kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۳۰۷
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

بازهم ردپای نایک!



محمود محمدی
در شرایطی که توجه تمام اهالی فوتبال معطوف به مسائل فنی دیدار ایران و پرتغال است، سرمربی تیم ملی ایران موضوع تازه‌ای را مطرح کرده، موضوعی که حداقل برای علاقه مندان به فوتبال در ایران تازگی دارد.
کی روش دیروز و در جمع خبرنگاران از نگرانی هایش بابت‌اشتباهات احتمالی داور دیدار ایران و پرتغال گفته و تاکید کرده: «فیفا و اسپانسرهایش می‌خواهند رونالدو را در روسیه نگه دارند و این ممکن است روی داوری تاثیربگذارد.»
اسپانسر رونالدو و تیم ملی پرتغال در جام جهانی فوتبال، نایک است. کمپانی چندملیتی که مدیریتش با آمریکایی‌هاست و این روزها به واسطه رفتار توهین آمیزش با اعضای تیم ملی فوتبال ایران، حسابی منفور مردم به ویژه علاقه مندان به ورزش شده است.
نایک چهار روز قبل از اولین بازی تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی روسیه در اقدامی توهین‌آمیز اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران از عرضه لوازم ورزشی به تیم ملی فوتبال ایران که در گروه دوم مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2018 شرکت کرده، منع شده است.
انتشار چنین خبری موجی از واکنش‌ها در جامعه ایرانی و همچنین کاربران فضای مجازی را در پی داشت و حتی کارلوس کی‌روش خواستار عذرخواهی این شرکت از بازیکنان تیم ملی ایران شد.
نقش پررنگ اسپانسرها در فوتبال
صحبت‌های سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی از نظر حرفه‌ای کاملا درست است. این روزها نقش اسپانسرها در فوتبال بسیار پررنگ و تعیین‌کننده شده ، کارشان از یک حامی ساده البسه بودن گذشته، آنها با قدرت مالی بالای خود، حالا در انتقال بازیکنان نیز نقش تعیین‌کننده دارند.
به عنوان نمونه همین چند روز قبل کمپانی نایک مانع از انتقال نیمار به رئال مادرید شد. در همین خصوص روزنامه رکورد پرتغال نوشت که نیمار، ستاره برزیلی پاری سن ژرمن تصمیم گرفته تا مذاکرات خودش برای انتقال به رئال مادرید را تا اطلاع ثانویه تعلیق کند و بعد از جام جهانی 2018 روسیه این مذاکرات دوباره شروع شود. دلیلش هم تهدید نایک بود؛ گویا منابع نزدیک به کمپانی نایک (اسپانسر نیمار) اعلام کرده‌اند که در صورت انتقال این بازیکن به رئال قبل از جام جهانی، نایک حمایتش از این ستاره را برخواهد داشت.
وقتی یک کمپانی برای انتقال نیمار به رئال مادرید می‌تواند تصمیم گیری کند، خیلی بعید نیست که به خاطر حفظ رونالدو - یکی از ستاره‌های فوتبال – در جام جهانی روی کمک «داور» بازی ایران و پرتغال نیز حساب باز کند.
اتفاقات عجیب در جام جهانی 2002
برخی شاید تصور کنند که با توجه به اهمیت جام جهانی، چنین اتفاقاتی در آن نمی‌افتد ولی این گونه نیست. 16 سال قبل و در جام جهانی 2002 که کره جنوبی و ژاپن میزبان بودند،‌اشتباهات داوری موجب شد که کره جنوبی، به جمع چهار تیم برتر جهان راه یابد. در این راه تیم‌های بزرگی چون ایتالیا - که آن زمان سابقه سه دوره قهرمانی جام جهانی را در کارنامه‌اش داشت - با‌اشتباهات داوری قربانی شدند.
قضاوت دیدار کره جنوبی و ایتالیا با «موره نو» از اکوادور بود. در آن بازی داور در دقیقه 8 یک پنالتی تقدیم کره جنوبی کرد، بوفون ضربه پنالتی را دفع کرد و کریستین ویری در دقیقه 18 دروازه کره را با ضربه سر گشود. ولی گل تساوی بخش کی هیون دو دقیقه به پایان سرنوشت را به وقت اضافی کشاند.
در وقت اضافی موره نو، گل دامیانو تومازی که گل طلایی بشمار می‌رفت و مترادف با پایان بازی بود را مردود اعلام کرد و سپس توتی را با نشان دادن دومین کارت زرد اخراج کرد.
در پایان بازی تراپاتونی سرمربی وقت ایتالیا بلافاصله فیفا را به حمایت از کره جنوبی متهم کرد و توتی ستاره آن روزهای لاجوردی پوشان همه چیز را رسوایی بزرگ خواند. کار حتی به مقامات سیاسی هم کشید و فرانکو فراتینی وزیر وقت کشور ایتالیا قضاوت داور را بیشرمانه خواند.
موره نو اکوادوری دو ماه پس از جام جهانی برای مدتی از حضور در میادین محروم شد. این داور جنجالی در پاییز 2010 در فرودگاه نیویورک به دلیل حمل شش کیلو مواد مخدر دستگیر و روانه زندان شد. پایان بخش ماجرا هم افشاگری کوریره دلواسپرت ایتالیا بود که مدعی شد داور توسط کره جنوبی خریداری شده بود و این موضوع به اثبات نیز رسید.
اقدام حرفه‌ای سرمربی تیم ملی
کی روش فوتبال حرفه‌ای را می‌شناسد که 48 ساعت قبل بازی با پرتغال روی این مسئله دست می‌گذارد. برای فیفا و اسپانسرهایش باقی ماندن اسپانیا و پرتغال در جام جهانی، مهم‌تر از ماندن ایران است، در حالی که دو بازی گذشته نشان داده حق ما برای ماندن در این جام حداقل بیشتر از پرتغال است.
امیدواریم حالا که این موضوع از سوی سرمربی تیم ملی رسانه‌ای شده، از ناحیه داوری ضرر و زیانی متوجه تیم ملی نشود تا انشاالله ملی‌پوشان فوتبال با ارایه نمایشی با برنامه، مردانه و غیرتی سه امتیاز بازی با پرتغال را کسب کنند و به جمع 16 تیم برتر جام راه یابد.