kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۶۶۰
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳
مدعیان دفاع از حقوق بشر همچنان تماشاگر

193 شهید و 20 هزار زخمی حاصل سرکوب 26 تظاهرات بازگشت در غزه

هزاران فلسطینی ساکن غزه در حالی بیست و ششمین تظاهرات روز بازگشت را برگزار کردند که این بار نیز با یورش وحشیانه نظامیان صهیونیست این تظاهرات به خاک و خون کشیده شد و یک نفر شهید و 313 نفر مجروح شدند. بدین ترتیب تعداد کل شهدای تظاهرات بازگشت به 193 نفر و مجروحین به 20 هزار تن رسید.
سرویس خارجی-

بنابر اعلام وزارت بهداشت فلسطین در نتیجه تیراندازی نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به سمت شرکت‌کنندگان در تظاهرات بازگشت فلسطینیان که جمعه با عنوان «شکستن محاصره» برگزار شد یک فلسطینی دیگر به شهادت رسید و 313 نفر هم زخمی شدند. 54 نفر از مجروحان بر اثر شلیک مستقیم گلوله جنگی مجروح شده‌اند.
به گفته منابع فلسطینی بیش از 10 هزار نفر در این تظاهرات که بیست و ششمین تظاهرات بازگشت بود، شرکت کرده بودند. جوانان فلسطینی برای کور کردن دید تک‌تیراندازان رژیم صهیونیستی طبق روال قبل لاستیک‌ها را آتش زده و اقدام به ارسال بالن‌های آتش‌زا به سمت اراضی اشغالی کردند که باعث آتش‌سوزی در زمین‌های شهرک‌نشینان صهیونیست اطراف نوار غزه شد.
تظاهرات بزرگ بازگشت در مرز غزه از 30 مارس گذشته(10 فروردین) آغاز شده و تاکنون بیش از193 فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از 20 هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند که حال صدها نفر از آنها وخیم است.
این در حالی است که روز جمعه به رغم تدابیر امنیتی شدید پلیس رژیم صهیونیستی در شهر قدس اشغالی به ویژه اطراف و محوطه‌های مسجد مبارک‌الاقصی، بیش از 40 هزار نفر در نماز جمعه این هفته در این مسجد شرکت کردند.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، پلیس رژیم صهیونیستی به جوانان فلسطینی اجازه ورود به مسجد‌الاقصی و شرکت در نماز جمعه را  نداد. خطیب این هفته مسجد‌الاقصی خطاب به تمامی عقلا و آزادگان جهان هشدار داد که هرگونه تعرض و دست‌درازی به مسجد‌الاقصی و دیگر مقدسات اسلامی قدس عواقب و پیامدهایی غیرقابل پیش‌بینی به دنبال خواهد داشت.
وی اظهار داشت مسجد‌الاقصی یک مکان اسلامی است و اسلامی باقی خواهد ماند. گفتنی است که شهرک‌نشینان صهیونیست به ویژه طی روزهای اخیر به مناسبت اعیاد یهودی بارها اقدام به تعرض دسته‌جمعی و هزاران نفری به مسجد‌الاقصی کرده‌اند.
مذاکرات مخفیانه
خبرگزاری فلسطینی وفا هم گزارش داده رهبران فلسطین مایل به انجام مذاکرات مخفیانه یا آشکار صلح با اسرائیل هستند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، غروب جمعه با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در کاخ الیزه دیدار کرد. وی در کاخ الیزه به خبرنگاران گفت: ما مذاکرات را رد نکرده‌ایم بلکه این نتانیاهو است که همیشه مذاکرات را رد کرده است.