kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴
26 آبان ماه آخرین روز حضور بازنشستگان در ورزش

کلاف سردرگم فوتبال پس از تهدید AFC وزارت ورزش راهکار اجرای قانون را مشخص کند

24 ساعت پس از تهدید AFC مبنی بر تعلیق فوتبال ایران، نایب‌رئیس ‌فدراسیون می‌گوید تنها وزارت ورزش است که می‌تواند نحوه اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در فوتبال را مشخص کند.



سرویس ورزشی-

در شرایطی که شنبه آینده 26 آبان ماه آخرین روز فعالیت مدیران بازنشسته در ورزش عنوان شده، اما و اگرها درباره ماندن یا رفتن مدیران فدراسیون فوتبال بیشتر از قبل شده است. از یک سو تاج و همکارانش دوست دارند در سمت‌های خود باقی بمانند و از سوی دیگر وزارت ورزش و جوانان تاکید می‌کند که آنها باید از ورزش بروند.
تا روز سه‌شنبه مدیران وزارت ورزش تاکید می‌کردند که تاج و همکاران بازنشسته‌اش باید از فدراسیون فوتبال بروند و از سوی دیگر مسئولان فدراسیون فوتبال می‌گفتند که اساسنامه این فدراسیون متفاوت از فدراسیون‌های دیگر است و قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل حال آنها نمی‌شود.
این داستان تا عصر سه‌شنبه ادامه داشت تا اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرد که فدراسیون فوتبال یک نهاد غیر‌دولتی است و دولت و مجلس نباید دخالتی در امور این فدراسیون داشته باشند. در متن اطلاعیه AFC آمده بود: «کنفدراسیون فوتبال آسیا به دقت شرایط فدراسیون فوتبال ایران را در ارتباط با تصویب قانونی مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال ایران نهاد غیردولتی است و افراد بازنشسته نمی‌توانند در آن فعالیت داشته باشند، بررسی می‌کند. فدراسیون فوتبال ایران تاکید می‌کند که نهاد غیر‌دولتی است و تمام اعضای آن باید تا مدت تعیین شده بدون دخالت شخص ثالث چه دولت و چه مجلس به فعالیت خود ادامه دهند.
کنفدراسیون فوتبال آسیا به دقت با فدراسیون فوتبال ایران که اعضای آن در انتخابات می‌۲۰۱۶ برای چهار سال انتخاب شده‌اند همکاری می‌کند.
کنفدراسیون فوتبال آسیا کمترین مراعات را درباره دخالت دولت‌ها در امور فدراسیون‌های خود دارد و امید می‌رود با توجه به دو ماه زمان باقی مانده تا جام ملت‌های آسیا، فدراسیون فوتبال ایران بتواند استقلال خود را حفظ و از هرگونه تحریم جلوگیری کند.»
واکنش نایب‌رئیس ‌فدراسیون فوتبال
این اطلاعیه کنفدراسیون فوتبال آسیا واکنش علی کفاشیان نایب‌رئیس ‌فدراسیون فوتبال و یکی از بازنشستگان ورزش را به دنبال داشت تا جایی که او در گفت‌و‌گویی با سایت فدراسیون فوتبال اظهار داشت: مشکلات امروز قانونی فوتبال باید در گذشته توسط وزارت ورزش و جوانان حل می‌شد. هیچ قصوری در این باب متوجه مجلس نیست. وقتی وزارت ورزش و جوانان هیچ همتی برای اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها انجام نداده و اساسنامه فدراسیون فوتبال از نگاه مجلس همچنان آماتور و غیرحرفه‌ای است چگونه نهادهای بالادستی فوتبال باید باور کنند که ما حرفه‌ای هستیم و می‌توانیم در لیگ قهرمانان آسیا حرفه‌ای بازی کنیم یا در جام ملت‌ها و جام جهانی حرفه‌ای شرکت کنیم؟ وی ادامه داد: رئیس ‌و هیئت‌رئیسه فدراسیون در چند نامه قبلی و همین دیروز طی نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان به عنوان بالاترین مرجع ورزشی که برای همه فدراسیون‌ها تعیین تکلیف کرده‌اند، اعلام کردند هیچ مشکلی با هیچ قانونی ندارند و خاضعانه در خدمت ورزش کشور هستند. اکنون تنها وزارت ورزش و جوانان است که باید مطابق بند یک اساسنامه فدراسیون که یازده سال پیش به تایید دولت و فیفا رسید و کاملا این فدراسیون را نهادی غیردولتی و غیرعمومی تلقی کرده است نحوه اجرای این قانون را با توجه به مذاکره حضوری رئیس‌کنفدراسیون فوتبال آسیا با وزیر ورزش و جوانان در تهران اعلام کند.
تاکید وزارت ورزش بر رفتن بازنشستگان فوتبال
نایب‌رئیس ‌فدراسیون فوتبال در صحبت هایش سربسته به وزارت ورزش و جوانان می‌گوید که وزیر ورزش دستور خروج بازنشستگان را از فدراسیون فوتبال بدهد تا رئیس ‌و اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال استعفا کنند.
کفاشیان در شرایطی هوشمندانه این جملات را به زبان می‌آورد که اگر وزیر ورزش و جوانان این کار را انجام دهد، شاید از سوی AFC یا FIFA دخالت دولت در ورزش به حساب آید و حکم «تعلیق فوتبال» علیه ورزش ایران صادر شود.
با این حال اگر متر و ملاک بازنشستگان فوتبال برای رفتن، حکم وزارت ورزش است باید به اطلاع این عزیزان رساند که ژاله فرامرزیان معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش سه‌شنبه در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس کاملا شفاف و روشن گفت تمام بازنشستگان فدراسیون فوتبال باید از ورزش بروند.
اگر هم منظور کفاشیان و فدراسیون فوتبال اعلام موضع رسمی خود وزیر ورزش است که باید سلطانی‌فر تصمیم بگیرد که در قبال اتفاقات فوتبال چه واکنشی نشان دهد.