kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۵۹۴
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱
یک سازنده تجهیزات صنعت نفت:

توتال ۲۰ سال نفت ایران را معطل کرد

یک سازنده تجهیزات صنعت نفت تأکید کرد: توتال بنا بود تکنولوژی و سرمایه به ایران بیاورد، اما 20 سال است با آمدن و نیامدن، صنعت نفت ایران را مشغول کرده است.




عبدالحمید نادریان یکی از فعالان ساخت تجهیزات بالادستی صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به ماجرای توتال اشاره کرد و گفت: توتال بنا بود تکنولوژی و سرمایه به ایران بیاورد، اما نه تکنولوژی و نه سرمایه به ایران آورده است و 20 سال است با آمدن و نیامدن، صنعت نفت ایران را مشغول کرده است. در این قرارداد4/7 میلیارد دلار کار نفتی روی هوا می‌رود و هیچ کس پاسخگو نیست. وزارت نفت و مجلس تماشاچی ترک 4/7 میلیارد قرارداد هستند.
وی افزود: توتال کار دو میلیارد دلاری را در فاز 2 و 3 را [با هزینه] خیلی بیشتر تمام کرد و به جای حفاری در مخازن مشترک به عمد در مخازن غیر مشترک ایران حفاری کرد. توتال دو بار در دادگاه آمریکا به دلیل پرداخت رشوه به ایرانیان محکوم شد. اما باز می‌رویم و با توتال قرارداد می‌بندیم و می‌بینیم که بدون پرداخت ضرر و زیان دوباره ایران را ترک می‌کند.
این سازنده تجهیزات صنعت نفت تصریح کرد: نگاه تیم اقتصادی حسن روحانی به بیرون از ایران است. کشور را با برجام و حال با متحدین آمریکا مشغول کردند؛ مگر اروپا قبلا در برجام تضمین نداده بود که حالا دنبال تضمین اروپا یعنی متحدین آمریکا هستید؟
نادریان ادامه داد: با این شرایط حتی وقتی شرکت‌های توانمند داخلی حضور دارند سیستمهای معیوب بانکی نیز با صنعتگران داخلی همکاری نمی‌کنند.وی با اشاره به اینکه ایران 5 درصد تولید نفت دنیا را در اختیار دارد گفت: اکنون در پارس جنوبی قطر 401 چاه و ما 250 چاه حدودا حفاری کرده‌ایم، اما قطری‌ها تاکنون دو برابر ما گاز برداشت کرده‌اند. در برداشت لایه نفتی هم قطری‌ها 10 برابر ما برداشت دارند ایران 25 هزار بشکه قطر 300 هزار بشکه روزانه برداشت کرده است.این فعال اقتصادی اظهار کرد: انتظار داریم که توجه به ساخت داخل نسبت به گذشته بیشتر شود وگرنه شرایط صنعت نفت در سال‌های پایانی دولت هیچ تغییری نخواهد کرد.
نادریان با بیان اینکه با این شبکه بانکی اقتصاد ایران راه به جایی نمی‌برد، گفت: 80 درصد مبادلات اقتصادی دنیا با دلار است، ما تحریم دلار هستیم. یعنی منشأ انتقال پول به دلار باید از آمریکا استعلام بگیرد.
وی افزود: تیم اقتصادی حسن روحانی  با در اختیار داشتن سه هزار روز وقت که دو هزار روز آن سپری شده و هزار روز مانده است نتوانست از پتانسیل درونی اقتصاد ایران یعنی تولید ناخالص ملی 400 میلیارد دلاری و نقدینگی هزار و 600 هزار میلیارد تومانی در مسیر تولید و رشد اقتصاد ایران بهره ببرد.
این سازنده تجهیزات صنعت نفت تصریح کرد: یعنی وقت و پتانسیل اقتصاد ایران را با خندیدن و نخندیدن با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها مشغول کردند؛ در حالی که روحانی دلار را 3 هزار و 900 تومان از احمدی‌نژاد تحویل گرفت و به نزدیک 15 هزار تومان رسانده است.