kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۸

75 درصد واجدان شرایط ‌نتوانستند در انتخابات افغانستان شرکت کنند

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد فقط حدود یک سوم از ثبت‌نام‌کنندگان برای رای‌دهی در انتخابات پارلمانی، توانستند در انتخابات روز شنبه رای بدهند و 75 درصد از رای‌دهندگان، به دلایلی نتوانستند رای بدهند.

«گلاجان عبدالبدیع صیاد» رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان دیروز طی یک کنفرانس مطبوعاتی، شمار شرکت‌کنندگان در انتخابات پارلمانی روز شنبه این کشور را چیزی بیش از سه میلیون نفر اعلام کرد.
کمیسیون مستقل انتخابات شمار کسانی که برای رای دادن ثبت‌نام کرده بودند را هشت میلیون و 918 هزار و 107 تن اعلام کرده بود.
صیاد همچنین خبر داد که مردم در ولایت‌های کابل، هرات، دایکندی و ننگرهار بیشترین مشارکت را داشته‌اند و کمترین میزان مشارکت هم مربوط به ولایت «ارزگان» بوده است.
رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان ادامه داد که 53 درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات ولایت «جوزجان» زنان بودند و کمترین میزان حضور زنان در انتخابات نیز مربوط به ولایت «زابل» با 9 درصد مشارکت است.
صیاد افزود، در شهر کابل بیش از یک میلیون نفر نیز در انتخابات شرکت کردند. همچنین در پایتخت، 45 مرکز اخذ رای مسدود ماند و این رای‌گیری دیروز انجام شد.
وی گفت که در صورت شمارش تمام آرا و آغاز روند رای‌دهی در مراکزی که مسدود بودند، شمار مشارکت‌کنندگان در انتخابات، به بیش از پنج میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
از مجموع 34 ولایت در افغانستان، در بیشتر ولایت‌ها انتخابات برگزار شد. ولایت قندهار(با یک روز تاخیر) دیروز شاهد برگزاری انتخابات بود و قرار است مردم ولایت «غزنی» هفته بعد به پای صندوق‌های رای بروند.بر اساس گزارش‌ها، علت اصلی این که مردم نتوانستند آراء خود را داخل صندوق بیندازند شرایط بد امنیتی بوده است و بر اساس اعلام وزارت کشور افغانستان، نزدیک به 200 حادثه امنیتی در طول انتخابات روز شنبه در افغانستان به وقوع پیوست و در نتیجه این حوادث، 36 نفر کشته و حدود 120 تن دیگر مجروح شده‌اند. از مجموع 36 کشته، 9 نفر سرباز و بقیه غیرنظامی بوده‌اند.
علت دیگر مشارکت ضعیف، ناآشنایی مردم و برگزارکنندگان انتخابات در برخی از مناطق با دستگاه «بیومتریک» بوده است.
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز خرداد سال آینده برگزار و رئیس‌جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.
در مورد زمان اعلام نتایج انتخابات، پیش از این اعلام شده بود که این زمان حدودا یک ماه طول خواهد کشید، اما «عبدالبدیع صیاد» رئیس کمیسیون انتخابات، دیروز گفت که 80 درصد آراء شمرده شده است.
گفته می‌شود برخی کوتاهی‌ها از سوی مسئولین برگزاری انتخابات نیز در ایجاد چنین شرایطی موثر بوده است.
سایر رویدادها:
* 30 تروریست طالبان دیروز بر اثر بمباران هوایی در ولایت «بغلان» کشته شدند.
11 غیرنظامی نیز بر اثر انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای، جان خود را از دست دادند.
* مردم شهرستان «نرنگ» ولایت «کنر» افغانستان، در حالی که اجساد سه کودک کشته شده بر اثر حملات هوایی آمریکایی‌ها را با خود حمل می‌کرده‌اند، دست به تظاهرات زدند و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.