kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۹۵۴
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰

تکاپوی دوباره نمایندگان برای سؤال از رئیس‌جمهور‌!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی درحالی دوباره طرح سؤال از رئیس‌جمهور درباره مشکلات اقتصادی و موسسات مالی را کلید زدند که تاکنون سه بار طرح سؤال از رئیس‌جمهور با رایزنی دولت و پس گرفتن امضاهای نمایندگان به سرانجام نرسید و سؤال منتفی شده است.



حجت‌الاسلام والمسلمین احدآزادی‌خواه نماینده مردم ملایر و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با فارس از طرح جدید نمایندگان مجلس برای سؤال از رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: نمایندگان به دنبال رفع مشکلات مردم بخصوص در حوزه‌های معیشتی هستند.
وی با بیان اینکه رفع مشکلات اقتصادی مردم بخصوص در حوزه مسکن، خوراک و خودرو باید هرچه سریعتر رفع شود، تصریح کرد: نمایندگان مجلس اهتمام ویژه دارند که برای رفع این مشکلات بکوشند.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همواره به دنبال کمک به دولت برای رفع مشکلات مردم هستیم خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش‌مان را برای کمک به دولت به کار گرفته‌ایم اما متاسفانه برخی مواقع این تصور بوجود می‌آید که دولت در برخی عرصه‌ها به درستی به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند.
آزادی‌خواه افزود: در بحث موسسات مالی و همچنین مباحث اقتصادی ما تلاش کردیم بیشترین کمک را به دولت بکنیم تا مشکلات مردم مرتفع شود اما با گذشت زمان به این نتیجه رسیدیم که گویا دولت آنطور که باید و شاید وارد مسئله نمی‌شود.
وی در بیان جزئیات سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور گفت: این سؤال و تجمیع سؤالات قبلی شامل مباحث اقتصادی مشتمل بر محورهای مسکن، خودرو و خوراک، مباحث مرتبط با موسسات مالی و همچنین مباحث محیط‌زیستی شامل محورهای آب، گردوغبار و سرمازدگی است.
نماینده مردم ملایر در مجلس در پایان تاکید کرد: هدف ما از این سؤال رفع مشکلات مردم است و اگر مطمئن باشیم دولت مشکلات مردم را پیگیری می‌کند دیگر اصراری به این سؤال نداریم اما وقتی کابینه اهتمام جدی برای رفع مشکلات مردم ندارد طبیعی است که ما از ابزارهای قانونی خودمان استفاده خواهیم کرد.
 گفتنی است اگرچه نمایندگان بارها برای کشاندن روحانی به مجلس و پاسخگویی از رئیس‌جمهور تلاش کرده‌اند، ولی به ‌علت لابی‌گری و معامله‌گری در بهارستان این اقدامات به ثمر نرسیده است.
اوایل خرداد ماه قرار بود که سؤال از رئیس‌جمهور پیرامون موسسات مالی در مجلس اعلام وصول شود ولی آنچنانکه برخی از نمایندگان گفتند با لابی دولتی‌ها حدود 50 نماینده امضای خود را پس گرفته و این سؤال از حد نصاب افتاد.
حجت الاسلام ذوالنوری نماینده قم در این باره گفته بود که شب قبل از اعلام وصول سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس معاونین پارلمانی وزارتخانه‌ها معاون پارلمانی رئیس‌جمهور جلسه مفصلی داشتند و مامور شده بودند تا هر یک با چندین نماینده تماس و رایزنی داشته باشند و فشار سنگینی را به نمایندگان وارد کنند تا امضا‌ها را پس بگیرند.همچنین برخی از استانداران مجمع نمایندگان استان‌هایشان را برای صرف شام دعوت کرده بودند و پس از صرف شام برگه‌های چاپ‌شده‌ای به اسم نماینده‌ها خطاب به آقای لاریجانی و با مضمون پس گرفتن امضا به آنها داده شده بود.
گفتنی است از سال ۱۳۹۲ و با روی کار آمدن دولت نخست حسن روحانی، تاکنون چهار طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس مطرح شده است که با رایزنی دولت و پس گرفتن امضاهای نمایندگان در سه مورد به سرانجام نرسید و سؤال منتفی شد و طرح سؤال چهارم به دلیل شبهات حقوقی تا تعیین تکلیف در کمیسیون آئین‌نامه‌های داخلی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.