیره پیوسته است و نمی‌توان مقاومت در غزه و لبنان را از هم جدا کرد، زیرا دشمن یکی است و مقاومت هم یکی است، هرچند نبرد با این دشمن در جبهه‌های مختلف انجام می‌گیرد، اما حزب‌الله هرگز اجازه نمی‌دهد دشمن صهیونیستی علیه یکی از جبهه‌های مقاومت دست به تجاوز بزند و تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده فرماندهان میدانی است.
واقعیت این است که رژیم صهیونیستی پس از شکست سنگین در برابر گروه‌های مقاومت اسلامی در اراضی‌اشغالی فلسطین، تحت هیچ شرایطی، در حال حاضر آمادگی پذیرش شکستی سنگین‌ از حزب‌الله لبنان در جبهه شمالی را ندارد. به همین دلیل رژیم صهیونیستی در طول روزهای گذشته جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای سنگینی را علیه مقاومت اسلامی، دولت و مردم لبنان به راه انداخته است، هدف از این حمله همه‌جانبه همان سیاست «فرار رو به‌جلوی» نتانیاهو است تا بتواند تبعات هر یک از اقداماتش را بر دوش دولت لبنان انداخته و از آن فرار کند.
تحلیلگران عوامل متعددی را برای آغاز عملیات سپر شمال و متوسل شدن به این عملیات نمایشی عنوان کرده‌اند که در اینجا به تعدادی از آنها‌ اشاره می‌شود:
هراس از بازگشایی جبهه جولان توسط حزب‌الله
از نگاه کارشناسان یکی از علل و عوامل مهم آغاز عملیات خصمانه «سپر شمال» توسط رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان، مطرح شدن زمزمه‌ها مربوط به بازگشایی جبهه جولان توسط نیروهای مقاومت سوری با حضور قدرتمندانه حزب‌الله است. صهیونیست‌ها در طول سال‌هایی که از‌اشغالی بلندی‌های استراتژیک جولان می‌گذرد بارها نشان داده‌اند که با چنگ و دندان حاضرند از منطقه تحت‌اشغال خود محافظت کنند و آن را از دست ندهند. لذا انتشار گزارش‌های متعدد از آمادگی حزب‌الله برای بازگشایی جبهه جولان جهت آزادسازی آن، موج عظیمی از ترس و وحشت را در صهیونیست‌ها ایجاد کرده است. به همین دلیل، رژیم صهیونیستی با آغاز عملیات تجاوزکارانه سپر شمال در مرزهای لبنان، در واقع به دنبال باج خواهی از سران مقاومت و در راس آنها سید حسن نصرالله است تا بدین ترتیب، حزب‌الله از ورود به عملیات قریب‌الوقوع آزادسازی جولان صرف نظر کند. این درحالی است که صهیونیست‌ها بازهم‌اشتباه راهبردی فاحشی را مرتکب شده و در طول سالیان گذشته به این واقعیت پی نبرده‌اند که مقاومت تحت هیچ شرایطی اهل باج‌دهی به دشمن صهیونیستی نیست، کما اینکه هیچگاه چنین اقدامی نکرده است. بنابراین، واضح است که معادله «جولان در برابر محور شمالی» به جایی نخواهد رسید.
متشنج کردن اوضاع جبهه شمالی
باتوجه به وضعیت حال حاضر رژیم صهیونیستی، این رژیم آمادگی ورود به نبردی دیگر با مقاومت و پذیرش شکستی سخت‌تر از گذشته را ندارد. لذا بسیار بعید به نظر می‌رسد که مقامات رژیم صهیونیستی حداقل در برهه کنونی قصد ورود به نبرد مستقیم با حزب‌الله لبنان را داشته باشند. برهمین اساس، به نظر می‌رسد که نا آرام کردن جبهه شمالی هدف اصلی و اساسی صهیونیسم از عملیات تجاوزکارانه «سپر شمال» باشد. در واقع، رژیم صهیونیستی با انجام این عملیات و طرح ادعاهای مضحک همچون کشف تونل‌های عریض و طویل متعلق به حزب‌الله، به نوعی قصد دارد اوضاع جبهه شمالی را متشنج سازد.
فرار از فشار افکار عمومی
جنگ دو روزه میان صهیونیست‌ها و جنبش حماس درتاریخ 22 آبان ماه و شکست مفتضحانه این رژیم و قبول آتش بس سریع از سوی متجاوزین که تاکنون سابقه نداشته، از دیگر علل عملیات سپر شمال است. رژیم صهیونیستی با حمله به غزه، دست‌کم هفت نفر از نیروهای مقاومت فلسطین از جمله «نورالدین محمد سلامه برکه» از فرماندهان گردان‌های شهید عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» را به شهادت رساند و نیروهای مقاومت فلسطین نیز در واکنش به حملات صهیونیست‌ها به باریکه غزه، بیش از 470 موشک به مناطق اشغالی شلیک کردند که در نتیجه آن، دست کم سه صهیونیست کشته و درحدود 90 نفر مجروح شدند، همچنین هزاران نفر از شهرک‌نشینان در اطراف باریکه غزه مجبور به فرار شدند. در پی این حملات موشکی که سامانه دفاعی گنبد آهنین هم نتوانست آنها را ردگیری و منهدم کند صهیونیست‌ها بلافاصله دست به دامان دولت مصر شده و خواستار آتش بس شدند. پیامد عملیات اخیر نوار غزه برای رژیم صهیونیستی هم شکست سیاسی بود و هم شکست نظامی. چرا که از یک‌سو عملیات ربایش شیخ نور برکه در خان یونس با کشته شدن فرمانده ارشد اسرائیلی‌ها و زخمی شدن دیگر همراهان تیم ترور مواجه شد و از سوی دیگر، پیامد سیاسی این عملیات استعفای دو وزیر و تشدید اختلافات درون کابینه‌ای بود. اظهارات لیبرمن مستعفی نیز جالب توجه است. «هیچ‌کس نمی‌تواند با توسل به زور حماس را سرنگون کند». این اظهارات بر شکست سیاسی و نظامی اسرائیل و اختلافات جدی داخلی تاکید دارد.
به همین دلیل «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با متشنج ساختن اوضاع جبهه شمالی، در صدد است که یک آشوب سیاسی بین‌المللی را علیه حزب‌الله لبنان به راه بیندازد تا به زعم خود با یک تیر، دو هدف را نشانه رفته باشد، اول اینکه افکار عمومی خیلی زود شکست مفتضحانه تل‌آویو در برابر مقاومت در غزه را فراموش کنند و دوم آنکه بحران‌های داخلی او در اراضی‌اشغالی ازجمله ناکارآمدی نظامی ـ امنیتی و همچنین دست داشتن در پرونده‌های فساد مالی، از کانون توجهات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خارج شود. در همین رابطه اعضای کابینه امنیتی معتقدند نتانیاهو در بحث عملیات نظامی سپر شمالی ، در تلاش برای بزرگ جلوه دادن آن و از طرفی به فراموشی رساندن مسائل مهم دیگر است. تحلیلگران صهیونیست نیز معتقدند نتانیاهو تلاش دارد با این اقدام پرونده‌های متعدد فساد خود را به بوته فراموشی سپرده و افکار عمومی را به سوی مسائل جدید منحرف کند. نتانیاهو حداقل در دو پرونده مالی به رشوه خواری و فساد متهم شده که در صورت اثبات، زندان طویل المدت برای او به همراه دارد. پرونده 1000 مربوط به هدایایی است که نتانیاهو و خانواده‌اش از بازرگانان خارجی به صورت غیرقانونی دریافت کرده‌اند. این هدایا به ویژه از سوی «آرنون میلچن» میلیاردر آمریکایی دریافت شده و شامل قوطی‌های سیگار فاخر برای نتانیاهو بوده است. ساره همسر وی نیز بهترین انواع مشروبات الکلی و جواهرات را دریافت کرده است. این هدایا طی سالیان طولانی ادامه داشته و ارزش آنها به صدها هزار شکل(واحد پول رژیم صهیونیستی) می‌رسد. پرونده 2000 نیز مربوط به اتهامات مطرح شده درخصوص تبادل رشوه بین نتانیاهو و ناشر روزنامه یدیعوت آحارونوت است که در مجموعه‌ای از دیدارهای ثبت شده بین دو نفر رد و بدل شده است. این رشوه مربوط به پوشش نتانیاهو در این روزنامه بوده و توافقی در این خصوص به دست آمده و قرار شده چهره‌ای مثبت و خوب از نتانیاهو ارائه شود و در مقابل نتانیاهو نیز از این روزنامه در برابر روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم حمایت کرده یا برای جلوگیری از صدور هفته نامه این روزنامه وارد عمل شود. از زمان ورود روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم، فروش یدیعوت آحارونوت که زمانی پرتیراژترین روزنامه سرزمین‌های‌اشغالی بود، به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.
کارشناسان مسائل داخلی رژیم صهیونیستی معتقدند اگر اتهامات نتانیاهو در دادگاه اثبات شود، ممکن است باعث به زندان افتادن وی شود. شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی اعلام کرد که که پرونده‌های مربوط به نتانیاهو در صورت اثبات باعث زندانی شدن طولانی مدت وی می‌شود.
بهانه وجود خطر ایران در مرزهای شمالی
یکی دیگر از عوامل انجام عملیات سپر شمال، ادعای نتانیاهو مبنی بر مهار خطر حزب‌الله و ممانعت از حضور ایران در مرزهای شمالی است. نتانیاهو مدعی شده که هدف حزب‌الله از ایجاد تونل‌هایی در مرزهای اسرائیل ورود عوامل مقاومت به داخل اراضی اسرائیل بوده و این بخشی از طرح گسترده برای‌اشغال منطقه الجلیل است. وی همچنین مدعی شد که تعداد نیروهای ایرانی در سوریه و در نزدیکی مرز با اسرائیل به دلیل عملیات ارتش کاهش یافته است.
گادی آیزنکوت رئیس‌ستاد مشترک نیز در همین رابطه بر ادامه اهمیت عملیات سپر شمال تاکید و ادعا می‌کند که هدف از این عملیات مهار خطر حزب‌الله و ممانعت از موضع گیری ایران در مرزهای شمالی است. کارشناسان نظامی اسرائیل نیز با توجه به نوع و برد موشک‌های بالستیک ایرانی هشدار داده‌اند که درصورت مستقر شدن ایران در مرزهای لبنان، هر نقطه از سرزمین‌های ‌اشغالی با خاک یکسان خواهد شد. «عاموس یادلین» تحلیلگر صهیونیست نیز گزارشی در روزنامه معاریو به چاپ رساند وخاطر نشان کرد که باید سطح آمادگی ارتش را به خاطر ترس از واکنش نظامی جنبش حزب‌الله لبنان در سایه تلاش‌های ایران برای تشدید اوضاع در منطقه بالا برد.
ماجرای تونل
کارشناسان نظامی و سیاسی به استدلال جالبی در این مورد‌اشاره می‌کنند و می‌گویند اگر به مهندسی عالی تونل‌ها نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که حزب‌الله می‌تواند این تونل را طی یک یا دو روز حفاری کند. همه آن چیزی که صهیونیست‌ها توانسته‌اند انجام دهند کشف یک تونل 200 متری است که 40 متر آن در آن سوی مرزها یعنی مرزهای فلسطین ‌اشغالی قرار دارد. بنا براین ماجرای حفرتونل مسئله منحصر به فرد و چیز تازه‌ای نیست بلکه در شرایط کنونی سران رژیم صهیونیستی و به ویژه شخص نتانیاهو تصمیم گرفته از این دستاویز برای اهداف خود استفاده نماید. اما آنچه در این میان اسرائیلی‌ها را عصبانی کرده است، سکوت حزب‌الله لبنان و شخص دبیرکل آن در برابر این حرکت نمایشی اسرائیل در مرزهای جنوبی لبنان است. صهیونیست‌ها معتقدند توان بازدارندگی شگفت انگیز حزب‌الله لبنان که هنوز هم از قابلیت تخریب و ویرانگری قدرتمندی برخوردار است و 150 هزار موشک در اختیار دارد آنچنان اعتمادی در حزب‌الله ایجاد کرده که هر زمان اراده کنند خود را آماده نبرد با اسرائیل می‌بینند. صهیونیست‌ها به عینه مشاهده کرده‌اند که رزمندگان مقاومت در آمادگی 100درصدی برای مقابله با ورود (نظامیان صهیونیست) به خاک لبنان هستند و این بیشتر باعث وحشت آنها شده است. به‌نظر می‌رسد که تونل‌ها بهانه‌ای برای یک عملیات گسترده‌تر باشد و آن نیز چیزی جز حمله به زیرساخت‌های لبنان و به ادعای نتانیاهو، انبارهای موشکی حزب‌الله نیست.
از تابستان سال گذشته ارتش عبری رزمایش‌های مختلفی را در بلندهای الجلیل در شمال فلسطین ‌اشغالی برگزار کرده است. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی نیز تلاش کردند تا با کمک گرفتن از جاسوس‌های خود در جنوب لبنان، ردی از این تونل‌ها را پیدا کنند. اما در طول ده‌ها کیلومتر مرز مشترک میان لبنان و فلسطین‌اشغالی، پیدا کردن تعدادی تونل، واقعا کار سختی است و به‌نظر می‌رسد نخست‌وزیر این رژیم زودتر از آن چیزی که انتظارش می‌رفت به انتشار خبر کشف و انهدام یک تونل دست زده است. این مسئله البته به شرایط داخلی نتانیاهو و مسائل و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، باز می‌گردد. به گفته برخی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی، آنچه در شمال فلسطین می‌گذرد عملیات سپر شمال نیست، بلکه «سپر نتانیاهو» است، به باور آنها نخست‌وزیر این رژیم دنبال این است که با علم کردن یک بحران، از بحران‌های مالی، قضایی و انتخاباتی به سلامت عبور کند. تحلیلگران معتقدند اگر نتانیاهو فکر کرده که در غزه آتش‌بس برقرار شده و در صورت حمله به لبنان، مقاومت فلسطین ساکت می‌نشیند، سخت در‌اشتباه است، هر حمله‌ای می‌تواند زنجیره محور مقاومت را به حرکت در بیاورد و این شامل سوریه نیز می‌شود، این تصمیمی است که فرماندهان مقاومت در‌باره آن تصمیم می‌گیرند و بدون شک عملیاتی خواهد شد. بدون شک مقامات رژیم صهیونیستی نیزاین برداشت‌ها را داشته و دارند، آنها نمی‌دانند که چگونه باید با این مسئله برخورد کنند چرا که باوجود شناسایی یک تونل نمی‌شود گفت رژیم صهیونیستی توانسته همه چیز را کشف کند. اینکه صهیونیست‌ها چگونه می‌خواهند بقیه تونل‌ها را پیدا کنند، باید منتظر ماند، اما مقاومت با هوشیاری کامل مسائل را زیر نظر دارد و با کسی و طرفی نیز شوخی نداشته و ندارد. هر رفتار‌اشتباهی می‌تواند جرقه یک جنگ سخت باشد که آخرش هم از آغاز معلوم بوده و آن هم پیروزی مقاومت اسلامی است.
منابع: تسنیم، قدسنا