kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۲۱۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳

ورود روانگردان‌های جدید خطرناک به کشور

یک عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور نسبت به ورود و شیوع مصرف نوع جدیدی از روانگردان‌های خطرناک در کشور هشدار داد.



به گزارش ایرنا، کامبیز سلطانی‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در ساری افزود: مصرف این روانگردان‌های جدید که به عنوان «ان پی اس» شناخته می‌شوند با ایجاد توهم‌زایی بسیار بالا در کشورهای همسایه ایران در حال افزایش است.
وی از ورود و دسترسی جوانان به این روانگردان‌ها در داخل کشور به عنوان تهدیدی جدی یاد کرد و گفت: سهولت دسترسی و استعمال و ناشناخته بودن ترکیبات این مواد به همراه قیمت پایین آنها باعث تمایل به تجربه و مصرف بیشتر آن می‌شود.
وی با بیان اینکه هنوز از مرگ و میر ناشی از مصرف این روانگردان‌ها در کشور به پزشکی قانونی گزارشی ارسال نشده است، افزود: ورود مواد محرک جدید صنعتی که تنوع زیادی دارد می‌تواند خطرناک باشد.
وی با اعلام اینکه مواد مخدر جدید تاکنون به صورت تجاری وارد ایران نشده، گفت: از آنجایی که ساخت روانگردان‌های جدید نیاز به آزمایشگاه‌های پیشرفته ندارد، دسترسی به آن خطر جدی محسوب می‌شود به ویژه اینکه به شکل قرص عرضه می‌شود و شبیه داروهای درمانی است.
وی حمل آسان را از دیگر ویژگی‌های این مواد برشمرد و افزود: مجموعه ویژگی‌های ظاهری آن باعث شده حتی در بازرسی‌ها هم ایجاد شک و شبهه نکند.
سلطانی‌نژاد توهم‌زایی بالای این مواد را در بروز انواع جرایم موثر دانست و اظهار داشت: عدم تشخیص فاصله و ارتفاع و پرخاشگری از عواقب مصرف این روان‌گردان‌هاست که ممکن است پیامدهای دیگری مانند قتل‌های خانوادگی را به دنبال بیاورد.
این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی از خط جدید تبلیغی در‌باره اعتیادزا نبودن بعضی از مواد مخدر انتقاد و آن را فریبکاری و سودجویانه توصیف کرد و خواستار توجه ویژه جوانان به این موضوع شد.
سلطانی‌نژاد گفت: اینکه تبلیغ می‌شود که بعضی از داروها سمی یا شیمیایی نیست و یا در آزمایشگاه‌ها اعتیاد را نشان نمی‌دهد یا اعتیادآور نیست دروغ محض است برای اینکه هر نوع اعتیادی در آزمایشگاه‌ها قابلیت تشخیص است.